Wat is er nieuw

Kap van aquarium Start 70 schuin laten staan

Rikkert_23

Member
Lid geworden
21 november 2019
Leeftijd
32
Beste Allemaal,

Ik weet niet zo goed hoe en waar ik dit het beste kan plaatsen/vragen.
Ik heb een Superfish aquarium met 1 led staaf/lamp die in de kap zit gemonteerd.
Deze bak heb ik:

SuperFish-Tropisch_aquarium-START-70-wit.jpg

Nu wil ik de bak eens van binnen met een schuursponsje behandelen, maar als ik de kap er afhaal, is het een stuk donkerder in het aquarium en zie ik geen moer meer.
Hoe kan ik de kap van het aquarium zo schuin zetten, zodat ik kan schoonmaken en toch licht in de bak heb?

Ik zit te denken aan een soort steuntje zoals je bij die klapramen hebt, zodat het raam (in dit geval aquariumkap) schuin openstaat...
Ik hoop dat jullie mij snappen, zoals ik het uitgelegd heb. Zo niet, dan zal ik het proberen te verduidelijken.
Of is er misschien een andere oplossing zodat ik toch wat kan zien in de bak...?

Groeten, Rik

Had hetzelfde euvel met mijn Juwel Rekord 600, als je die kap optilt zie je geen snars meer.

ik zette hem inderdaad schuin, ik stopte er altijd iets tussen wat voor handen was.
verfkwast, tandenborstel, stukje pvc ect.

wel met schone spullen werken, dus geen gebruikte kwast/borstel 😀

Het probleem met dat soort constructies is dat je het steuntje tijdens het onderhoud makkelijk aan stoot en dan komt die kap naar beneden. Met een beetje pech half in het water met alle gevolgen van dien.
Bij de grotere aquaria zit de lamp niet meer aan de lichtkap vast dus heb je er minder last van.
Voor het onderhoud aan de kleinere aquaria heb ik zelf een lamp op statief met ouderwetse 100W gloeilamp en die zet ik tijdens onderhoud naast het aquarium.

Maatje groter, maar hetzelfde probleem.
Ik kan de lamp in de woonkamer heel fel zetten en zie dan genoeg.
Nadeel van deze kap als je hem schuin zet, is dat al het water er aan de achterkant langs loopt.
Dus zou er inderdaad een felle lamp naast zetten zoals @DanielHoogland ook al zegt.

Oke dank je wel, @RichD1011 .
Ik probeerde het net met een tandenborstel (uiteraard nieuwe uit verpakking), en dat lukt aardig.
Ik heb er een van de supermarkt hierzo, en die heeft een deels rubberen grip (of siliconen oid.) en hij blijf toch wel aardig goed staan.

Ik moet dus zeggen, iets ertussen werkt goed, maar zo'n bouwlamp is misschien wel veel beter 😀

Heb ik nog een vraagje mbt mijn aquariumplanten.
Waar kan ik die stellen? Hierzo misschien: https://aquaforum.nl/forums/planten.9/ of hier: https://aquaforum.nl/forums/inrichting-en-biotopen.42/

Ik liet de kap heel vaak gewoon op mijn armen rusten om zo licht in de bak te hebben, wellicht is dat ook gewoon een optie?

Ik liet de kap heel vaak gewoon op mijn armen rusten om zo licht in de bak te hebben, wellicht is dat ook gewoon een optie?

Ik deed het ongeveer ook op deze wijze maar dan hield ik de kap met de linkerarm wat open en met rechts deed ik het onderhoud.

Ja dat is inderdaad ook een optie, alleen niet als het hardnekkige algen zijn.
Dan moet ik toch wel flink boenen...

Ik deed ook vaak een losse lamp erbij als de kap er echt af moest.
Maar ik was zo dapper om een scheermesje te gebruiken al dan niet op een steel, dan hoefde je ook niet hard te boenen je stak zo de algen van het glas af

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan