Kan iemand mij helpen (alg of geen alg)

C

Cooner

Guest
Beste alle

Ik heb sinds vorige week mijn Juwel Lido 120 opgestart, water erin en dit zo een week laten staan. Afgelopen zaterdag heb ik de planten in het aquarrium geplaatst, ook heb ik een stuk 'kienhout' geplaatst als decoratie.

Op het stuk hout zag ik al kleine groene vlekjes ( ik neem aan alg), 1 dag later was het een stukje meer geworden en besloot ik om mijn aquarium voor 40% te gaan verversen met nieuw water, door het verversen heb ik met de slang op het stuk hout 95% van het alg weten te verwijderen. Heb ik hiermee een goeie keus gemaakt?

Zouden jullie mij kunnen uitleggen wat voor type alg dit is en hoe ik anders dit kan voorkomen? Mijn aquarium is licht geschakeld tussen 10:00 tot 14:00 en van 17:00 tot 21:00, dit op het advies van dennerle om algen te voorkomen.

zie foto: http://www.freebits.nl/view.php?filenam ... f_niet.jpg

Ik hoor het graag van jullie!

Met vriendelijke groet,

Nick :D
 
Heb je het kienhout eerst uitgekookt ?
 
Nee, geen goede keuze vind ik. De bak zit in de opstart en algen horen daar (helaas) bij. En dit lijkt mij groene alg voor zover ik het op dat kleine fotootje kan zien. Met blauw alg wordt het verhaal alweer iets anders.
 
Nee dat heb ik niet gedaan, vanuit het aquarium in de dierenspeciaal zaak gelijk in mijn aquarium gedaan
 
Volgende keer hout effe afspoelen en schrobben, uitkoken is nergens voor nodig.
 
Dankje! ik ben sinds een half uurtje lid van jullie forum, dus moet nog veel leren over het plaatsen van foto's etc,'

Mijn excuus voor het kleine fotootje,

Wees gerust er zitten nog geen vissen in de bak, dit wil ik pas gaan doen wanneer het aquarium geheel stabiel is.

Het hout is best groot dus zou ook niet 1 2 3 weten hoe ik dit zou moeten uitkoken :petjeaf:
 
Zou het niet een soort mos ofzo kunnen zijn ?
Zoiets zit bij mij ook op het kienhout...
 
Cooner zei:
Dankje! ik ben sinds een half uurtje lid van jullie forum, dus moet nog veel leren over het plaatsen van foto's etc,'

Mijn excuus voor het kleine fotootje,

Wees gerust er zitten nog geen vissen in de bak, dit wil ik pas gaan doen wanneer het aquarium geheel stabiel is.

Het hout is best groot dus zou ook niet 1 2 3 weten hoe ik dit zou moeten uitkoken :petjeaf:

Zo'n groot stuk is ook niet te doen. Sowieso ben ik daar geen voorstander van want je tast de celstructuur van het hout aan wat de kans op rotten vergroot.

Het overgieten met kokend water is zinloos en zonde van het werk
 
Hoeft ook niet uitgekookt te worden, dan gaat het juist kapot.
Betreft de verlichting, deze kan je gewoon achtereen 10 uur laten branden om vervolgens uit te breiden naar 12 uur per dag. Een lichtpauze is niet nodig namelijk.
 
Gummiebeer zei:
Hoeft ook niet uitgekookt te worden, dan gaat het juist kapot.
Betreft de verlichting, deze kan je gewoon achtereen 10 uur laten branden om vervolgens uit te breiden naar 12 uur per dag. Een lichtpauze is niet nodig namelijk.

Ik reageerde op wat kabouterplop zei.
Met jouw reactie ben ik het helemaal eens qua hout behandeling.
 
Owke dank jullie wel!

Ik wacht het gewoon verder af,
Als er wel weer alg groeit, moet ik dit er zelf weer afhalen of gewoon ff lekker laten groeien?
 
Harmen.L zei:
Gummiebeer zei:
Hoeft ook niet uitgekookt te worden, dan gaat het juist kapot.
Betreft de verlichting, deze kan je gewoon achtereen 10 uur laten branden om vervolgens uit te breiden naar 12 uur per dag. Een lichtpauze is niet nodig namelijk.

Ik reageerde op wat kabouterplop zei.
Met jouw reactie ben ik het helemaal eens qua hout behandeling.

En ik reageerde weer op Cooner :D

@Cooner: Gewoon lekker laten zitten en laat die bak maar effe draaien. Alles moet nog lekker op gang komen
 
En geen water meer verversen.
Verkruimel er wat vlokvoer in,om de bacterie op gang te brengen.
 
Gummiebeer zei:
Harmen.L zei:
Gummiebeer zei:
Hoeft ook niet uitgekookt te worden, dan gaat het juist kapot.
Betreft de verlichting, deze kan je gewoon achtereen 10 uur laten branden om vervolgens uit te breiden naar 12 uur per dag. Een lichtpauze is niet nodig namelijk.

Ik reageerde op wat kabouterplop zei.
Met jouw reactie ben ik het helemaal eens qua hout behandeling.

En ik reageerde weer op Cooner :D

@Cooner: Gewoon lekker laten zitten en laat die bak maar effe draaien. Alles moet nog lekker op gang komen

:thumbs:
 
Allen!

Nog even een vraagje, zoals jullie zeiden eerder, gewoon het groene goedje wat op het stuk kienhout groeit lekker laten groeien. Het is nu weer en beetje terug en groeit over de gehele tak.

Verder zie een soort van 'wit vliesje' over het hout heen komen, het lijkt niet echt op een schimmel maar iets anders. Geen idee wat dit is. :sorry:

De bak begint al lekker in te draaien, zie hier en daar al wat kleine slakjes tevoorschijn komen.

met vriendelijke groet,

Nick ;)
 
Je zult nog wel meer gaan zien de komende weken. Dat wit vliesje kan best een schimmel zijn, maar dat verdwijnt vanzelf wel. Als je een weekje verder bent zal je de eerste kleine beestjes wel zien, wat vaak cyclops is.
Lekker laten draaien zo :thumbs:
 
Bertus!

toch nog even een vraagje aan jou, als je dat niet erg vindt?:)
Ik heb zoals u hebt gezegd, wat vlokken voer in het aquarium losgelaten. deze liggen nu lekker op de bodem, met daaromheen een soort van vliesje. Het lijkt wel een laagje schimmel.

Lekker laten liggen?

Met vriendelijke groet,

Nick :petjeaf:
 
Ik vind het wel erg lijken op blauwalg. Is het een vliesje die groenigheid?
 
Je bedoelt van de foto? ja het is een soortje vlies dat over het hout gespannen is.
 
Hierbij nog een foto, 6 dagen geleden heb ik het alg / mos / geen idee wat het is, weg gehaald en het is alweer terug !! :koud:

[/img]
 
Als ik de foto nu bekijk ben ik voor 99% zeker dat dit blauwalg is.
Ligt dit enkel op het hout of ligt er op de bodem ook soortgelijks?
 
Ligt alleen op het hout :help:
 
Geef de bak nu eens de kans om 3 weken in te draaien.
Om nu steeds in de bak te rommelen,dat moet doen in de 4e week,als er voldoende bacterie is.
 
Ik ga mee met Bertus. Vaak willen wij aquarianen teveel rommelen in de bak en voor elk wissewasje chemische troep gebruiken. ;)
 
Ik snap wat je bedoelt Bertus! ik ben dat betreft veel te ongeduldig haha. Vindt het alleen zonde, als het wel een alg is waardoor je hele bak de soep in draait, vooral omdat het al zoveel centen kost :petjeaf:

Bertus zei:
 
Dat is een kwestie van in de gaten houden.
Genoeg snelgroeiers erin,om de silicaten uit het water te halen.
Krijg je ook geen kiezelalg.

En dosis geduld, tot nitriet en nitraat gemeten is.
Dan zijn de bacterie aan het werk.
 
Ik durf het bijna niet te zeggen! :sorry:

Aantal plekjes in het aquarium gevonden met alg op de bodem.

