Kan iemand mij vertellen wat dit is?

A

Ami

Guest
Hallo forumleden

Was even de drijfplantjes aan het verschuiven totdat ik iets zag wat ik nog nooit eerder gezien hebt.
Weet niet of het kwaad kan en/of ik er wat aan moet doen. Het is een beetje knapperig en als ik eraan zit lijkt het alsof er beestjes uitkomen :O .

Heb foto's kunnen maken en hoop dat het niets ernstig is.

522936aminaas_0_82_img_1496.jpg


414954aminaas_0_82_img_1497.jpg
 
Wat de naam precies is weet ik niet maar is heel normaal en heeft zo goed als elke bak.
Vocht warmte en licht is een ideale combinatie voor organismen,soms groeien de mooiste algen en mosjes op zulke plekken.
 
@ John
Ja dat vond ik dus ook.
Ik vind het raar dat het net boven het water is.
 
@ John (2)

Ow dus niets om zorgen over te maken?
 
Rara.. het is knapperig en er komen beestjes uit ;)
Zegt mij ook niets eerlijk gezegd.. zou het een beetje in de gaten houden.. maar zolang je bak het verder goed doet, en er ook geen sprake is van een enorme toename van dit bijzondere en knapperige organisme zou ik me er geen zorgen om maken.. ;)
Toch wel benieuwd of er mensen zijn die er meer over kunnen zeggen.
 
Ja sommige blaasjes zijn knapperig en sommige zacht en als je het indrukt met pincet veert het weer terug
en degene die knapperig zijn drukte ik even aan en leek alsof er wat uitsprong.
 
Gekke gedachte misschien.. het doet me een beetje denken aan slakkeneitjes.. sommige slakken leggen ook van die blobberige slierten met eitjes. Al is het dan onder water natuurlijk.. en als je er op drukt dan springt er niets uit ;)
 
Hmm dan zal dit de eerste keer zijn dat de slakken hun eitjes ergens anders dan in mijn filter leggen ;)
 
Nou volgens mij had andere John ;) in ieder geval gezegd dat het wel vaker voorkomt, maar omdat het knapperig is denk ik niet dat dit hetzelfde is. Hoop het wel natuurlijk dan is er niets om zorgen te maken.
Zal even kijken hoe dit zich uitbreidt en of de aqua bewoners zich anders gedragen en/of planten.
 
martinez zei:
Blauwalg gekristaliseert misschien, zit boven de waterspiegel toch. ???
Weg halen, easycarbo er op en zorgen voor stroming daar.

Daar heb ik nog nooit van gehoord zeg :).
 
Ja je komt soms rare dingen tegen he ;).
 
Net wat foto's gemaakt,


742251_0_82_p1110985.jpg


986572_0_82_p1110988.jpg


729899_0_82_p1110989.jpg


Beetje hetzelfde idee toch!? alleen bij mij is het al jaren aan het ontwikkelen.
 
heb het ook in mijn aqua. is al wat groter dan op deze foto's lijkt erg veel op een mos oid.. zit er al bijna een jaar dus lijkt mij niet schadelijk. zit ook alleen bij de rand waar het water stopt. (bij mij zoals de meeste precies bovenkant achterwand)
 
Lijkt er wel een beetje op ja.
Wat te doen?
Zoals Martinez carbo erop voor de zekerheid?
En dan gewoon met een spuit 1ml?
 
Tja dat vind ik moeilijk te zeggen als we niet precies weten wat het is. Seabait heeft het al erg lang lees ik maar aan de andere kant kan wat carbo geen kwaad denk ik.
Je kan het op een heel klein stukje eens proberen.
 
Ah ok� zal ik even proberen dan.
 
Datgene wat daar zit is een kolonie algen welke met diverse schimmels een symbiose vormt.
Af en toe worden er sporen gevormd en als deze rijp zijn dan "knapt" zo'n sporenhoudertje open en komen de sporen ( de "beestjes") vrij.

Deze organismen zijn bijna zo oud als de wereld en zul je nooit uitgeroeid krijgen. Dat hoeft ook niet, ze doen niks kwaad en leven van stofdeeltjes uit de lucht, zuurstof, soms een plensje water met allerlei sporenelementen en klaar is het.

Wordt alleen gevaarlijk als het zeer duidelijk blauwachtig en "vet" wordt, dan is er kans op zeer giftig blauwalg, dezelfde waardoor er soms niet meer mag worden gezwommen in natuurwater in de zomer. Dit moet je zo snel en rigoureus mogelijk verwijderen.

trouwens de aangetroffen en gefotografeerde algen kun je heus wel wegkrijgen. Gewoon besproeien voor een dag of 5 met WATERSTOFPEROXIDE en dan blijft er niks van over.
Je vissen hebben er geen last van!

Greetzz BigSmoke
 
Ahh bedankt voor de info.
Maar als de alg er zo uit blijft zien dan kan ik het dus gerust laten zitten dus en alleen als ik eraan stoor dan behandelen.
En bestaat de kans dat het dus blauw en vettig wordt?
Ow en enig idee waar ik waterstofperoxide kan halen?
 
Dat kun je bij de drogist/apotheek krijgen. Lees je wel goed in want er zijn verschillende soorten namelijk.
Op google vind je wel het een en ander.
Je kan er ook voor kiezen het zo te laten.
 
Heb het al jaren in mn meterbak. Af en toe haal ik wat handmatig weg. Ik heb het nooit behandelend en ga dat ook niet doen.
 
Kan Ami gelijk zijn haar blonderen als het nodig is ;)
 
Sorry John, maar volgens het profiel is Ami een man hoor :D.
 
Terug
Bovenaan