Wat is er nieuw

Kan iemand mij helpen met het aantal lumen uitrekenen?

NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Ik zou graag wat meer snappen van mijn verlichting.
Mijn aquarium is lxbxh: 150 x 60 x 55 cm.
Ik heb deze lamp erboven: https://www.hvpaqua.nl/nl/150cm-aquarium-led-set-plus.html.
Hoeveel lumen heb ik dan?
Ik heb em nu op planten modus staan:
Schema 3 en 8.png

Maar deze zijn ook mogelijk:
Schema 1 en 6.png
Schema 2 en 7.png
Schema 4 en 9.png
Schema 5 en 10.png

Wat betekenen de verschillende modi?

Hoeveel lumen heb ik dan?

1738832092777.png

Citaat* uit https://aquainfo.nl/review-hvp-aqua-goldline-aquarium-led-verlichting/

*Ik veronderstel dat het gaat om max 100% (niet afzonderlijk per lichtkleur)

Specificaties van de HVP Aqua Goldline​

• 2 x HVP Aqua Goldline 1450 millimeter – 50 Watt – 24 Volt
  • Maximaal 5100 lumen per balk
  • Kabel: 1 X 2 meter power jack 1 x 2 meter RGB. Deze kunnen met een (bijgeleverde) adapter kabel worden bevestigd aan de power adapter
  • Kleur: 4.000K en 7.000K wit en RGB (instelbaar met de controller)
  • Type Led: Epistar 5050 SMD LED
  • Lumen: 102 lumen per Watt
  • Waterdichtheid: IP68

Laatst bewerkt:

Bekijk bijlage 384591

Citaat* uit https://aquainfo.nl/review-hvp-aqua-goldline-aquarium-led-verlichting/

Specificaties van de HVP Aqua Goldline​

• 2 x HVP Aqua Goldline 1450 millimeter – 50 Watt – 24 Volt
  • Maximaal 5100 lumen per balk
  • Kabel: 1 X 2 meter power jack 1 x 2 meter RGB. Deze kunnen met een (bijgeleverde) adapter kabel worden bevestigd aan de power adapter
  • Kleur: 4.000K en 7.000K wit en RGB (instelbaar met de controller)
  • Type Led: Epistar 5050 SMD LED
  • Lumen: 102 lumen per Watt
  • Waterdichtheid: IP68
Nu ken ik dit pakket niet precies maar ik maak er dit op uit: Je hebt één balk van 20,4 Watt? En een Goldline van 50 Watt? 20,4 Watt x 102 Lumen + 50 Watt x 102 lumen. Dat is 7180,8 lumen maximaal, lijkt me. Wanneer je meer RGB (rood-groen-blauw) licht inmengt verminderd de lichtsterkte. Kleuren geven vaak maar de helft van de lichtsterkte vergeleken met het witte lichtspectrum.

Nu ken ik dit pakket niet precies maar ik maak er dit op uit: Je hebt één balk van 20,4 Watt? En een Goldline van 50 Watt? 20,4 Watt x 102 Lumen + 50 Watt x 102 lumen. Dat is 7180,8 lumen maximaal, lijkt me. Wanneer je meer RGB (rood-groen-blauw) licht inmengt verminderd de lichtsterkte. Kleuren geven vaak maar de helft van de lichtsterkte vergeleken met het witte lichtspectrum.

Blijkbaar is de info uit deze link niet helemaal correct.

De officiële gegevens van HPV site met iets andere lumen waarden, iets hoger

1 x (20,4 Watt x 102 Lumen) + 1 x (50 Watt x 112 lumen) = 7680,8 lumen

Ik schat dat de bak ~450L is wat neerkomt op 17 lm/L (lumen per Liter water op 100% instelling op LED controller voor beide lampen)

1738851264256.png

1738851818332.png

Uit: https://www.tspt.nl/belichting/licht03.html
met dank aan @Cornelius
1738852419382.png

Laatst bewerkt:
Blijkbaar is de info uit deze link niet helemaal correct.

De officiële gegevens van HPV site met iets andere lumen waarden, iets hoger

1 x (20,4 Watt x 102 Lumen) + 1 x (50 Watt x 112 lumen) = 7680,8 lumen
De info is wel degelijk correct, tenminste voor de lampen die ik heb getest 😉. We zijn alleen weer een paar jaar verder. Ik kan me voorstellen dat inmiddels de gebruikte LED's weer iets efficienter zijn geworden.

