Kanniewachttuh….


Zoetermeerder

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 september 2020
Berichten
136
Leeftijd
69
Locatie
Zoetermeer
Mijn achterwand en de droge schacht is bekleed. De Epoxy is er twee keer overheen geschilderd.
Daarna aquarium naar binnen, schoonmaken en appatuur plaatsen.
Twee Oase highline biotherm 600 filters, een met en een zonder verwarming.
op de filter zonder verwarming een Aqua-Medic 18watt UV-lamp aangesloten.
De twee Oase premium 100 leds liggen klaar om aangesloten te worden aan de controller, zo ook twee Oase
Streammax 2000 met Wagemaker controller en een Oase slimmer.
strakke temperatuur van 25 graden en dan morgen wat Anubias en Villisneria erin.
Viskeuze is bepaald naar winkels waar duidelijk bij vermeld stond of het WF of F1 is.
ondanks mooie verkooppunten in Nederland toch gaan shoppen in Duitsland.
Aquahaus Gaus, schitterend maar onvoldoende kwaliteitsinformatie, zo ook bij Zoo-Zajac. Ook gezocht bij Cichlidenstädel,
Waar wel heel veel WF te koop is, maar geen info of de niet WF nu F1 of F2 enz is.
Dus uiteindelijk mijn onderstaande lijst ingestuurd en hoop ze na de kerst te ontvangen.
Cynotilapia sp. white top hara galileya reef F1 4cm,
Labidochromis caeruleus white Nkhata Bay F1 4 - 5 cm
Metriaclima zebra Kawanga F1 7 - 8 cm
Pseudotropheus saulosi F1 - 4 cm
Van alle soorten 2m en 3v gekozen omdat de vrouwen ook mooi gekleurd zijn en omdat het vier verschillende soorten zijn.
Eens, niet eens laat maar horen.
Een mens is nooit te oud om te leren….
Groet,
Zoetermeerder
onderstaand de machinekamer en vulproces.
 

Bijlagen

  • 2041C7C8-6AC0-45AD-85A8-0CEAC9FB6B8B.jpeg
    2041C7C8-6AC0-45AD-85A8-0CEAC9FB6B8B.jpeg
    92.8 KB · Weergaven: 75
  • D83CB7C2-510B-4FA4-BA8B-EB3D42BA56A7.jpeg
    D83CB7C2-510B-4FA4-BA8B-EB3D42BA56A7.jpeg
    87.5 KB · Weergaven: 79
  • B84C6873-54AD-4BEE-829D-E119E0932DE6.jpeg
    B84C6873-54AD-4BEE-829D-E119E0932DE6.jpeg
    122.3 KB · Weergaven: 75
Ik zou misschien nog wat meer stenen nemen, voor de rest prima plan 👍.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
@roberto1983: Ter aanvulling, het is een Oase Highline 300 liter en de maten zijn 115cm lengte, 50cm diep en 56cm hoog.
@Ed Tensen: meer stenen is in overweging, eerst de planten erin.

En de vissen komen bij Aqua-treff uit Meerbusch vandaan. Op hun stocklist staat duidelijk aangegeven wat
er wordt aangeboden, lengte, kwaliteit, aanbieding en zonodig over nog veel of minder veel is.
Communicatie gaat ook vlot en zeer vriendelijk. Zij doen o.a. zaken met bedrijf van de “grondlegger” van de
verspreiding, handel, kweek en het op de kaart zetten van de Malawi cichliden, de erfgenamen van Stuart Grant.
(wiens naam, zoals bekend, veel voorkomt in visnamen “Stuartgrantii”)
 
Misschien:

Ik heb er vluchtig naar gekeken, dus je moet zelf nog een keer goed checken op je voorwaarden, maar zo op het eerste gezicht, hoeven deze geen zandbodem, juiste pH en karakter. Dus wie weet....
 
