Kan je zomaar een bodem veranderen?


R

Ridwan

Guest
Beste mede aquarianen,

ik heb nu een grindbodem liggen, maar wil deze veranderen.
Het oog is gevallen op Flora Base Pro van Colombo.
Maar dit schijnt ook PH verlagend te zijn.

Is de verandering schadelijk voor vissen?
Ik weet dat de vissen op een lager PH waarde kunnen zitten.

De verandering kan in 1 klap wel 1 tot 1,5 punt zakken.

Momenteel voeg ik ook CO2 via een reactor toe.

Vissenbestand:
2 discusvissen
3 dwergkogelvissen
7 neon tetra's
6 corydora's
1 kempvis
2 waaierhandgarnalen
Een handvol japonica's

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
Is er een reden dat je juist deze bodem wil? Je kan ook en gewone bodem nemen en voedingscapsules gaan gebruiken of kleibollen. Heb je nu en meterbak want een Discus heeft veel ruimte nodig.
 
De reden dat ik die bodem aan het overwegen ben, is omdat ik het een mooie bodem vind. Plus hij is functioneel voor de planten en water waarden.

De discussen zitten in een 180L aquarium. Dit zou genoeg moeten zijn.
Hiervoor zaten ze in een 80cm, maar dit was duidelijk te klein voor ze.
 
In jouw geval moet je best flink verversen wekelijks en als dat met gewoon kraanwater is gaat vooral de ph verlagende werking van de bodem niet lang mee bv dus wat dat betreft is het al niet zo'n aanrader.
Zo'n bodem is ook niet geschikt voor Corydoras.
 
Ok... Van voedingsbodem naar discusvissen...

Zouden jullie dan meerder discusvissen in de huidige bak plaatsen omdat deze zich beter zouden voelen of de 2 zo houden omdat simpelweg de middelen er niet zijn om ze groter te plaatsen?
Ik ben van mening namelijk dat ze absoluut niet ongelukkig zijn. Kleuren mooi en eten goed ( sterker nog, ze eten me arm :thumbs: ).
Daarbij hebben ze genoeg schuilplekken al ze zich willen terug trekken.
Ze zitter er van kleins af aan al in.
 
Een vis die 20 centimeter of groter kan worden op een meterbak... Ik zou er niet voor kiezen.
Vind de rest van je bestand ook twijfelachtig, maar wie ben ik? ;)
Voor Corydoras zou ik toch voor een zandbodem of een andere zachte, kleine korrel kiezen.
Ik heb zelf JBL Manado liggen, filteren ze ook door de kieuwen maar is al aan de grote kant.
 
Ik zou ze wegdoen als je geen grotere bak voor ze kan krijgen.
Dit omdat het een groepsvis is, en je geen groep hebt, en omdat ze een groter aquarium willen, dat niet kan.;)
Er zijn genoeg andere prachtige vissen die in een meterbak kunnen:daisy:;)
 
Misschien kun je in de sectie samenstelling visbestand het aan de orde stellen en wellicht goede tips krijgen;)
 

Terug
Bovenaan