Met de instelling plants draait deze combi dan op 90%. Simpel gerekend betekent dit 7680,8 x 90% = 6912,12. Komt dan neer op 15,36 lm/L.

Dank jullie wel allemaal. Ik ben niet zo goed met rekenen, dus dit is heel fijn.
15 lumen is prima. Ik ben van de makkelijke planten. Goede bevestiging, dan weet ik ook dat dat de categorie planten is. Ik heb ook nooit co2, en dat is dan ook helemaal niet erg met dit aantal lumen.

Ik heb nog een vraag: die 15 lumen is op de bodem? Wat betekent het dan halverwege de bak of bovenaan de bak? Weet iemand hoe dat zit?

Waterhoogte, kleuring water , kalkaanslag uitstraalhoek en veroudering van de (led)verlichting zijn extra factoren

Ik heb nog een vraag: die 15 lumen is op de bodem? Wat betekent het dan halverwege de bak of bovenaan de bak? Weet iemand hoe dat zit?
Lumen word gemeten in de fabriek en dat ligt standaard rond de 75cm hoogte vanaf de lichtbron. Dus dichter bij de lichtbron is de lumen hoger en verder weg is de lumen lager.
Hypothetisch gezien ligt jouw LED 10cm van de oppervlakte en met een bakhoogte van 35 cm zal je op de bodem ongeveer de berekende lumen hebben.

Maar zoals hierboven al vermeld zijn er veel factoren die bepalend zijn wat je overhoudt op de bodem.
Maar dat is ook niet zo belangrijk; lumen is namelijk een richtlijn en in de praktijk zal je moeten kijken naar de ontwikkeling van je planten

Dank je. De bak is 55 cm hoog, maar dat valt binnen de range.

Lumen word gemeten in de fabriek en dat ligt standaard rond de 75cm hoogte vanaf de lichtbron. Dus dichter bij de lichtbron is de lumen hoger en verder weg is de lumen lager.
Hypothetisch gezien ligt jouw LED 10cm van de oppervlakte en met een bakhoogte van 35 cm zal je op de bodem ongeveer de berekende lumen hebben.

Maar zoals hierboven al vermeld zijn er veel factoren die bepalend zijn wat je overhoudt op de bodem.
Maar dat is ook niet zo belangrijk; lumen is namelijk een richtlijn en in de praktijk zal je moeten kijken naar de ontwikkeling van je planten
Tja veel bakken zijn veel lager dan die 75cm dus dan is het aantal lumen hoger dan je verwacht begrijp ik. Is er ook een indicatie hoeveel hoger het dan is op bv 35cm vanaf de led?
Dat zal voor veel bakken ongeveer het midden zijn.

We moeten ons niet teveel richten op cijfertjes. Het is geen exacte wetenschap. Daarbij moeten we het niet ingewikkelder maken zoals het is. Tolerantiegrenzen zijn erg breed in de hobby. Dit betreft niet alleen de techniek maar ook de planten met de daarbij horende lichtbehoefte.
We hebben een LED boven de bak en op de doos staat dat ie een x aantal lumen heeft. We maken een berekening naar het aantal lumen per liter en
nemen een lijstje erbij en zoeken daar de planten uit die daar geschikt voor kunnen zijn. En in de praktijk werkt dat gewoon 9 van de 10x prima.
Maar het gaat degelijk een verschil uitmaken of jij de LED 5cm boven het water hebt of hebt opgehangen en 50cm boven je bak hangt.

De berekeningen die we gebruiken met lumen zijn feitelijk gewoon onnauwkeurig. Maar ja, het is het enige wat wij tot onze beschikking hebben. En we aangezien leveranciers/plantenkwekerijen een plant indelen in een bepaalde lichtbehoefte moeten we het daar mee doen.

En wat betreft de belichting die wij gebruiken;
we weten niet in hoeverre lumen word doorberekend in onze belichting. Ik weet niet of de info die op de doos staat vermeld bepaald is vanuit de fabriek, of dat de lumen worden een x aantal cm word gemeten boven het wateroppervlak. Producenten zijn daar in het algemeen erg terughoudend met die info.
Daarom is, en blijft, het gehele lumen verhaal natte vingerwerk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan