Wat is er nieuw

Kant en klare voedingsbodem in aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter WezZ06
  • Startdatum Startdatum
W

WezZ06

Guest
Donderdag ben ik begonnen met mijn eerste aquarium. Nu heb ik er een kant en klare voedingsbodem in gelegd op advies van de dierenwinkelmedewerker. Nu lees ik steeds meer dat dit niet nodig is en het alleen wordt verkocht om maar geld te verdienen.

Wat moet ik doen m.b.t de voeding van mijn planten? Op het moment heb ik dus die voedingsbodem en meer niet. Is dit voldoende voor de 4 planten die ik er nu in heb zitten, of moet ik iets aanvullen qua voeding?

Graag hoor ik eventuele tips!

Tja en dan is het dus zo, dat je de voedingsbodem ook nog eens moet afdekken met zand of fijne grind.
Voeding en (in het begin) weinig tot geen planten groei, roept in water altijd een forse groei van algen op. Heel veel aquarianen doen het zo:

Neem een bodem van fijn grind (2-3 mm doorsnee) en dan een laag van 4 cm dik in je bakkie.
Poot nu je planten daar waar je wil hebben. Neem nu een BEETJE voedingsbodem en stop dat bij de plant in de grind. De plant zal bij het groeien met de wortels de voeding vinden en dan heb je ook nauwelijks last van alg aangroei.

Alleen planten die van oorsprong moerasplanten zijn ( te herkennen aan het feit dat ze als je ze uit het water haalt, ze mooi in vorm blijven en niet slap gaan hangen) hebben voeding aan de wortels nodig.

de (slappe) planten zijn echte waterplanten en deze halen hun voedsel voor meer dan 95 % uit het WATER en gebruiken de wortels eigenlijk alleen om zich in de bodem te verankeren.
Deze planten "eten" nitraat e.d. en dat scheiden je vissies straks weer uit! Ook kun je, ( in � van voorgeschreven hoeveelheid) vloeibare waterplantenmest gebruiken om deze planten bij te voeren.

VEEL planten is altijd goed voor je bakkie!

Greetzz Bigsmoke

Bedankt voor je reactie!

De planten die ik in mijn bak heb zitten zijn moerasplanten. Ze blijven stevig buiten het water.

Omdat ik nog een redelijke leek ben op dit gebied, heb ik het advies van de medewerker opgevolgd en de hele onderkant van het aquarium bedekt met de voedingsbodem. Hierover heen heb ik wel een laag grind.

Moet ik de bodem eruit halen? Of wanneer ik echte waterplanten koop, deze bij voeden?

Persoonlijk zou ik hem eruit halen, 🙂
in het begin moet je toch de uitzetlijnen zoeken om te planten en zit de kans erin dat je de planten redelijk veel van plaats ga veranderen, met een voedingsbodem loopt het dan gegarandeerd mis.

Ik ga mee met Luc. Nu is het eruit halen van die bodem nog een relatief simpel karwei. Als het filter eenmaal is ingedraaid en er eenmaal vissen inzitten is het iets dat voornamelijk stress oplevert - en niet alleen voor jou.

Maar laten we niet vergeten dat die moerasplanten die je hebt gebaat zijn bij voeding uit de bodem. Hiervoor kun je tussen het zand of grind dat je als bodemmateriaal gebruikt 'kleibolletjes' of 'voedingbolletjes' of hoe het ook mag heten steken. Als je dat een plant verplaatst en hebt bijgehouden (!!) hoeveel van die bolletjes er bij welke plant zaten kun je die er relatief makkelijk uithalen zonder dat er bolletjes overbodig worden.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan