Wat is er nieuw

Kan een Otocinclus (tijdelijk) in een onverwarmde bak?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Leonardo78
  • Startdatum Startdatum
L

Leonardo78

Guest
Ik ga morgen een begin maken met de verbouwing van mijn aquarium. Alles gaat eruit, nieuwe aquascape gaat erin.

De vissen (10 otocinclus vitatus en 1 gup man) en alle garnalen gaan samen met de planten tijdelijk in een 50liter bakje tot alles af is. Ik verwacht dat ze er een week zullen zitten.nu is mijn vraag: kan dit zonder verwarming?

Aan mijn grote bak hangt een Eheim filter met ge�ntegreerde verwarming. Ik durf deze niet op het kleine bakje aan te sluiten vanwege de enorme stroming die dit volgens mij zal genereren. Vandaar.

Een verwarming kopen voor deze vijf dagen wil ik liever niet als het niet strikt noodzakelijk is.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groet

Leonard
 
Veel Otocinclus soorten hoeven helemaal niet zo warm en al zeker niet jaarrond, dus kunnen zeker zonder verwarming en worden zelfs het beste zo gehouden.
Van welke temperatuur ga je normaal uit als ik vragen mag?

~ Ivo
 
20 graden is toch wel zo'n beetje de ondergrens toch?
 
Ze zitten op 22 graden nu.

Ik woon in een houten huis. Tijdens nachten als deze kan het koud worden. In een klein bakje zal het afkoelen ook nog sneller gaan. Wat is het minimum. Ongeveer? Ik kan natuurlijk de kachel aanlaten voor een paar avonden..
 
Okee. 20 graden. Dat kan ik regelen. Ik heb nog wel een water thermometer liggen. Gewoon de kachel laten branden voor een paar nachtjes..
 
Met de mildheid van het weer nu, i.c.m. een TL lamp van een aquarium hoef je je niet zo druk te maken dat het te snel of te veel zal dalen.
Of hangt er geen licht (of led, dat geeft veel minder warmte af) boven dat 50 liter bakje?
Ter illustratie: we hebben hier een bak net twee weken staan die we op 22 graden minimum willen houden en daar is nog geen verwarming voor nodig geweest en dan moet ik ook nog zeggen dat we niet bijzonder veel stoken.

~ Ivo
 
Ik was van plan om het bakje onverlicht te houden. Om zodoende stress tegen te gaan. Het zal erg druk zijn daar. Als ik me goed herinner (het is m'n eerste aquarium en staat op zolder) zit er een spaarlamp in..
 
Wat gebeurt er eigenlijk als het echt te koud is? Gaan ze dan ineens dood?
 
Zal zo'n vaart niet lopen. Dag 1 je water is 22 graden. Daarna zakt de temperatuur...weinig liters...koelt snel af naar de omgevingstemperatuur. Mocht het te koud worden ...elektrisch kacheltje erbij of even een nanoverwarminkje erin hangen ( zijn niet zo duur)
Denk eerder dat het een probleem wordt om ze aan het eten te houden, omdat ze micro-organismen "grazen" in je bak. Zit nu niet in je opvangbakje.
 
Over dat eten: voersteentjes voorbereiden?

[video]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=LEuHsnDjQCM[/video]

~ Ivo
 
Bedankt voor de tips. Ik ga het zonder verwarming proberen.

Qua eten: je bedoelt dat ze in de nieuwe bak niets te eten zullen vinden? Want ik hoopte dat ze wel die paar dagen in het 50 literbakje zonder eten kunnen.

Ik heb de Oto's overigens zien eten van algentabletten (gooi ik er soms in) Maar ook slablaadjes (na 1 dag), komkommer, dat soort dingen.

Maar je zegt dat ze micro-organismen eten? Ik dacht alg en groenvoer. Of zijn algen micro-organismen?

Trouwens: nog een ander probleem: ze zien te vangen. Dat wordt nog wat.
 
Ze eten vooral de micro-organismen die tussen die algen ophouden en eten daarbij wat algen mee.
Kamertemperatuur is goed en tijdelijk tot zo'n 17/18 graden kunnen ze ook wel makkelijk verdragen..
 
Bij otocinclussen schijnt de uitval onderweg hierheen enorm te zijn en ook vele ervaringen kort na aankoop liegen er niet om. Een van de oorzaken wordt in het eten gezocht: ze willen niet eten wat wordt aangeboden, de aquaria zijn nog niet zodanig 'gerijpt' dat er al veel te vinden is voor de diertjes, etc. Nu weten we niet hoe jouw huidige exemplaren eraan toe zijn, maar een beetje eten tijdens een verhuizingsproces en daarna is altijd beter dan niets eten.

Dat je ze van algentabletten, sla en komkommer hebt zien eten is overigens een goed teken.

Veel zogenaamde algeneters eten niet zozeer van de algen die we in onze aquaria hebben zelf, maar van de vele micro-organismen die zich ophouden in en tussen die plukken alg. Je vraag of algen eigenlijk micro-organismen zijn is een bijzonder lastige heb ik begrepen van een oud huisgenootje die onderzoek doet/deed naar o.a. algen. Ik houd het daarom voorlopig op een verschil tussen deze twee.
Als je trouwens eens eens voor de grap een pluk algen uit een aquarium wat uitschudt in een glas water zul je verbaast zijn wat er daar allemaal tussenuit komt.

Verder zie ik nu nog een tweede puntje van aandacht dat Peter al opgemerkt zal hebben: een nieuwe scape betekent eigenlijk dat je met een 'schone' bak begint, of in ieder geval schone materialen als planten, hout, stenen, etc. Dat is dan nog niet 'gerijpt' (zie eerste alinea) te noemen. Maar ook hiervoor geldt: als ze ook eten wat jij ze aanbiedt zou het allemaal wel eens reuze mee kunnen vallen.

~ Ivo
 
Dat wist ik niet. Hebben die "voersteentjes" die Ivo voorstelde dan wel zin? dit is eiwit met gedroogde alg. Of is het eiwit een vervanging voor die micro-organismen?

Dit verklaart dan ook dat mijn Oto's pas na een dag aan de sla-blaadjes beginnen te eten. Er moeten zich eerst micro-organismen op vestigen.

Wat een leerzame avond beleef ik toch.

Ik ben niet zo'n actieve forummer. Maar ik neem me voor om jullie op de hoogte te houden van de vorderingen rond mijn nieuwe bak. Dat is toch wel het minste wat ik terug kan doen.
 
Je vraag is terecht. Ik denk persoonlijk wel dat het zin heeft als ze van die stenen eten. Het mag dan weliswaar niet hun 'natuurlijke' manier van voeden zijn, maar als je bepaalde plantaardige en dierlijke eiwitten moet binnenkrijgen telt uiteindelijk minder waar die nu precies vandaan komen als er anders een staat van verhongering ontstaat. Denk maar eens aan een infuus dat in het ziekenhuis wordt aangelegd bij mensen die vocht nodig hebben: niet natuurlijk want normaal komt dat binnen via drinken, maar wel effectief.

Over de sla zou een andere mogelijke oorzaak nog kunnen zijn dat deze de eerste halve dag nog te hard is om ervan te kunnen eten.
 
Sinds ik (bijna) al mijn diamantzalmen uit mijn aquarium verwijderd heb en een zestal nieuwe oto's heb toegevoegd, laten ze zich beter zien. De oudste dieren zijn groot. En dik. En heel snel. Ik heb zelfs het vermoeden dat ze eieren leggen. (het lijkt op stilliggende baby-slakjes op de ruit (in mijn aquarium komen overigens geen slakken voor). Ik zal (al was het voor de lol) experimenteren met die "voersteentjes".
Verder ben ik van plan om bijna al het hout te hergebruiken. Evenals de planten. De stenen worden anders. Ik was van plan om het hout grondig schoon te maken (uit te koken). Mijn huidige bak is herstellende van een gigantische baardalg-plaag. Maar wellicht kies ik ervoor om het bij een stevige schrobbeurt te houden om de micro-organismen niet ongunstig te stemmen.

Micro-organismen: they're everywhere!
 
Over die sla: ik denk dan: wat hard is wordt zacht door verrotting. En voor verrotting heb je micro-organismen nodig. Zo werkt het met vlees ook. Pas na een week van besterven krijgt het zijn smaak en textuur.
 
Klopt natuurlijk dat op de voedersteen geen micro organismen zitten. Maar is de manier waarop oto's zich voeden. Al grazend struinen ze hun voeding binnen. In je opvangbakje is niks te grazen. Dus dan " maar" de steen afgrazen. Als ze bij jou gelukkig al spirulinatabletten ed. nemen, dan die natuurlijk ook aanbieden.
Een stuk niet schoongemaakt stuk hout uit je "oude" bak is ook mooi om in hun opvangbakje te leggen.

Het uitvangen zal makkelijker gaan als je eerst je hout/stenen en planten eruithaalt en dan water eruithevelen. Ben je zo'n 10 cm boven de bodem dan een soort kuiltje maken, dan verder afhevelen en de vissen richting kuiltje dirigeren. Hier verzamelen ze zich en kan je zonder gedoe ze er rustig uitscheppen met een fijn netje....succes.
 
KOOK JE HOUT NIET. Dit maakt de structuur kapot en daardoor kan het hout gaan rotten. Alleen afspoelen is genoeg. Ben benieuwd wat je erva gaat maken. Hoe groot is de bak?
 
80 bij 40 bij 40
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan