Wat is er nieuw

kannibalisme onder slakken

Javis

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2024
Leeftijd
68
Sorry voor het oude slakken uit de sloot halen maar ik ben ook geïnteresseerd geraakt in slakken (mijn aquarium loopt nu ruim 3 maanden, gaat wel aardig...). Ik las 'n nogal luguber verhaal over een slak die slakken eet..... 'n kannibaal slak dus. Nooit gedacht dat zoiets ook nog bestond. Kannibalisme blijkt redelijk veel voor te komen in de dierenwereld hoewel het meestal onder de kleine soorten voorkomt zoals insecten en hun larven maar ook b.v. salamanders en kikkervisjes als 't nodig is. “Kannibalisme is een van de belangrijkste bijdragers aan het in evenwicht brengen van de natuur” zo schrijft een wetenschapper. Het 'lugubere' van Anentome helena, want daar gaat 't natuurlijk over, is dat dit monster zijn/haar slachtoffers *levend* opeet ! Te gruwelijk voor woorden, toch ??...

Hoe kun je nog rustig van je aquarium genieten als je weet dat zoiets op dat moment aan de gang kan zijn.

Ik wil hier absoluut geen zout op alle slakken leggen, ben alleen benieuwd wat andere hiervan vinden. Ik bedoel, we gaan toch ook geen vissen in ons geliefde aquarium houden die andere vissen opeten ?

En over zout gesproken, strooi gerust maar wat korreltjes daarvan over mijn verhaal. Ik moest alleen wel even schrikken toen ik het verhaal van Anentome helena las. Ze zien er zo mooi en onschuldig uit in hun prachtig gedraaide en gestreepte huisjes.... Ja, ja... :petjeaf:

Laatst bewerkt:
Tja dat is de natuur en levendvoer geven we ook aan de vissen toch?

Ik bedoel, we gaan toch ook geen vissen in ons geliefde aquarium houden die andere vissen opeten ?
Nou, wat dat betreft: Ik heb Xyphophorus helleri, die kunnen nogal reproductief zijn, en ik ben dus erg blij dat mijn Aplocheilus lineatussen en mijn vlindervis de jonkies die ze te pakken kunnen krijgen, opvreten.
Bovendien doen mijn T. elliotii's ook goed hun best en vind ik het makkelijker om af en toe wat jonkies te redden, ipv dat de bak binnen de kortste keren wemelt van het jongbroed.
Als ze dat niet zouden doen, moet ik elke maand(en) tientallen jonkies uit zien te vangen en er 'iets' mee doen.

Ik heb in het kweekbakje (voor als ik wél jonkies die ik groot wil brengen) slakjes zitten als opruimploeg. Die dan dan ook binnen de kortste keren in aantal toenemen, en het teveel gaat dan in de 2m, bij de helena's...

Ik weet wel dat sommigen erg hun best doen om elk visje dat 'geboren' wordt, te redden, maar dat is voor mij geen realistische kaart.

Tja, in de natuur is het eten en gegeten worden. Als je daar niet tegen kan moet je geen stukje natuur in huis halen, tenzij je geen moeite ermee hebt dat er alleen plantaardig voedsel gegeten wordt, totdat men misschien ooit ontdekt dat planten ook gevoelens hebben😳.

Tja, in de natuur is het eten en gegeten worden. Als je daar niet tegen kan moet je geen stukje natuur in huis halen, tenzij je geen moeite ermee hebt dat er alleen plantaardig voedsel gegeten wordt, totdat men misschien ooit ontdekt dat planten ook gevoelens hebben😳.
Daar is men al hard mee bezig, bij bomen is dat ongeveer al zo.....

Ik heb daarom bewust gekozen voor Helena slakken om van eventuele meegekomen ongewenste slakken af te zijn.

In mijn bak zitten tientalle Helena’s die het inmiddels ook prima als vegetariër doen.

Samen met een honderdtal mini-japonica’s ruimen ze alles op, van voer waar vissen niet meer bij kunnen komen en afgestorven plantenresten en heel soms een kleine dode kardinaaltje/kegelvlekje (een feest maaltijd)

Door de plantendichtheid in mijn bak kan ik de bodem niet handmatig afzuigen/hevelen maar is ook niet meer nodig, een optisch schone bodem met nergens vuilophoping.

Ik voer de Helena’s en mini-Japonica’s niet bij.

Het is aan de slak. Of ze verdwijnen met de wekelijkse afhevel sessie in het riool of ze worden t.z.t. opgevreten door de Helena... Ik ben blij dat ik geen slak ben🙂

Bovendien/ daarnaast vind ik dat je respect voor het leven moet hebben, maar het krampachtig in leven houden vind ik een slechte zaak.
Ik vind een bak die zelf de aanwas reguleert diervriendelijker dan met veel stress/ geweld uitvangen, ergens anders heen brengen om daar vervoederd of geeuthanaseerd te worden. Wees dan mans genoeg om dat zelf ter hand te nemen.
Maar ik weet dat niet iedereen het daar mee eens is.

Ik bedoel, we gaan toch ook geen vissen in ons geliefde aquarium houden die andere vissen opeten ?

