Wat is er nieuw

kan jullie hulp gebruiken.

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
M

mss

Guest
Hallo,

Ik heb op het moment helaas een opstart probleem het water is zo donker (zwart water idee). Dat ik nu al zie dat de meeste planten die erin staan dood gaan gezien ze geen tot weinig licht krijgen

Kan ik deze planten niet tijdelijk in een bak/plastic box plaatsen met eventueel wat zand en water. Maar zonder filter of gaat dit dan helemaal ten kosten van mijn planten?.

Het betreft de volgende soorten:

Echinodorus tenellus
Cabomba piauhyensis
Cabomba caroliniana
Micranthemum sp. Monte Carlo 3
Vallisneria spiralis

mvg
s.k

heb je mischien ook een foto???

DeplantenMan, je zult niks op de foto zien. Het water is gewoon zwart met wat licht.. De enigste plant die het goed doet is de Hn die is gegroeit.

Iemand die me verder kan helpen. want wil proberen de planten te reden

Planten kunnen best tijdelijk even in een emmer maar wat is de oorzaak van dat zwarte water dan??
Wellicht toch maar een foto posten en wat zijn je waarden nu??
Ik heb nog nooit zwart water gehad tijdens de opstart.
Ik denk dat je de oorzaak moet achterhalen van dat donkere water. Heb je er veel nieuw hout in mss?????

Hoi Jessica,

Het is zeer waarschijnlijk het hout er zitten 2 stukken van 60 x 50 cm nieuw hout in en door alles wat gaande is kan het zijn dat ik ze niet goed schoongemaakt heb.

Waterwaarden heb ik nog niet gemeten omdat de bak nog niet lang staat en er niks in zwemt behalve de planten dan. Ook geen zweef afval het water is simpel weg donker zoals men in zwart water gebieden ziet.

Moet ik de planten verwarmen,filter of licht bieden of kan ik ze gewoon in de emmer tijdelijk plaatsen?

Ps. Foto komt eraan.

De camera maakt de foto onrealistisch lichter dan hij is. Dus een foto zou niet verder helpen omdat het niet op de werkelijkheid gebasseerd is.

Ja,hoor. dan elke dag beetje vers water erin.
Doe ik ook,met kunststof bakken. 40 x 30 x25.
Maak de bak leeg.
En ververs het water,Hout eruit,en apart behandelen.
Bruin werkt als rode diesel, 1 druppel in witte is gelijk weer rood.

als het hout afgeeft (vind zwart water wel extreem)

actief kool in filter, of purigen

beide ontkleuren het water

Hoi Bertus,

Klopt ik doe nu 50% water wissel om de dag, enkel ga ik de planten eruit halen en dan kan ik makkelijker verversen (heb helaas geen apparte ton groot genoeg voor het hout).

Lowie zwart is misschien ook extreem gezecht maar het is zeker wel richting het donker donker bruin aan. Wil zo min mogelijk dingen toepassen heb er nu Filterwatten in.

filterwatten ontkleuren niet

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=597093

en als je nu al om de dag 50 % water ververst

en nog steeds niet tevreden bent met het resultaat

zou denk ik elke dag verversen ook niet het gewenste resultaat geven
en het moet ook nog leuk blijven denk ik

hoelang het hout afgeeft geen idee
hoelang zit het erin ??

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 775&page=1
#1478408 - 23/03/14 11:38 AM
zie in je post

mijn advies is echt om er toch actief kool erin te doen