Wat is er nieuw

Kan ik hoogvinkarpers houden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daphnek
  • Startdatum Startdatum
D

Daphnek

Guest
Hoi hoi ik ben helemaal fan van de hoogvinkarpers. Mijn moeder heeft een grote bak met allerlei vissen inclusief de hoogvinkarpers en ik wil een bak alleen voor hoogvinkarpers hebben. Nu heb ik een bak gezien die ik kan ophalen. De afmetingen zijn 80*40*30 cm (b*h*d).

Mijn vraag is dus nu: kan ik hierin hoogvinkarpers houden?

Nee, de bak is te klein.Een bak van minimaal 1meter x50x50cm zijn aan te raden voor een man met een stuk of 5 vrouwtjes.

Sowieso zijn dit vissen voor een speciaal bak. En niet makkelijk!

Hoge temperatuur (28-30 graden), plantaardige voeding en een zouttoevoeging.

De zgn Balloonmolly (Een kweekvorm van de Hoogvinkarper) kan wel in een 80cm bak. De overige eissen zijn echter het zelfde.

SfKxoj_GSukX0fxJVGPlKrReis-LLTjU.jpeg

Deze bak is echt te klein voor deze soort, je moet toch zeker naar een bak gaan die ruim 100-120cm is om echt te voldoen aan de eisen van de vissen.

Ik heb ze (vrouwtje mannetje en een jong) wel in mijn 80 cm bak en geef ze af en toe een zoutbadje.
Ze doen het goed,
Maar ik moet toegeven dat een groter aquarium wat beter is.

Ik breidt ze hier niet meer uit en ze mogen blijven.

Maar het zijn zeker geen gemakkelijke vissen.
En als je een hitsige man hebt, moet je echt meerdere vrouwtjes hebben.

Sanneke80 zei:
Ik heb ze (vrouwtje mannetje en een jong) wel in mijn 80 cm bak en geef ze af en toe een zoutbadje.
Ze doen het goed,
Maar ik moet toegeven dat een groter aquarium wat beter is.

Ik breidt ze hier niet meer uit en ze mogen blijven.

Maar het zijn zeker geen gemakkelijke vissen.
En als je een hitsige man hebt, moet je echt meerdere vrouwtjes hebben.
Waarom een zoutbadje? Ze wensen het continu, en niet af en toe een stressvol badje.

Ik kan geen zout toevoegen aan mijn aquarium ivm de Corydoras.
Dat heb ik ook een beetje raar geschreven zie ik, ik geef ze alleen een zoutbadje als ze ziek zijn, wat tot nu toe pas ��nmaal is gebeurd. Sorry voor de verwarring.

Dat Corydorassen niet tegen zout kunnen is inmiddels een achterhaald verhaal. Ze kunnen er wel tegen en worden zelfs in brakwater bakken gehouden. Ideaal is dat echter niet.

Stond ooit een verhaal hier over op het forum zo rond 2008/2009. Dat het best goed kon.

Ook heb ik ze bij iemand gezien in een brakwaterbak

Ik raad het echter niet aan gezien de gebieden waar ze van nature voorkomen.

Waarom ik dit vroeg, is omdat wij regelmatig een discussie mbt zout bij zuiders.
De ene groep zegt, mwa kan makkelijk. De andere zegt, beter van niet en geeft dit als reden,

Zuiders - im moet zeggen, vissen uit Amazoni� zitten op zacht water. Dat is, vooral, water met een heel lage osmotische waarde. De term osmotische waarde gebruiken we aquarianen heel weinig, hij is ook lastig te meten. Alles dat je in water oplost verhoogt de osmotische waarde, met 1 eenheid per opgelost deeltje.

Daarmee heeft het oplossen van een molecuul koolzuur net zo'n effect als het oplossen van een molecuul suiker. Los je een zout op, dan splitst het zich, en krijg je dus 2 deeltjes.

Welnu, vissen uit Amazoni� zijn dus aangepast aan water met weinig deeltjes, en ons leidingwater bevat er best veel. Doe je daar nu keukenzout bij, dan maak je het de vissen alleen nog maar moeilijker.

Neem je nu een Corydoras uit een ander gebied als Amazoni�, bijvoorbeeld C paleatus uit Uruguay, dan zijn die dieren veel minder ingesteld op dat extreem zachte water. En kunnen ze dus meer hebben.

Terzijde, voor West Afrikanen geldt, uiteraard, hetzelfde

Dat Corydorassen niet tegen zout kunnen is inmiddels een achterhaald verhaal. Ze kunnen er wel tegen en worden zelfs in brakwater bakken gehouden. Ideaal is dat echter niet.

Ik houd ze al meer dan 5 jaar in water met toegevoegde zout zonder jodium en ze leven nog vrolijk met regelmatig eitjes op het glas.

Kun je me zeggen hoeveel zout je toevoegt aan hoeveel liter water en hoe vaak?
Blijkbaar kan het bij jou dus wel.

Met de post van Meksjoef in het achterhoofd kan dus niet over "Corydorassen" -in zijn algemeenheid- worden gesproken, maar moet per soort worden gekeken.

Dat is een goede opmerking van je.
Ik durf het niet aan in elk geval.

Ze zijn bij mij geboren in dit aquarium (de mollyxzeilvin) en mogen blijven, maar ik ga er niet verder mee met het kweken.
Heb nu nog alleen een paar vrouwtjes, het ene mannetje is net, na drie jaar overleden.

Kun je me zeggen hoeveel zout je toevoegt aan hoeveel liter water en hoe vaak?
Blijkbaar kan het bij jou dus wel.

Op 200 liter H2O doe ik er 5 eetlepels in en dat maximaal 1 per maand.
Alleen vaantjesplant hebben dan enkele dagen een stil stand in groei.

Dat is een goede opmerking van je.
Ik durf het niet aan in elk geval.

Ze zijn bij mij geboren in dit aquarium (de mollyxzeilvin) en mogen blijven, maar ik ga er niet verder mee met het kweken.
Heb nu nog alleen een paar vrouwtjes, het ene mannetje is net, na drie jaar overleden.
Vaak ontwikkelen de mannen zich pas anderhalf/2 jaar. Een zeilvin krijgen ze alleen onder zeer goede omstandigheden in zeer ruime aquaria/ (binnen)vijvers.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan