Wat is er nieuw

Kapotte led strip Kitelight

  • Onderwerp starter Onderwerp starter poecillia
  • Startdatum Startdatum
P

poecillia

Guest
Ik heb een aquarium over genomen met daarbij een Kitelight controller en twee LED strips, waarvan één wit en één RGB geprogrammeerd op blauw/groen. Dat Blauw/groene licht liet mijn Malawi cichliden mooi uit komen. Helaas is deze laatste strip kapot gegaan, hieronder wat foto's

IMG_20200418_082041.jpg

IMG_20200418_082115.jpg

IMG_20200418_082125.jpg

Waarschijnlijk is er in de RGB strip kortsluiting ontstaan want de witte strip doet het ook niet meer als ik de RGB aansluit. Een vervangende Kitelight LED strip vind ik vrij prijzig. Bij zo'n Kitelight hoort software die ik helaas niet van de vorige eigenaar gekregen heb. Ik had mailcontact met de leverancier en krijg wel een gebruiksaanwijzing, maar geen software :-( Er zit wel een functionerende programma in de controller, maar ik zou het graag willen tunen.

De vraag is wat ik nu het beste kan doen waarbij ik diverse opties heb:
- De LED strip van Kitelight
- Een alternatieve blauwe LED strip kopen en direct aansluiten op de Kitelight
- Een RGB LED strip kopen, programmeren met Arduino en aansluiten op Kitelight
- Een RGB LED strip kopen, programmeren met Arduino met daarin een eigen tijdschema en separaat aansluiten op voeding
- Alternatief systeem kopen zoals bv de Philips Hue

Ik ben goed thuis in Arduino's en zag dat ik met enkele transistors een simpele controller kan maken, maar ik heb momenteel weinig tijd hiervoor.

Overigens als iemand de software van de Kitelite heeft en dat beschikbaar wil stellen stuur me dan even een PM.
 
ben persoonlijk niet kapot van kite-light..
Maar het zijn doodnormale 12v strips, je kan er dus ook gwn een tc420 aan hangen
 
Ik heb een aquarium over genomen met daarbij een Kitelight controller en twee LED strips, waarvan één wit en één RGB geprogrammeerd op blauw/groen. Dat Blauw/groene licht liet mijn Malawi cichliden mooi uit komen. Helaas is deze laatste strip kapot gegaan, hieronder wat foto's

Bekijk bijlage 296195
Bekijk bijlage 296196
Bekijk bijlage 296197
Waarschijnlijk is er in de RGB strip kortsluiting ontstaan want de witte strip doet het ook niet meer als ik de RGB aansluit. Een vervangende Kitelight LED strip vind ik vrij prijzig. Bij zo'n Kitelight hoort software die ik helaas niet van de vorige eigenaar gekregen heb. Ik had mailcontact met de leverancier en krijg wel een gebruiksaanwijzing, maar geen software :-( Er zit wel een functionerende programma in de controller, maar ik zou het graag willen tunen.

De vraag is wat ik nu het beste kan doen waarbij ik diverse opties heb:
- De LED strip van Kitelight
- Een alternatieve blauwe LED strip kopen en direct aansluiten op de Kitelight
- Een RGB LED strip kopen, programmeren met Arduino en aansluiten op Kitelight
- Een RGB LED strip kopen, programmeren met Arduino met daarin een eigen tijdschema en separaat aansluiten op voeding
- Alternatief systeem kopen zoals bv de Philips Hue

Ik ben goed thuis in Arduino's en zag dat ik met enkele transistors een simpele controller kan maken, maar ik heb momenteel weinig tijd hiervoor.

Overigens als iemand de software van de Kitelite heeft en dat beschikbaar wil stellen stuur me dan even een PM.

In led verlichting zit uiteraard geen software. De controller die men gebruikt is of een TC 420 en men heeft ook de TC 421 die elders veel voordeliger verkrijgbaar zijn. Maar je probleem is gewoon een ledstrip dat stuk is. Die zal je dus moeten vervangen. Zelf heb ik een Arduino aquariumcomputer gebouwd maar zo'n ding gaat je nu niet helpen met een led strip die stuk is. Je moet trouwens niet proberen om een strip waar kortsluiting inzit samen te gebruiken met dingen die nog heel zijn!
 
ben persoonlijk niet kapot van kite-light..
Maar het zijn doodnormale 12v strips, je kan er dus ook gwn een tc420 aan hangen
In led verlichting zit uiteraard geen software. De controller die men gebruikt is of een TC 420 en men heeft ook de TC 421 die elders veel voordeliger verkrijgbaar zijn. Maar je probleem is gewoon een ledstrip dat stuk is. Die zal je dus moeten vervangen. Zelf heb ik een Arduino aquariumcomputer gebouwd maar zo'n ding gaat je nu niet helpen met een led strip die stuk is. Je moet trouwens niet proberen om een strip waar kortsluiting inzit samen te gebruiken met dingen die nog heel zijn!
Bedankt allebei. Ik heb de software van de TC420 gedownload. Ik kan een eigen schema aanmaken, maar het downloaden daarvan naar de controller lukt niet. Heeft Kitelight dat afgeschermd of zo?
 
Nee kitelight gebruikt een eigen controller zover ik weet.
 
Nee kitelight gebruikt een eigen controller zover ik weet.

Nou, die controller is echt wel een TC 420 of een TC421. Maar de software is mogelijk aangepast. Maar eigenlijk denk ik dat zelfs nog niet. Eerder geloof ik dat men een beveiliging heeft toegepast. In het geval van Ts zou ik kiezen voor een nieuwe controller, eventueeel via Tante Ali? Maar eigenlijk begrijp ik dit controller verhaal niet. De ledstrip is toch doorgebrand? Dan is de controller toch nog wel bruikbaar?

https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
 
Nou, die controller is echt wel een TC 420 of een TC421. Maar de software is mogelijk aangepast. Maar eigenlijk denk ik dat zelfs nog niet. Eerder geloof ik dat men een beveiliging heeft toegepast. In het geval van Ts zou ik kiezen voor een nieuwe controller, eventueeel via Tante Ali? Maar eigenlijk begrijp ik dit controller verhaal niet. De ledstrip is toch doorgebrand? Dan is de controller toch nog wel bruikbaar?

https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Ik heb net een blauwe en een RGB LED strip besteld. Eens kijken of dat werkt met die Kitelight controller. Die RGB strip wil ik ook testen met een Arduino. Wat voor sketch en transistors gebruiken jullie?
Die Kitelight controller werkt nog goed en er zit een programma in wat zonsopgang en zonsondergang simuleert. Ik kan er alleen niet goed tegen dat ik dat niet bekijken en aanpassen kan.
 
Bij een Arduino hoef je geen transistors te gebruiken. Je kan immers je 12 volt van je voeding halen? Maar je Kitelight controller is toch niet stuk zoals je hierboven al aangeeft? Ik zou eens informeren of hier niet iemand is die het CD'tje met de software heeft. Kan je dan gewoon kopieëren.

https://www.kitelight.nl/var/images/cmsimages/ETC_1_R_GEBRUIKSAAN_WIJZING_NL.pdf
 
Bij een Arduino hoef je geen transistors te gebruiken. Je kan immers je 12 volt van je voeding halen? Maar je Kitelight controller is toch niet stuk zoals je hierboven al aangeeft? Ik zou eens informeren of hier niet iemand is die het CD'tje met de software heeft. Kan je dan gewoon kopieëren.

https://www.kitelight.nl/var/images/cmsimages/ETC_1_R_GEBRUIKSAAN_WIJZING_NL.pdf
Ik vond deze tutorial met een Arduino waar PWM en transistors gebruikt worden. Heb jij een voorbeeld zonder transistors?
https://learn.adafruit.com/rgb-led-strips/usage
Moet ik een nieuw topic maken voor die software, ik heb er hier al om gevraagd?
 
Transistors heb je wel degelijk nodig omdat je arduino geen 12v pwm signaal uit kan sturen voor je ledstrips.

arduino doet 5v PWM wat je aansluit op een transistor die de 12v gaat schakelen voor je ledstrip
 
Transistors heb je wel degelijk nodig omdat je arduino geen 12v pwm signaal uit kan sturen voor je ledstrips.

arduino doet 5v PWM wat je aansluit op een transistor die de 12v gaat schakelen voor je ledstrip

Nee, dit is niet altijd juist. Het hangt af van het type balken die je gebruikt. Je Arduino hoeft de spanning nodig voor je Ledbalken niet altijd leveren. Je neemt gewoon de 12 volt adapter waarvan de plus (in mijn geval is dit 12 volt) rechtstreeks op de ledbalk aansluit. De nuldraad gaat naar de Arduino. de eventuele data kabel wordt aangesloten op een PWM pin. In het geval van een twee aderige kabel kan de situatie wel anders zijn. Mogelijk worden die Kite Light balkjes op de min gestuurd dan kan je dus kiezen of je die 5 Volt middels een passende transistor versterkt tot, is dit ook 12 volt? Hoe dan ook, mijn balken draaien gewoon op een voedingsadapter die de benodigde 12 volt levert.
 
Edit:
"Mogelijk worden die Kite Light balkjes op de min gestuurd dan kan je dus kiezen of je die 5 Volt middels een passende transistor versterkt tot, is dit ook 12 volt ?"
Oeps, deze zin is natuurlijk niet juist. Je gebruikt de transistor als door een Arduino aangestuurde switch en sluit de 12 voeding aan op de transistor base. (Denk aan een minimaal 220 ohm weerstand.)
 
Edit:
"Mogelijk worden die Kite Light balkjes op de min gestuurd dan kan je dus kiezen of je die 5 Volt middels een passende transistor versterkt tot, is dit ook 12 volt ?"
Oeps, deze zin is natuurlijk niet juist. Je gebruikt de transistor als door een Arduino aangestuurde switch en sluit de 12 voeding aan op de transistor base. (Denk aan een minimaal 220 ohm weerstand.)
Transistors heb je wel degelijk nodig omdat je arduino geen 12v pwm signaal uit kan sturen voor je ledstrips.

arduino doet 5v PWM wat je aansluit op een transistor die de 12v gaat schakelen voor je ledstrip
Ik heb inmiddels wat IP68 LED strips binnen gekregen De blauwe heb ik in een plastic profieltje gedrukt en hangt al boven aquarium. Kleuren vissen zo veel mooier. De RGB wacht op transistors, dan ga ik het eens met de Arduino proberen.
 
@benvo @tuinkabouter
Ik heb vandaag de RGB LED strips met aansturing vanuit de Arduino met IRLB8721 MOSFET's getest. Hieronder een foto van de setup.
IMG_20200514_145103.jpg


Sketch heb ik van https://learn.adafruit.com/rgb-led-strips/usage de Mosfet's heb ik besteld bij Ali (2,62 voor 10 stuks 🙂. De sketch is een loop die alle lichtkleuren laat zien. Prima voor de kermis maar is een beetje onrustig boven het aquarium. Maar dit is een goede basis om iets te programmeren waarmee ik kleur en intensiteit over de tijd kan muteren. Ik moet nog even kijken naar een klok in de arduino.
 
Klok kan je een ds1302 gebruiken die was dacht ik heel betrouwbaar
 
Klok kan je een ds1302 gebruiken die was dacht ik heel betrouwbaar

Nee juist niet, Wouter. De DS1302 en de latere DS1307 wijken op een dag al af. Ik heb ze nog wel ergens liggen. Het beste is de DS3132 die zeer nauwkeurig is. Thuis heb ik een radiogestuurde klok en mijn Aquariumcomputer welke een DS3132 gebruikt. Deze wijken na een paar jaar nog geen seconden af!
 
Oh dan had ik het verkeerd.
Gebruik de ds1302 hier wel in een klok naar die afwijking is niet merkbaar gelukkig
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan