Wat is er nieuw

kap eraf zonder knoeien?

JME1974

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2019
De kap van mijn Juwel Primo 70 is zo ontworpen dat condenswater netjes terug de bak in wordt geleid, simpel via een extra binnenrandje. Dat werkt meestal prima, maar niet als de kap eraf moet om in de bak te werken. Zodra ik de kap optil en iets schuin hou, loopt het water er in straaltjes uit. En dat is stiekem nog best veel! Snel de kap omdraaien is er niet bij, want dan valt het voerklepje open en stroomt alles er daar alsnog uit. Bovendien zit de kabel van de led-balk in de weg om de kap snel en soepel te kunnen draaien.

Die condens ga ik niet voorkomen, omdat ik de bak verwarm tot 23-24 graden en de woonkamer tot 19 graden. Maar zijn er trucjes om daar handig mee om te gaan?

klepje stukje open houden.
Kan de condens en warmte wat ontsnappen.

Dat verschil heb je geen last van.

Klep staat tijdelijk al helemaal open, condens wordt wel iets minder maar probleem blijft :-(

DCAFF63D-D9BF-4A5D-85F5-72AA36246D00.jpeg
Ik heb me kap op een stelling van steigerpijpen op wieltjes. Hangt een stuk hoger zodat er geen condens ontstaat en erg makkelijk. Ruimte om te voeren en rij hem zo naar voren zodat ik alle ruimte heb. Nu is mijn kap ook erg groot en zwaar en geen optie om hem er even af te tillen. Voorheen ook altijd dat gedoe met die kappen, flappen en tl toestanden. Dit had ik jaren eerder moeten hebben.

40mm fan zou al ruim voldoende lucht moeten verplaatsen, als je er een regelbare voeding achter zet zou je hem zachter kunnen laten draaien om het zo wat stiller te krijgen en minder verdamping te hebben

De adviezen zijn dus gericht op voorkomen, duidelijk! Waarom maken de fabrikanten niet een kap met een groter deksel, zodat je die alleen maar open hoeft te klappen om overal bij te kunnen? Dan kun je de rand gewoon laten zitten en stroomt de condens van de deksel gewoon naar binnen. Of denk ik nu te simpel?

Denk dat jij gewoon het verkeerde model hebt gekocht want ik kon bijna overal bij door het klepje op mijn 60cm bakje.
En als de kap eraf moest hield ik die gewoon ff schuin boven de bak en liep zo de condens terug de bak in

Tsja, ik krijg niet eens m’n hand door dat gat heen. Heb ik bij aanschaf inderdaad niet bij stil gestaan. Maar je brengt me wel op een idee, het gat is namelijk veel kleiner dan de klep die erboven zit. Vanavond eens kijken of dat gat te verruimen valt, dan hoeft de kap er misschien ook minder vaak af.

Ik heb dezelfde bak als jou. Ook ik had last van condens in de kap.
Op aanraden van bertus hou ik nu het voederklepje open met een knijper.
Helemaal geen last van condens meer. En zoals Wouter al zei; wanneer de kap eraf moet hou hem dan even schuin boven de bak.

FFD6D66C-E559-4E3E-879C-B6288EDDFA51.jpeg

Goeie! En misschien als je de knijper aan de rand van het gat knijpt in plaats van aan de rand van het deksel, dan ligt ie niet zo in het zicht 🙂

Graag gedaan.
Net jouw idee geprobeerd. Echter is dan de knijper te laag om de klep open te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan