Kan ik vuurgarnalen houden?


A

Ashraf

Guest
Hallo, ik heb een vraagje ik heb een aquarium met de afmetingen (L x B x H) met deksel 35 x 22,5 x 31,5 inhoud van 20 liter. Kan ik daarin garnalen houden en zoja hoeveel en welke garnalen.

Met vriendelijke groet ,Ashraf
 
Het is geen grote bak maar garnalen kun je wel daarin houden hoor. Je kan het beste beginnen met een groepje van minimaal 10-15 stuks. Je zou zelf eens moeten kijken welke je mooi vind en of die ook een ph verlagende bodem nodig hebben.
Ik zou zelf met een makkelijke soort beginnen zoals de Vuurtjes of de rode Sakura. Die kunnen ook prima op leidingwater namelijk.

Btw, je bak moet wel zo n 4 weken met filter en bodem nog goed indraaien hoor voor het geval dit nog niet het geval is.
 
jessicapilon zei:
Het is geen grote bak maar garnalen kun je wel daarin houden hoor. Je kan het beste beginnen met een groepje van minimaal 10-15 stuks. Je zou zelf eens moeten kijken welke je mooi vind en of die ook een ph verlagende bodem nodig hebben.
Ik zou zelf met een makkelijke soort beginnen zoals de Vuurtjes of de rode Sakura. Die kunnen ook prima op leidingwater namelijk.

Btw, je bak moet wel zo n 4 weken met filter en bodem nog goed indraaien hoor voor het geval dit nog niet het geval is.

Planten ze zich snel voort?
 
vuurgarnalen gaan heel hard als ze zich een beetje thuis voelen.
 
Jelle Touwen zei:
vuurgarnalen gaan heel hard als ze zich een beetje thuis voelen.

Kan ik ze dan kwijt via marktplaats of bij de dierenwinkel ik vind het dan zielig om ze allemaal op elkaar te laten leven
 
Die raak je over het algemeen wel kwijt hoor. Ik ken hier in Wageningen iemand en die kon zijn kamerhuur betalen van zijn handeltje in vuurgarnalen (bak was wel een stuk groter).
 
Jelle Touwen zei:
Die raak je over het algemeen wel kwijt hoor. Ik ken hier in Wageningen iemand en die kon zijn kamerhuur betalen van zijn handeltje in vuurgarnalen (bak was wel een stuk groter).

hoeveel zou ik dan kunnen vragen voor 5 vuurgarnalen
 
Misschien was de huur niet zo hoog want een Vuurtje kun je vaak al voor rond de 0,50cent kopen op MP ;)
 
Dat is afhankelijk van de kleur en je woonplaats, ergens tussen de 50cent en 2,50 gok ik.

jessicapilon zei:
Misschien was de huur niet zo hoog want een Vuurtje kun je vaak al voor rond de 0,50cent kopen op MP ;)

Hij verkocht er 500-600 per maand.
 
Moet je op FB. kijken, zie je ze van 10 -100 euro.
wit -zwart. zwart. blauw ,groen geel.
 
Jelle Touwen zei:
Dat is afhankelijk van de kleur en je woonplaats, ergens tussen de 50cent en 2,50 gok ik.

jessicapilon zei:
Misschien was de huur niet zo hoog want een Vuurtje kun je vaak al voor rond de 0,50cent kopen op MP ;)

Hij verkocht er 500-600 per maand.

Ok, dat is een behoorlijk aantal ja. Maar goed ik koop ze hier in de buurt voor rond de 50 cent als we het hebben over de standaard Vuurtjes.
Maar goed, hij zal dan waarschijnlijk echt mooi gedekte verkopen.
 
Ik heb gehoord dat de garnalen de filter in kunnen gezogen is dat echt zo?
 
Niet als je je filter afsluit met iets fijnmazigs.. of kiest voor een sponsfiltertje bv..
 
Ja, daarom worden er of , sponsfilters gebruikt, of je schermt de instroom af, met fijnmazig iets.
Sorry,Mark.
 
kellemes zei:
Ashraf zei:

Moeilijk te zien hoe/waar het water wordt aangezogen..
Zit daar alleen spons in?
In principe zal dan hooguit wat jongbroed in de spons terechtkomen denk ik zo.. die schud je er bij onderhoud dan wel weer uit.

Er zitten twee sponzen in de filter,een kleine spons boven en een grote spons onder
 
Kan me zo voorstellen dus dat er misschien soms wat jongbroed (1-2 mm) in die spons terecht komt.. maar zolang ze niet langs de spons richting rotor worden getrokken is er niets aan de hand.
Dus dat moet je effe bekijken.
 
vuurtjes zijn leuk te houden
heb ze hier in een aqua 60 zitten geloof dat het bestand nu rond de 300 stuks is we zijn met 10 stuks begonnen 9 mnd terug heb er al zo'n 200 verkocht ongeveer

wel op deze bak een gemotoriseerde sponsfilter staan
 
Hey Ashraf, ik zou zo'n filter persoonlijk niet gebruiken. Ik heb ��n die erop lijkt en die is, om het grof te zeggen, echt een ruk ding. Ik had er een (ongekleurde) nylonkous rond gedaan en de filter had zelfs niet genoeg kracht meer om water aan te zuigen. Dit had ik te laat gezien met als resultaat dat een groot gedeelte van mijn citroengarnaaltjes dood waren :(.
Ik zou persoonlijk een sponsfilter kopen, kost je rond de 4 euro (een kleine moet voor jouw bak wel voldoende zijn) en op 2dehands/marktplaats kan je een luchtpomp als aandrijving kopen voor vaak 10-15 euro.

Groetjes
 
Ik gebruik de SF Aquaflow 100 met stukje panty onder het kapje.
 
Ja, zijn ook prima filters, en drie watt is ook niets.
 
Mark,
Deze zijn nieuw voor mij en vraag me dan ook af of ze goed werken volgens jou??
Dat is eigenlijk een inter filtertje maar dan veel veiliger voor de garries.
Zijn ze niet vrij groot voor in een 30 liter bakje?
 
Ik heb de kleine een tijd op een 60x30x30 (54 liter?) gehad, wel nu gekozen voor een zwaardere sponsfilter. Ging prima.. vond alleen de stroming wat te zwak voor deze maat bak.
Voor een 30 liter bakje zijn ze ideaal, alleen dus wat lelijk misschien.
 
Als afmetingen op APO wordt 24x14x6.5 gegeven dus is wel redelijk groot ja.
 
Tis gewoon een dubbel sponsfilter, zoals zoiets als dit (waar je dus nog een luchtpomp op aan moet sluiten)..
Neemt misschien in de breedte iets meer ruimte in..
Sponsfilter-500x500.jpg
 
Zoals ik al zei.. je kunt 'm lelijk vinden, maar voor 11/12 euro vind ik het een top-filtertje voor kleine garnalenbakkies.
 
Ja, ja, ja, ja. Ik zal het eens aan de baas hier voorleggen want die gaat eigenlijk over de garnalen. persoonlijk vind ik hem minder mooi maar ja je verliest er in elk geval geen jonge garnalen mee en dat is ook belangrijk. Ook is de prijs best gunstig als je die vergelijkt met de Aquaflow 100.
Dus bedankt voor de tip :thumbs:.
 

Terug
Bovenaan