kan ik filtermedia gewoon erbij doen?


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
188
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Ik heb gisteren 3 kg Biohome Ulitmate binnen gekregen. Het is de bedoeling om dat in een Sun Sun filtervat te gieten zonder sponsen en dit tussen de filteruitgang en de aquarium te zetten. Is dat OK? Of moet ik maatregelen treffen wat betreft de chemie? Gaat dat een verandering veroorzaken met bvb een Nitriet en/of amoniac piek? Of gewoon ertussen en laten draaien? En moet die Biohome gespoeld? of toch maar een filterdoek bovenop de korrels?

alvast bedankt
 
Als je letterlijk al je filtermedia vervangt dan help je je bacteriekolonie om zeep en kun je inderdaad een ammoniak/nitrietpiek verwachten. Als je al je sponzen eruit haalt, kun je wellicht ook last krijgen van zweefvuil. Ik zou dat dus deels en geleidelijk aan vervangen.
Of je dit medium moet spoelen weet ik niet, ben er verder niet mee bekend. Lijkt me dat dit op de verpakking vermeld moet staan?
 
Ik heb het verkeerd uitgelegd, ik laat de draaiende filters intact, daar kom ik niet aan, de Biohome komt er extra bij, in een nieuwe filtervat, dus alleen met doorstroming. Dit om meer substraat te verkrijgen in het filter systeem.
 
Ah op die manier, dan verwacht ik weinig bijzonderheden qua chemie, maar wellicht dat iemand met ervaring in het product daar andere ideeën over heeft.
 
Je biohome zal weinig werking hebben. Tegen dat je water daar is, is het zuurstofgehalte zo goed als nihil, opgebruikt door de filter ervoor.
 
Yes hier ervaring Kuch.
Paar dagen maar.
Gaat goed zoals je beschrijft.
Wel goed uitspoelen.
Ik deed gewoon 10 liter emmer voor de helft vullen met water. De biohome erin en je ziet meteen gruis eruit komen.
Dan in keukenzeef even laten uitdruppelen en dan je filter in
 
Je biohome zal weinig werking hebben. Tegen dat je water daar is, is het zuurstofgehalte zo goed als nihil, opgebruikt door de filter ervoor.
Dan zou er alleen zuurstof arm water terug komen in het aqua. Lijkt me sterk
 
Dan zou er alleen zuurstof arm water terug komen in het aqua. Lijkt me sterk
en toch is het zo.
Een collega aquariaan is zo z'n ganse visbestand verloren na het inzetten van een nieuw wervelbedfilter. De groeiende bacteriecultuur consumeerde zo veel zuurstof dat z'n vissen in enkele uren tijd dood lagen in z'n bak.
 
Dan is er meer dan alleen dat aan de hand.
Een gezond aquarium neemt ook zuurstof uit de atmosfeer op, ongeacht je potfilter en wervelbed.
Ja een wervelbed consumeert meer zuurstof maar dan is het allemaal niet in verhouding, even extreem een aquarium van 30 liter gaan filteren over 1000 liter pot ja dan is dat zo.
Maar een aquarium van 1000 liter met 2 potfilters van elk zeg 9 liter en dan nog zo'n klein chinees potje kan onmogelijk alle zuurstof uit die 1000 liter trekken.
 
Trouwens meer filtermedia betekent niet per definitie meer bacteriën.
Er moet natuurlijk wel vuil aanvoer zijn waarop ze leven.
 
Ik heb gisteren 3 kg Biohome Ulitmate binnen gekregen. Het is de bedoeling om dat in een Sun Sun filtervat te gieten zonder sponsen en dit tussen de filteruitgang en de aquarium te zetten. Is dat OK? Of moet ik maatregelen treffen wat betreft de chemie? Gaat dat een verandering veroorzaken met bvb een Nitriet en/of amoniac piek? Of gewoon ertussen en laten draaien? En moet die Biohome gespoeld? of toch maar een filterdoek bovenop de korrels?

alvast bedankt

Ik zou in elk geval zorgen voor een mechanische vóórfiltering voor je Sun Sun. Dit om een te grote vervuiling van je bio segment te voorkomen.
 

Terug
Bovenaan