Tja, heel wat aquariumhouders hebben dezelfde visie als @Lysia , ik ook. Beter een strategie voor de lange termijn, dan steeds brandjes blussen omdat je jongbroed hebt wat je niet kwijt kan.

Daarbij vind ik ook dat zwakkere dieren die in de natuur zouden worden aangevallen door anderen een betere dood sterven dan hoe wij hier soms eindeloos een vis in leven houden, omdat we het zielig vinden.

Wat je ook doet, als je het belang van de dieren waar je voor verantwoordelijk bent maar voorop laat staan.

Tja, heel wat aquariumhouders hebben dezelfde visie als @Lysia , ik ook. Beter een strategie voor de lange termijn, dan steeds brandjes blussen omdat je jongbroed hebt wat je niet kwijt kan.

Daarbij vind ik ook dat zwakkere dieren die in de natuur zouden worden aangevallen door anderen een betere dood sterven dan hoe wij hier soms eindeloos een vis in leven houden, omdat we het zielig vinden.

Wat je ook doet, als je het belang van de dieren waar je voor verantwoordelijk bent maar voorop laat staan.
O nee? Wat te denken van piranha’s, Crenicichla’s en andere roofvissen?

Er is een verschil tussen een rover en een kannibaal.
Tijgers omschrijf je toch ook niet als kannibaal om dat ze andere zoogdieren eten?

Er is een verschil tussen een rover en een kannibaal.
Tijgers omschrijf je toch ook niet als kannibaal om dat ze andere zoogdieren eten?
Dat is een interessante. Is een tijger die een tijger opeet een rover of kannibaal? Apen eten ook apen en vissen eten vissen en slakken eten slakken. Zijn ze rover of kannibaal?

En nu we toch aan het filosoferen zijn: een mens die een mens eet is kannibaal, een mens die een koe eet, wat is die? Een roofdier? Een omnivoor? En wat is erger? Een slak die een slak eet of een mens die een koe eet?

Dit gaat toch niet uitmonden in een discussie over wel of niet vegetariër/veganist worden?

We kunnen denk ik gerust stellen dat het de natuur is en daar eten dieren elkaar nu eenmaal op om te kunnen overleven en dat zien we dus ook in onze aquaria. Ik voer dagelijks levendvoer en zie dus honderden moorden voor mn neus gebeuren elke dag 🤣 🤣 ;))
Er is imo ook wel een verschil tussen een leeuw die een hert opeet of een maanvis die een artemia opeet. Het is eigenlijk hetzelfde maar voor je gevoel komt dat toch anders over.

Als dieren elkaar niet zouden opeten dan zouden veel dieren uitsterven dus we moeten het gewoon accepteren denk ik.

Eten en opgegeten worden... Iemand zei ooit eens tegen me, "je bent om op te vreten!" Lieve Lita moet ik me zorgen maken wanneer mijn vrouw me met een schuin oog aankijkt? 😳😕

Dit gaat toch niet uitmonden in een discussie over wel of niet vegetariër/veganist worden?
Nee, daar ben ik niet in geïnteresseerd. Dat moet een ieder zelf weten. Maar ik vind het altijd bijzonder dat mensen met afschuw kunnen reageren dieren die dieren eten en dan ‘ s avonds een stukkie koe naar binnen happen. Ik zou denken: of je reageert op beide met afschuw of op beide niet met afschuw.

Aan de andere kans snap ik t ook wel dat t een anders voelt dan t ander. Maar als je er goed over denkt is dat bambi-natuur denken. Als t oogjes heeft is t zielig om op te eten, heeft t geen oogjes meer, dan is het lekker om op te eten.
Ik ben zelf trouwens geen vegetariër. Ik vind het fascinerend hoe we erover denken.

Is misschien wel off topicz

Nee, daar ben ik niet in geïnteresseerd. Dat moet een ieder zelf weten. Maar ik vind het altijd bijzonder dat mensen met afschuw kunnen reageren dieren die dieren eten en dan ‘ s avonds een stukkie koe naar binnen happen. Ik zou denken: of je reageert op beide met afschuw of op beide niet met afschuw.

Aan de andere kans snap ik t ook wel dat t een anders voelt dan t ander. Maar als je er goed over denkt is dat bambi-natuur denken. Als t oogjes heeft is t zielig om op te eten, heeft t geen oogjes meer, dan is het lekker om op te eten.
Ik ben zelf trouwens geen vegetariër. Ik vind het fascinerend hoe we erover denken.

Is misschien wel off topicz
Als je lezen leuk vindt dan is dit boek aan te raden: “We aaien ze, we haten ze, we eten ze” van Hal Herzog. Het gaat over waarom logisch nadenken over dieren zo lastig is.

Als je lezen leuk vindt dan is dit boek aan te raden: “We aaien ze, we haten ze, we eten ze” van Hal Herzog. Het gaat over waarom logisch nadenken over dieren zo lastig is.

Dank je, in t engels op storytell. Ga ik luisteren.

Ja, Mevrouw Moeder Natuur dat is me er eentje. Kon dat nou echt niet anders ??... Iedereen gras vreten net als de herbivoor. Er is genoeg. Je zou 't niet zeggen maar 'n Gorilla, met zijn ongekend vervaarlijk uiterlijk, is ook herbivoor.

Dat dieren andere dieren eten is 'n prima truuk van Moeder Natuur. Natuurlijk om het zo maar eens te zeggen. Het gaat mij echter specifiek om het feit dat helena haar slachtoffer *levend* opeet. Het is toch gebruikelijk dat hierbij de rover zijn/haar prooi eerst dood voordat er gegeten wordt. (nare gewoonte van die paar wolven hier in Nederland is dat ze schapen dooden en vervolgens gewoon laten liggen, niet opeten....Waar komt dàt nu weer vandaan..). Ik weet het ja, er zijn ook soorten insecten die leggen hun kroost in 'n ander insect of dier die het vervolgens van binnenuit opvreten. Lekker dan...

Allemaal goed en wel, het gaat gruwelijk te keer daar 'in de natuur', maar wil je dat ook in je aquarium was zo maar even 'n overdenking toen ik dat las over de mooie helena. En natuurlijk trakteer ik mijn vissen ook op daphnia, muggelarven en tubifex maar eigenlijk doe ik dat liever niet, wel met het besef dat dat min of meer belachelijk zou zijn. (mijn broer houdt al jaren en jaren slangen, Freek (Vonk) kwam vroeger vaak bij hem, naast de bakken met slangen staat 'n grote bak met witte muizen....Vroeger had ik zelf naast mijn aquarium 'n prachtig terrarium met hagedissen. Slangen zijn ook prachtig maar om ze levende muizen te moeten geven gaat mij 'n dikke van Brienenoord brug te ver.

Dat boek van Hal Herzog staat mij ook zeker aan. Bedankt voor de tip Stijn ! Ik heb het er mijn hele leven moeilijk mee, mens en dier.... Maar vlak de dieren ook niet uit zeg ik dan maar tot mezelf.

Je kunt je ook afvragen hoe diervriendelijk een aquarium überhaupt is.

Absoluut ! Maar als je goed weet wat je aan 't doen bent kan dat nogal meevallen, toch ? Maar het gaat hier eigenlijk over de (door mij) vermeende gruwelijkheid van de mooie helena om haar slachtoffer in leven te laten terwijl ze het opvreet... Kijk es naar meneer en mevrouw bidsprinkhaan. Na gedane zaken gewoon kop deraf. Klaar.

Hartelijk dank voor alle reacties, dames en heren ! :DD

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af hoe een Helenaslak een andere slak zou moeten doden alvorens die op te eten. Er zijn genoeg dieren die aan hun prooi beginnen nog voordat die dood is. Voor menselijke begrippen is de natuur hard en soms wreed. Een dier doet denk ik wat de natuur hem ingeeft.

Ik vraag mij af hoe een Helenaslak een andere slak zou moeten doden alvorens die op te eten. Er zijn genoeg dieren die aan hun prooi beginnen nog voordat die dood is. Voor menselijke begrippen is de natuur hard en soms wreed. Een dier doet denk ik wat de natuur hem ingeeft.
Ik heb ergens gelezen dat helena dat met gif zou doen, doden of verlammen zoals inderdaad nogal veel gebeurd in de dierenwereld. Ook geen pretje maar beter dan levend opgevreten te worden (van slakken weet ik het helemaal niet maar van vissen lees ik veel meer dat ze wel degelijk pijn kunnen ervaren dan dat dat *niet* zo zou zijn). Maar je leest veel meer dat de mooie helena helemaal geen gif gebruikt. Gewoon slurffie erin en leegzuigen maar. Bon appetit.

Homo sapiens, tenminste de afdeling hier in het westen, is natuurlijk verworden tot 'n slapjanus die het doden van dieren om te eten aan anderen overlaat die er geen probleem mee hebben. Ik zag laatst 'n jonge meerkoet, waarschijnlijk net uit 't ei, die zich probeerde aan te sluiten bij zijn moeder en broertjes/zusjes. Komt niets van in zei de moeder, ik kan je er niet meer bij hebben en begon het arme beesie op z'n koppie te pikken zodat ie steeds onder water verdween, in het begin kwam het nog boven en probeerde weer bij de moeder te komen die er weer lustig op in hakte. Op 'n gegeven moment kwam het beesie niet meer boven... Mama Natuur Hard ? Wreed ? Daar lijkt het wel erg op, ja. Ze zal wel moeten, waarschijnlijk.. (gelezen dat 'n meerkoet moeder 3 jongen kan voeden, met de 4de en eventuele volgende loopt het helaas slecht af zoals beschreven. 'n Bezonder naar gezicht moet ik zeggen...

Ik denk dat dieren vooral andere dieren doden om te voorkomen dat ze er vandoor gaan. Als er andere manieren zijn om daarvoor te zorgen dan is dat net zo goed. Empathie is een luxe die een dier zich niet kan veroorloven. Voor een dier is het andere dier gewoon lunch. Overigens zien mensen dat stuk biefstuk het liefste ook niet als een onderdeel van een dier, dat dood moest om biefstuk te worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan