Kan ik dwerggourami's bij mijn huidige vissen bestand doen?


T

TeddyWhite

Guest
Hallo,

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum, waardoor ik al veel informatie heb ingewonnen.
Sinds december heb ik een aquarium, uiteraard 4 weken laten indraaien tot de waterwaarden stabiel bleven.

Ik heb geleidelijk vissen toegevoegd.

Momenteel heb ik:
6 corydoras albino
6 guppen
4 platy's
8 rasboras galaxy
1 ancistrus (volgens mij, een kleine algeneter)

Mijn bak is 80 cm lang, goed beplant en ook voorzien van drijfplantjes, stenen en hout.

Nu zou ik graag een koppel of 1m/2v dwerg gouramis erbij houden. Ik lees wisselende ervaringen. Wat is jullie visie? Kan dit bij m'n huidige visbestand?

Daarnaast nog een andere vraag: mijn rasboras scholen vrijwel nooit. Is dat normaal?
 
Of het wel of niet kan laat ik even achterwegen, maar lees je ook even in over het "irido virus".
een (zeer) besmettelijke niet te behandelen ziekte onder de dwerggoerami's (trichogaster lalius).
 
Bedankt voor de tip. Dat zal ik zeker doen!
 
Het kan wel, als je er maa rvoor zirgt dat er een hoekje met veel planten is, waarin ze kunnen wegduiken. Dwerg gourami's "staan" in het water, en drukke visjes vinden ze maar niks. Nog een dingetje, zorg dat de temeratuur net boven het water niet erg veel kouder (4-5 *C) wordt dan de watertemperatuur, anders kunnen ze ee nsoort van longontsteking krijgen en daar gaan ze ook van dood. Ook een kaam laag op he twateroppervlak is heel gevaarlijk voor deze visjes!
 
Bedankt voor de reactie. Ik heb mijn aquarium op 24 graden en hij staat in de woonkamer waar ik de thermostaat zo rond de 21 graden heb. Boven het wateroppervlak zal het denk ik geen groot temperatuursverschil opleveren? Ik denk dat ik heb aan planten:

Vallniseria
Waterpest
Java varen
Anubias
En nog 3 andere planten waarvan ik de naam niet weet. Eentje ervan heeft grote bladeren, een ander klein plantje, en eentje die lijkt op waterpest maar de bladeren zijn heel dun en smal.
Verder heb ik drijfplantjes, 2 soorten

Ik heb er hoekjes mee gecreëerd. Denk je dat mijn plantenbestand goed is of zou ik nog iets moeten toevoegen?

Bedankt alvast.
 
Zou ik gezien dat virus beter voor honing gourami's kunnen kiezen ipv voor dwerg gourami's?
 
Naar mijn kennis is dit alleen bij de dwerggoeramis (trichogaster lalius) van toepassing.
er zijn berichten dat het is overgeslagen naar andere goerami / labyrint achtige maar vind het nog niet heel overtuigend.

als je de honingoerami haalt, zullen die het niet hebben... en als je pech hebt heel misschien dus wel, maar zou er persoonlijk niet vanuit gaan.
 

Terug
Bovenaan