Kan er scholenvis bij Tanganyika


Hoppie1989

New member
Lid geworden
11 mei 2023
Berichten
4
Leeftijd
34
Ik ben sinds kort overgestapt van een Zuid-Amerikaans biotoop aquarium naar een Tanganyika aquarium.
Het aquarium is een Juwel Lido 120 met afmeting 61x41x58.
Het aquarium is voorzien van filterzand op de bodem en flink wat stenen. Ook heb ik er wat Vallisneria in staan en wat crypto’s op de bodem.

De vissen die er nu in zitten:

1x Altolamprologus calvus black pearl
5x Neolamprologus marunguensis.
1x Ancistrus orange( overgebleven van vorige aquarium )

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken en lezen maar kan nu niet echt vinden of er ook scholenvissen voorkomen in het Tanganyika meer. En zo nee is het mogelijk er eventueel een andere soort bij te zetten? De Neolamprologus zijn nu nog jong en nog niet geslachtsrijp maar als die eenmaal beginnen kan het snel gaan dus hoop er nog iets bij te kunnen zetten wat wel een jong visje lust.
Hoor het wel.

Grtz Kevin
 
De bak is aan de kleine kant, denk ook dat scholenvissen doorgaans zelf de prooidieren zijn zoals haring en sardines.
Orkas dan weer niet😀
 
Ik zou dat ook niet doen met dat oppervlak. Ik heb de Multi s gehad en ze gaan snel kweken en verdedigen de kleintjes dus met zo n beperkt oppervlak zal dat denk ik voor stress zorgen.
Maar goed ik ben verder geen expert.
 
Bak is inderdaad niet heel groot daar ben ik me van bewust. De Neolamprologus word doorgaans niet veel groter dan 6 tot 8 centimeter heb ik gelezen dus dat durfde ik wel aan. De calvus heb ik echt goed navraag over gedaan en die zou ook samen moeten kunnen met de Neolamprologus in combinatie met bak maat.
Echter was ik alleen benieuwd of er een scholenvis bij kan maar als dit niet kan ook al is het een grotere soort dan is het zo.

Grtz. Kevin
 
Dit is zoals de bak er nu bij staat. Ben er wel erg tevreden mee ondanks de beperkte ruimte 😅😇
 

Bijlagen

  • IMG_7653.jpeg
    IMG_7653.jpeg
    207.2 KB · Weergaven: 71
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Mijn voorspelling is dat jij op zoek gaat naar een veel ruimere bak en dat gun ik jou en je hobby ook.
Het eerste tanganyika aquarium dat ik ooit zag dat was 150 cm en dat had aan de achterwand lavastenen en flagstones gestapeld tot aan het wateroppervlak, vol met julidochromis malerie en lamprologus brichardi.
Nu na lwz 40 jaar stel ik me voor dat er slakkenhuisbroeders en "haringcichlies ciprichomis bij hadden gekund en evt ook koekoeks meerval synodontis.
Op die wand groeide ook heel veel javavaren, die hoort net als lavasteen niet in het meer thuis maar het geeft wel een prachtig contrast tegenover de diverse grijs en bruintinten met geregegeld een iridiserend blauw/groen facet.
Nog julidochromis ornatus dan heb je ook wat geels erbij, ik vergelijk ze bv met m auratus en ps chamelio uit het eronder gelegem malawimeer qua kleur dan en niet qua gedrag.
 
Ja klopt er komt nog wel een grotere bak maar dit gaat pas gebeuren als wij gaan verhuizen. Heb er nu wel de ruimte voor maar de vrouw wil het nu nog niet 😅😩 ben dan inderdaad van plan een flinke bak van minimaal 120 cm te nemen maarja dat is toekomst muziek….
 
Ja klopt er komt nog wel een grotere bak maar dit gaat pas gebeuren als wij gaan verhuizen. Heb er nu wel de ruimte voor maar de vrouw wil het nu nog niet 😅😩 ben dan inderdaad van plan een flinke bak van minimaal 120 cm te nemen maarja dat is toekomst muziek….
Beter om vergiffenis te vragen dan om toestemming, kerel :sorry:
 
Als je weer een ruikertje naar je gade brengt dan moet je maar eens op het kaartje schrijven dat 150 minimaal maar zeer wenselijk is en 200cm meteen meer kast ruimte biedt voor essencieele prullen
 
toch weer uit lachen jij mij he, dat terwijl ik allang voor die nieuwe toekomstige woning respectivelijk van de woonkamer een fishroom zit te ontwerpen en van de keuken een vrouwen eten en drinken productiecave probeer aan te bieden
 
Ja mijn ontwerpen zijn nooit geslaagd geworden dus achter mijn fornuis staat er nooit iemand voor me, hoogstens wachten me katten op wat er "afvalt😚
 

Terug
Bovenaan