Wat is er nieuw

kapotte verlichting

  • Onderwerp starter Onderwerp starter FishLover.
  • Startdatum Startdatum
F

FishLover.

Guest
Van mijn rio 125 doet de verlichting het opeens niet meer. Allebei de balken niet. Ik heb helemaal geen verstand van verlichting en ik wil dit dus vervangen maar ik zie op internet alleen maar van honderden euros, is dit de enige optie?
 
Je kan de lampen laten testen misschien bij de lfs

Ik had het zelfde probleem met een juwel Rio 125 de voorschakelaar was kapot een juwel kwaaltje werdt me verteld

Dit kon ik niet maken omdat de lichtbak helemaal dicht geplakt zit

Een nieuwe lichtbak koste 105 euro

Dus heb ik besloten om een nieuw en grotere aqua te kopen.

Succes
 
Waarschijnlijk is 1 tl buis stuk.Deze zijn in serie geschakeld,zodat de andere dus ook niet brand. Heb je een reserve tl buis?
 
Een slechte buis, laat een zwarte band zien, van inbranden.
Wat Alex ook zegt. 1 slechte buis. alles uit.
 
Ik heb geen reserve tl buis. Het aquarium is 2e hands gekocht. Ik kan er niet erg veel geld aan uitgeven. Ik las ook iets over led verlichting of is dit geen oplossing?
 
Led is geen oplossing als je weinig geld hebt want je bent al snel 40 euro kwijt aan iets simpels.
Geen idee welke type buizen het zijn van je bak maar een T8 buis kost bij de bouwmarkt een euro of 8.
Je bak in het donker laten is ook geen optie voor je planten en vissen iig.
 
Seabait zei:
Led is geen oplossing als je weinig geld hebt want je bent al snel 40 euro kwijt aan iets simpels.
Geen idee welke type buizen het zijn van je bak maar een T8 buis kost bij de bouwmarkt een euro of 8.
Je bak in het donker laten is ook geen optie voor je planten en vissen iig.

In deze bak passen jammer genoeg niet de T8 buizen dus dan is een duurdere tl de enige oplossing voor nu denk ik.
Ben je snel rond de 15 euro kwijt denk.Dit is ook dus de reden dat ik geen Juwel bak meer wil. Ik heb nu de ferplast en daar kan makkelijk wel de goedkope tl van Philips in.
 
Dit is wat er op de Juwel site staat.

Lichtmiddel 2 x High-Lite Day 28 Watt, 590 mm

Dan kom je toch wel bij de duurdere merken uit en zijn de goedkope niet leverbaar voor deze bak.
 
Weet het niet 100% zeker maar volgens mij hadden deze bakken in het begin ook gewoon T8 buizen voor de nieuwere met T5.
Dus als de ts een ouder model heeft zou het kunnen dat er gewoon T8 in zit.
 
Seabait zei:
Weet het niet 100% zeker maar volgens mij hadden deze bakken in het begin ook gewoon T8 buizen voor de nieuwere met T5.
Dus als de ts een ouder model heeft zou het kunnen dat er gewoon T8 in zit.
Dat is inderdaad juist.

Fishlover, je zal dus even moeten nameten hoe dik de TL-buizen zijn om te kunnen bepalen of het om T5 of T8 gaat.
 
Ehm, wat is er mis met gewoon de TL-buis eruit halen, mee nemen naar de winkel en met een hele blonde blik om een nieuwe vragen?
(je kunt eerst bij een bouwmarkt beginnen voor een hopelijk goedkope oplossing, en daarna - mocht het echt niet anders kunnen- door naar de LFS voor de duurdere)

Het is wat gedoe, maar dan weet je zeker dat je (ongeveer) dezelfde hebt.


==
over heel blond gesproken: je hebt niet toevallig halverwege het lichtsnoer een schakelaartje zitten wat per ongeluk op "uit" staat? (De oudere juwels hadden dit standaard) Daar heb ik me me ooit enorm op verkeken.
 
Ik heb er wel een schakelaartje op zitten maar die is gewoon aan. Iemand is er naar wezen kijken en een tl buis is kapot. Ik heb nu tijdelijk een led-lampje van superfish voor een beetje licht. Ik ga deze week naar de bouwmarkt/aquariumwinkel om even te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb de tl buis even gemeten en de diameter is 15/16 mm dus dat zal wel een t5 zijn. De bak komt uit 2011 als het goed is. Ik vind 15 euro echt geen probleem, als dat alles zou zijn? Maar ik wil het liefst geen 100 euro er aan uitgeven. Ik heb bij veldhuis tl lampen gezien rond de 20 euro, zouden die goed zijn?

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... merkID=136
 
FishLover. zei:
Ik heb de tl buis even gemeten en de doorsnede is 15 mm.
T5 dus. Die ga je in de bouwmarkt niet vinden met de juiste lengte.

Je zoekt dus: 28 Watt, 590 mm (59 cm) T5
 
Mijn aquarium is 80 cm, dus lijkt me niet?
 
De buis is niet de lengte van je bak,hoor.
 
Zit de starter niet los of zit die niet in deze lichtbalk ?
 
Nee, T5 heeft geen starter, wel 1 slechte buis.(gas op).
Dan doen ze het allebei niet.
 
Oh ja klopt ik heb idd 59 cm nodig. Ik ga denk ik een lichtbalk bestellen, omdat ik niet heel ver kan kan rijden. Ik heb op veldhuis wel een paar lichtbalken gezien, ik moet nog even kijken welke kleur kapot is, weten jullie of deze lampen geschrikt zijn?


http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... merkID=136

Zoals ik al zei moet ik nog even kijken welke kleur ik nodig heb, maar deze kleuren zijn wel goed zegmaar?
 
Oef als je lichtbalk (ding waar de TL's aan zitten) en TL-buis door elkaar gaat gebruiken raak ik de draad kwijt hoor.

Balken zijn duur - omdat ze inclusief EVSA's, fittingen enzovoorts komen
TL-buizen (de lampen dus) over het algemeen niet zo
(hoewel Juwel er een potje van maakt, met hun speciale afmetingen)
 
Ho, ik bedoelde lichtbuizen, mijn excuses. 😉
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan