Wat is er nieuw

Kan iemand een naam op deze planten kleven

• Onderwerp starter Onderwerp starter willy99
  • Startdatum Startdatum
W

willy99

Guest
Gedurende jaren heb ik mijn aquarium planten waarvan ik ofwel de naam in het geheel niet meer weet, of enkel een vermoeden. Ik heb me vandaag een programma aangeschaft (aquarix 4) waar ik alle gegevens aan het inbrengen ben.
Kan iemand er een naam onder plakken?
plant 1: 50 cm hoog, bloeit en steek dan scheuten op die bloemstengel
ecqWOm_8qfv9GPuwkv3kOtwxoetQFopM.jpeg

plant 2: plantje, nu een 6 cm hoog, snoei het alle 2 3 maanden zoals ik gras afrijd

plant 3: een soort varen, is het een soort javavaren? groeit op hout - keramiek.

plant 4:ook een soort varen, is het een soort javavaren? groeit op hout - keramiek.

plant 5: nog een soort varen, is het een soort javavaren? groeit op hout - keramiek.

Dan nog 2 overzicht foto's met betreffende planten

n

Nr 3 is volgens mij dezelfde javavaren oort als ik in mijn bak heb Microsorum pteropus de rest zou ik niet weten 🙂

En foto 1 is een Echinodorus, ik vermoed argentinensus.

Volgens mij is foto 1 de Echinodorus Bleheri. Ik kan het natuurlijk mis hebben maar de Argentinesus of ook wel Grandiflorus genoemd heeft een wat dikker meer rond gevormd blad met nog langere stelen?

Groet,
Ben.

Volgens mij niet benvo.

Zo te zien is de foto van boven gemaakt dus vertekent ie enorm. En deze heeft lange stengels met pas vanaf halverwege bovenaan blad.
Bleheri is meer varen-achtig. Met zacht aandoende bladeren. En vanaf de wortel bladeren. Niet een stengel met blad.

http://www.aquaplantsonline.nl/achtergr ... entinensis

benvo zei:
Vergeet ik nog plant 4. Dat is denkelijk een Hygrophila Difformis.

Groet,
Ben.

Weet je dat zeker, volgens mij groeit die niet op hout namelijk

benvo zei:
Volgens mij is foto 1 de Echinodorus Bleheri. Ik kan het natuurlijk mis hebben maar de Argentinesus of ook wel Grandiflorus genoemd heeft een wat dikker meer rond gevormd blad met nog langere stelen?

Groet,
Ben.

De Bleheri is de Zwaardplant en dat is dus niet deze lijkt mij zo 😉

Ik neig meer naar een, gesnoeide, tenellus

Nummer 1 is Echinodorus Argentinensus.

Deze heb ik ook gehad, en uit mijn rio 125 gegooid. Dat ding wordt erruggg groot. Ik had overal wortels door de hele bak. Toen ik de plant uit de grond trok, kwamen zelfs mijn stenen mee omhoog. De wortels zaten overal. De stengels worden ook erg lang. Ik had soms de bladeren buiten het aquarium groeien. Hij nam ook erg veel licht weg van andere planten omdat ze atlijd in de schaduw stonden van de grote bladeren op lange stengels.

Nummer 3 is dat niet gewoon een hele uitgebreide javavaren?

Nummer 4 lijkt me Ceratopteris Thalictroides (eikeblad varen)?

Vind overigens vooral de rechterkant erg goed geslaagd qua beplanting 🙂

mastertaga zei:
Volgens mij niet benvo.

Zo te zien is de foto van boven gemaakt dus vertekent ie enorm. En deze heeft lange stengels met pas vanaf halverwege bovenaan blad.
Bleheri is meer varen-achtig. Met zacht aandoende bladeren. En vanaf de wortel bladeren. Niet een stengel met blad.

http://www.aquaplantsonline.nl/achtergr ... entinensis
De stengel is zowat 25 a 30 cm lang, het blad 20 cm lang en 15 cm breed. Nu dat ik led geplaatst heb groeien de bladeren enorm en krijgen een licht rode kleur.
Misschien duidelijker in de overzicht foto.

Amarantha zei:
Nummer 1 is Echinodorus Argentinensus.

Deze heb ik ook gehad, en uit mijn rio 125 gegooid. Dat ding wordt erruggg groot. Ik had overal wortels door de hele bak. Toen ik de plant uit de grond trok, kwamen zelfs mijn stenen mee omhoog. De wortels zaten overal. De stengels worden ook erg lang. Ik had soms de bladeren buiten het aquarium groeien. Hij nam ook erg veel licht weg van andere planten omdat ze atlijd in de schaduw stonden van de grote bladeren op lange stengels.

Nummer 3 is dat niet gewoon een hele uitgebreide javavaren?

Nummer 4 lijkt me Ceratopteris Thalictroides (eikeblad varen)?

Vind overigens vooral de rechterkant erg goed geslaagd qua beplanting 🙂
Bedankt, het eigenaardige is dat ik een 10-tal jaar geleden met slechts 1 varen gestart ben, en uit de scheuten' na jaren die verschillen krijg. Ik ben pas vorige week, na aanschaf ledverlichting, belangtelling beginnen krijgen in de schakering van planten en enkele, vooral deze met rode tinten heb aangeschaft.
De rechter hoek heeft als basis een stam met holle takken en veel openingen gemaakt (eigen creatie) in keramiek. Bovenaan een varen aan een kurk vastgemaakt die dient als schuilplaats - lokmiddel voor de pasgeboren levendbarenden. Zo zijn ze gemakkelijk uit te vangen en kweek ik ze in aparte aquariums op.

1. Zoals aangegeven een Echinodorus sp.
2. Een duidelijkere foto zou beter zijn, maar kan idd een Cryptocoryne nevillii zijn.
3. Microsorum pteropus misschien "Minor"
4. Microsorum pteropus "Windelov"
5. Cryptocoryne lucens

Ik dacht bij nr 2 ook eerst aan de Nevellii. Lastig te zien ook.

benvo zei:
Vergeet ik nog plant 4. Dat is denkelijk een Hygrophila Difformis.

Groet,
Ben.

foto 4 is de Microsorium windelov idd een soort javavaren

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan