Kan je verschillende soorten Dwergcichliden samen houden in één aquarium ?


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Ik zou in verloop van tijd mijn 260 liter aquarium willen omvormen naar een midden/zuid-amerikaans visbestand. Het liefste van al zou ik 2 of meerdere verschillende soorten dwergcichliden willen samen houden. Ik vraag me alleen af of dit kan mits ze natuurlijk qua waterwaarden matchen.

Ik ga er vanuit van wel aangezien je ook verschillende soorten Malawi's bij elkaar kan zetten of gaat dit niet op voor dwergen ?
 
2 zou naar mijn mening moeten kunnen als je verschillende soorten neemt (een holenbroeder en een substraat broeder) maar meer dan 2 soorten zou ik niet doen.
holenbroeder zijn bijna alle apistogramma
substraatbroeder zijn vissen als
laetacara
microgeophagus
dicrossus
 
Ook zou je nog kunnen kijken naar Taeniacara, Cleithracara en Nannacara soorten. Wat is het bodem oppervlak van de bak waar je ze in zou willen houden? Het voordeel van combineren met Laetacara en Apistogramma is dat je dan zowel een bodem bewonende holenbroeder als een wat hoger zwemmende substraatbroeder hebt.
 
Herbstnebel zei:
Ik zou in verloop van tijd mijn 260 liter aquarium willen omvormen naar een midden/zuid-amerikaans visbestand. Het liefste van al zou ik 2 of meerdere verschillende soorten dwergcichliden willen samen houden. Ik vraag me alleen af of dit kan mits ze natuurlijk qua waterwaarden matchen.

Ik ga er vanuit van wel aangezien je ook verschillende soorten Malawi's bij elkaar kan zetten of gaat dit niet op voor dwergen ?

Bij malawi's (mbuna) prop je de bak vol, om agressie te verdelen. Bij andere dwergcichliden doe je dit niet, die hebben dan ook meer ruimte nodig per vis/harem/man. En gaan dus matten als ze niet genoeg ruimte krijgen.

Neem je een groeps/familievormende soort zoals Neolamprologus brichardi of Lamprologus multifasciatus/L. similis dan kunnen er al veel meer cichliden in 1 aquarium. Sowieso kunnen er vaak makkelijk meer soorten tanganyika in een bak dan z-a, omdat de territoria verdeeld zijn over niches (schelpen, open zand, rotsen, open water). Zodra het echter vooral over grondopervlakte gaat (Apistogramma) dan botst dat sneller.
 
In theorie denk ik dat het moet kunnen, alhoewel er denk ik altijd voor en tegenstanders zullen zijn. Het is denk ik van belang om bij 2 soorten wel een variatie te maken tussen holenbroeders en substraatbroeders, wat reeds is aangegeven. En natuurlijk moet je bodeminrichting hier op "gebouwd" zijn.

Als jij middels hout of stenen langs de zijkant en achterwand veel holen cre�rt en tevens aan de voorgrond van de bak wat open substraat ruimte cre�rt, dan vormen de terratoria zich al een beetje.

Het genoemde idee van een hogerzwemmende vis combineren met een holenbroeder is ook een heel goed idee, omdat de conflicten dan al vanzelf wat verminderd worden.

Stel:
Apistogramma 1m 2v dan hebben de vrouwtjes ongeveer een straat van 25centimeter
als terratorium. Hou je hier rekening mee bij je opzet, dan blijft het een kwestie van kijken hoe het in de praktijk loopt.

In ieder geval heel veel succes met je "ombouw" naar een ZA bak.
 
Waarom wil je eigenlijk verschillende soorten? Stel jezelf die vraag ook.
Je mist dan namelijk de soortspecifieke interactie van een klein groepje van ��n soort, van bv. 3M 5/6V wat bij bepaalde soorten ook goed mogelijk is in een 120 cm aquarium.
 
Persoonlijk zou ik geen verschillende soorten dwergcichilden samen houden, er bestaat een kans dat ��n soort gaat domineren en zo de andere veel stress bezorgen.
 
Het kan idd wel, maar zoals Ivo zegt is het juist heel leuk om die bak voor 1 soort te reserveren en zo zoveel mogelijk van het 'eigen' gedrag te kunnen zien.
 
Inderdaad,daar heb jje een punt. Ik stelde de vraag omdat ik op dit moment gewoon niet kan kiezen.

Nu, de opvorming is voor op lange termijn. De corys vul ik niet meer aan en de danios ook niet. De kardinalen en de rouwtetras vind ik leuke vissen, die zie ik willen blijven combineren met dwergcichliden.

De zandbodem is zand met korrelgrootte van 1mm, die zou ik ook willen houden.
Mijn ph van 7,5 zou zuurder willen maken, zo,een 6,5. Maar dat lukt wel eens ik co2 ga toevoegen.

Bedankt voor jullie meningen en advies. Ik ga het bij 1 soort dwergciclhide houden, weet alleen. Og niet welke.... Terug een cacatoides of een andere... Tzijn allemaal mooie he.
 
Een wat minder gehouden soort, maar je mond zou ervan moeten openvallen:

Apistogramma baenschi:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=VXB5AkRuw6U[/video]
 
Mascha&Ivo zei:
Een wat minder gehouden soort, maar je mond zou ervan moeten openvallen:

Apistogramma baenschi:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=VXB5AkRuw6U[/video]

Maar wel een pittig soortje. Heb ze ook gehad. Mooie volle visjes die veel kleur etaleren.
 
minder aanbod en iets meer ruimte nodig dan een borelli
volgens mij word een meter aangeraden vaak
 
R�mer heeft het 'gewoon' over 80 cm.
Wordt inderdaad minder aangeboden lijkt het, maar er is toch eigenlijk altijd nakweek verkrijgbaar via de groothandels.
En is een tikje prijziger.
 
Zie idd dat seriouslyfish hobbykwekers en aquavisie het ook over 80 cm hebben alleen wel voor een koppel
een harem zou ik toch wel een meter aanhouden
 
Waarom precies? De man zal normaal gesproken zowel in koppel- als haremverband hetzelfde oppervlak claimen (de hele bak) en de vrouwtjes zullen binnen het territorium van de man hun eigen subterritorium hebben van zoals bij zoveel Apistogramma's ca. 30x30 cm.

Er ten overvloede hopelijk: R�mer is een van de beschrijvers van de Baenschi en ook uit de Cichlid blijkt van veel ervaring met deze soort. Dan kan bv. seriouslyfish (die overigens nergens een koppel noemt bij de 80x30) nog zo'n goede bron zijn, R�mer is toch wel ��n van de Apistogramma experts.
 
puur persoonlijk omdat ik toch vaak lees dat het redelijk felle vissen kunnen zijn (de vrouwtjes tijdens een legsel) en ik hou een harem toch het liefst met 3 vrouwtjes ipv 2 3 vrouwtjes vind ik toch krap op 80cm
 
Dat is inderdaad ook een mooie cichlide.


Kunnen dwerg cichlides samen in ��n aquarium met bv pterophyllum scalare mix of is dit ook om problemen vragen ?
 
Erwin1982 zei:
Mascha&Ivo zei:
Een wat minder gehouden soort, maar je mond zou ervan moeten openvallen:

Apistogramma baenschi:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=VXB5AkRuw6U[/video]

Maar wel een pittig soortje. Heb ze ook gehad. Mooie volle visjes die veel kleur etaleren.

Super visjes! Mooie kleuren!

Mijn mond valt in ieder geval open, het is je gelukt ;)
 
Herbstnebel zei:
Kunnen dwerg cichlides samen in ��n aquarium met bv pterophyllum scalare mix of is dit ook om problemen vragen ?



Ik heb er iets over gevonden, blijkbaar zou het een combinatie van dwergcichliden en maanvissen moeten lukken.

Cockatoo cichlids are good to keep in a community tank. Not aggressive fish of equal size can be good tankmates. They can be kept both in pairs and in harems that consist of one male and 5-6 females. Note that it�s possible to have more then one male only in case when tank is rather spacious.

Characin species like the Cardinal Tetras and the Black Tetra, Otocinclus Catfish and Corydoras like the Julii Cory, Neon Tetra, Rummy-nose Tetra, Congo Tetra, and Rainbowfish, Discus, Angelfish are acceptable tankmates. Can feed on small prawns and fry since it�s still a cichlid even though a dwarf one.


bron : http://meethepet.com/cockatoo-cichlid-a ... catuoides/
 
het kan idd maar ik zou maanvissen toch niet aanraden voor maanvissen voor een 120cm bak aangezien het een groepsvis is die echt groot kan worden en tijdens het leggen beslag zal leggen op de halve bak
 
Inderdaad ja, ik vind op verschillende sites 120 of 150cm als minimum bakmaat terug en een waterdiepte van minstens 50cm. Laat ons stellen dat 120cm het minimum is als je enkel een groepje maanvissen er in houdt.
 

Terug
Bovenaan