Nick
 
Wat ik op de foto s zie vind ik ook blauwalg. Vreemd dat je dat zo snel hebt. Meestal heb je dat bij overbelasting van de bak of opeenhoping van vuil.
Ook een lage nitraat kan de oorzaak zijn.
Ik zou als het zich uitbreid toch voorzichtig met een slangetje van de bodem proberen te zuigen om uitbreiding te voorkomen.
Bak is nog vers he na ongeveer 2 weken.
Op zich heeft deze groene (blauw) alg niets met silicaten en opstartalg te maken. Dan heb je bruin/rode alg(aanslag)
 
Deze alg heb ik gekregen door het kopen van een stuk Kienhout. ��n dag later zag ik al een groen plek je komen op het hout.
Bertus geeft aan niks aan de bak te doen, en het lekker laten zitten tot de 4e week. Wat adviseert u? ;)
 
Als het op de bodem zit dan is het vast blauwalg. Dat vonden andere leden hier ook al.
Ook in een goed ingedraaide bak kun je gemakkelijk blauwalg krijgen bij zoals ik al zei bv overbelasting of vuilophoping.
Natuurlijk is het wel goed wat Bertus adviseerd maar omdat het zich snel kan uitbreiden zou ik wanneer dit gebeurt proberen de boden wat schoon te houden.
Niet door in de bodem te wroeten of te stofzuigen maar even met een slang vlakboven de bodem de alg af te zuigen.
Het is een alg die snel zich verspreidt en voor je het weet is de hele bodem onder de alg.

Het is gewoon een vervelende alg waar de oorzaak vaak niet of moeilijk van is aan te wijzen. Heel raar dat na 1 dag dat al op het hout zich ontwikkeld. Is het hout wel goed en niet rot of zacht??

Bij jou zal het zeker een rol spelen dat de bak nog in de indraaifase zit en daarom gaf ik al aan dat bertus best gelijk heeft met zn advies. Maar persoonlijk zou ik de makkelijk af te zuigen alg van de bodem wel rustig weg halen. Dit kan verder wel zonder dat je de bodem omwoelt.
 
jah inderdaad, ik heb nu het alg wat ik op de bodem hebt gevonden weggezogen. Het hout is niet echt zacht maar de takken die eraan zitten zijn wel redelijk makkelijk te buigen (omdat deze doorweekt zijn, denk ik)

Ik blijf gewoon elke dag controleren of ik wat op de bodem kan vinden. maar ik hoop dat in de loop van tijd de algen toch wel automatisch weg blijven!.

Enig idee na welke week de nitraat/nitriet bacterieen hun werk gaan doen? Morgen haal ik trouwens gelijk een No2 tester en No3 tester erbij.

Bedankt voor het meedenken en de medeleven

Nick :D
 
Alle aquarium experts! :D

Ik zou graag een beroep willen doen op jullie groots kundig kennis over algen! :book:

Hierbij nog een toelichting en een vraag over mij blauw-alg probleempje.

Het aquarium draait nu rond de 6 weken, en nog altijd heb ik last van blauw-alg. Het klimt momenteel zelfs op mijn achterwand, en over de bodem. Elke week zuig ik de vlekjes en plekjes zo goed mogelijkt, zodat de alg geen schijn van kans heeft om uit te breiden ;)

Nu begin in onderhand een beetje hopeloos te worden en ben ik naar de aquarium winkel gegaan en heb daar om advies gevraagd.
Ik heb nu 3 (redelijk grote) snelgroei planten in de bak geplaatst. EN! een anti-bacti pillen doosje apparaatje.



Ik wacht hier nog even mee! ik zou eerst jullie mening willen horen

Met vriendelijke groet,

Nick :thumbs:
 
Iemand een idee? :D

Cooner zei:
Alle aquarium experts! :D

Ik zou graag een beroep willen doen op jullie groots kundig kennis over algen! :book:

Hierbij nog een toelichting en een vraag over mij blauw-alg probleempje.

Het aquarium draait nu rond de 6 weken, en nog altijd heb ik last van blauw-alg. Het klimt momenteel zelfs op mijn achterwand, en over de bodem. Elke week zuig ik de vlekjes en plekjes zo goed mogelijkt, zodat de alg geen schijn van kans heeft om uit te breiden ;)

Nu begin in onderhand een beetje hopeloos te worden en ben ik naar de aquarium winkel gegaan en heb daar om advies gevraagd.
Ik heb nu 3 (redelijk grote) snelgroei planten in de bak geplaatst. EN! een anti-bacti pillen doosje apparaatje.



Ik wacht hier nog even mee! ik zou eerst jullie mening willen horen

Met vriendelijke groet,

Nick :thumbs:
 
Terug
Bovenaan