Laatst bewerkt:
@Lysia:
Dank voor je uitgebreide en leuke advies waar ik echter helemaal geen snars verstand van heb. Erg leuk en kleurrijk.
ik zie wel dat het blijkbaar gewoon kan om deze vissen, uit verschillende continenten (Afrika en Zuid-Amerika), bij elkaar te plaatsen.
 
@Lysia:
Dank voor je uitgebreide en leuke advies waar ik echter helemaal geen snars verstand van heb. Erg leuk en kleurrijk.
ik zie wel dat het blijkbaar gewoon kan om deze vissen, uit verschillende continenten (Afrika en Zuid-Amerika), bij elkaar te plaatsen.
Ik vrees dat ik twee topics door elkaar gehaald heb, hoewel dat niet uitsluit dat jij er ook iets mee kunt.
Wat betreft biotoop- correct werken: Het feit dat vissen in de natuur niet bij elkaar voorkomen, hoeft zeker niet te betekenen, dat ze in een aquarium niet bij elkaar kunnen. Je moet wel op gelijke omstandigheden letten: inrichting (stenen, zand of grind op de bodem, planten),maar ook waterwaarden: temperatuur, pH etc. Maar ook karakter is van belang. Maar dat geldt net zo goed voor vissen die van nature wel in dezelfde omgeving voorkomen: om maar een even voorbeeldje uit de landdierenwereld te halen: je zet geen springbokken bij een leeuwenkolonie....

En wat dat verstand betreft: gewoon er over lezen en/of als je iets niet begrijpt, uitleg vragen, dan worden die ballen vanzelf kleiner (of groter??). Velen van ons zijn begonnen met het idee: een aquarium is een bak met water en daar pleur je een stuk of wat vissen in en klaar.....
 
Gisteravond mijn plantjes ontvangen en vanochtend erin. Nog een weekje om een poging te doen wortel te schieten en dan… the big event!!🐠🐟🐠🐟🐠🐟
 

Bijlagen

  • IMG_6252.jpeg
    IMG_6252.jpeg
    2 MB · Weergaven: 38
4 soortjes malawi tegelijk lijkt me erg mooi!
Harde waterstroming dat heb ik hier afgekeken.
Ed tensen heeft een uitstekend voorbeeld.
 
4 soortjes malawi tegelijk lijkt me erg mooi!
Harde waterstroming dat heb ik hier afgekeken.
Ed tensen heeft een uitstekend voorbeeld.
Niet zozeer hard hoor Edwin, maar wel veel 😉.

Gisteravond mijn plantjes ontvangen en vanochtend erin. Nog een weekje om een poging te doen wortel te schieten en dan… the big event!!🐠🐟🐠🐟🐠🐟
Ziet er verder goed uit 👍. Stromingspompen doe je verder denk ik aan zodra de vissen erin zitten? Hoeveel stroming ga je in totaal hebben incl. filter(s)?
 
Nou ed heb je al een leuke nakweek emmer vol met mbunas over.?.
Ik heb vroeger heeel veel mooi spul gewoon weggegeven.
 
Niet zozeer hard hoor Edwin, maar wel veel 😉.


Ziet er verder goed uit 👍. Stromingspompen doe je verder denk ik aan zodra de vissen erin zitten? Hoeveel stroming ga je in totaal hebben incl. filter(s)?
@Edwin en @Ed:
Vier soorten tegelijk, heb ik over gelezen dat wanneer alles in één keer in nieuwe omgeving is, er ook minder territoriumdrift is omdat ze
allemaal moeten wennen.

Stroming niet hard maar wel veel, had ik eerder gelezen. Tsja, dat “golfslagbad” van Ed kan ik alleen maar van dromen…
Deze komen voor rekening van twee keer Oase Biomaster 600 en twee keer Oase Streammax Premium 2000.
Hoeveel stroming dat genereert is mij nog niet helemaal duidelijk wat het in werkelijkheid aan stroming doet.
Cijfers zijn informatief maar stroming hangt m.i. ook af van inrichting.
Maar lijkt I.i.g. genoeg om te wakeboarden/suppen/windsurfen/kitesurfen ofzo…
 

Terug
Bovenaan