karakter van vissen

D

Deleted member 14272

Guest
Wie wil er met mij meegaan om het karakter van vissen die door leden van dit forum gehouden worden en daar op dit forum een verklaring voor hebben .En heeft daar een mening over. Dit kan en gaat natuurlijk over aquariumvissen in het algemeen, en elke vis of vissen met zijn specifieke of apparte gedrag komen uiteraard ter sprake, geen enkele uitgezonderd.

Dit nieuwe topic ontstaat ( als het blijft staan) door mijn mening dat vinrot in principe geen ziekte is maar een gevolg van aanvallen van rivalen, kijk daar begint waarschijnlijk de eerste discussie.

Mijn huidige vissen de red back's zijn de laatste tijd alleen maar bezig met schijn gevechten, maar dit gaat er hard aan toe, tot wel na het rammen van overige onderling, waarbij ik door observatie schubben van het lijf door het water zie dwarrelen, is goed zichtbaar omdat het licht daarop valt en deze allerlei, ja kleuren laten zien, klein beetje bizar die agressiviteit.

Ik zie dit als een pubergedrag wat zich later gaat vertalen naar volwassen gedrag,( of stelvorming) waardoor er op een gegeven moment een situatie ontstaat waardoor ( als de vissen volwassen zijn) een kleine of korte waarschuwingen naar een overige aanwezige ( vis) vissen voldoende is om een gevecht te voorkomen.

Worden vissen naarmate ze ouder worden rustiger en meer behouden, net als jonge kinderen, hupla weer een,,.

Maar het gaat niet over mijn vissen, maar wel over die jullie houden en de daarbij behorende ervaringen. Natuurlijk laten vissen die ziek zijn of daar tegenaan zitten ook een gedrag zien, maar ik zoek het meer in het onderliggende gezonde gedrag, waarom doen ze of laten ze iets zien wat moeilijk verklaarbaar is, of juist iets wat te verklaren is, laten we elkaar wat leren.

Als dit topic blijft staan zal ik niet elke dag reageren, ik wil voornamelijk reacties ontvangen en deze lezen, ik ben geen vissen psycholoog, verre van dat ( die bestaat toch niet) lol.

Ben benieuwd of er reacties komen. Zal best wel.
 
Die agressie herken ik wel bij mijn algeneters (ancistrus ), heb hier een blond koppel longfins waarvan ze standaard gescheiden zijn van elkaar want als ik ze samen houdt dan dwingt het vrouwtje de man continu het leghol in om haar eitjes te leggen, dit heeft al bijna de dood van de man ten gevolg gehad 9was er optijd bij en kon ik de man recouveren met een kuurtje antibiotica en voogle), ook dulde dat vrouwtje geen andere vrouwtjes in de bak die joeg ze letterlijk de dood in. Terwijl het bij mijn andere 4 groepen algeneters wel goed gaat dat mannen en vrouwen samen zitten.
Jonkies van de algeneters zie ik weleens schijngevechten houden met elkaar dat begint al vanaf 3-4 maanden oud.
 
Kijk Nicolientje, jij beantwoord het door mij geopende topic met een ervaring die ik graag meer ga lezen, ook van andere forumleden, ;)
 
Ik heb maar een Ancistrus cf cirrhosusvrouwtje, dat nogal fel reageert. Ze heet Bessie, en heeft, op de manier die Antje hierboven beschrijft, het mannetje dat ik tegelijk met haar kocht, de dood ingejaagd. Ze leeft hier dus solo, maar interacteert met mijn sluierstaarten. Soms lijkt er haast een soort spel gaande: de sluiers naderen haar en zij valt uit, waarbij de sluier in kwestie snel wegschiet. Ze wachten samen op het voer, en vooral Bessie heeft een goede inwendige klok, ze ligt meestal rond voertijd voor de ruit. Ze heeft ook een aparte gewoonte: ze ligt in haar hol op haar rug, ongeveer zoals zommige katten of honden doen. Haar buik is onbeschermd. Eerst dacht ik dat er iets met haar aan de hand was, maar zodra het voertijd is veert ze op en ligt klaar voor het lekkers dat komen gaat.

Ook mijn sluiers hebben, naast het "plagen" van Bessie, zo hun eigen gedrag. Nicolientje, de grootste, zit regelmatig Pepper achter de vodden. Ze probeert hem dan zo ver te krijgen dat hij haar helpt met eitjes leggen en te bevruchten. Ook jaagt ze Roodkapje, de jongste, weg, maar die is redelijk onverschrokken en laat zich niet intimideren. Verder zijn ze de hele dag samen aan het grondelen, en volgen mij als ik door de kamer loop of achter de PC zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ik heb meerdere koppeltjes dwerggoeramies gehad in mn 60cm, deden elkaar nooit wat, wekelijks een nest. Hierna ee n nieuw mannetje ter vervanging van de uit ouderdom overleden man, een wereld van verschil! De baas in de bak, dulde geen vrouw in zijn bak. Deze leeft nu nog in zn eentje verder, ik durf er geen vrouw meer bij te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff



De nieuwe favoriete rusthouding van mijn ctenopoma de laatste tijd? Zichzelf vastzetten tussen de achterwand en de planten, met de kop naar beneden en zijn staart recht omhoog.

Bewegingsloos. Als je niet beter weet lijkt het een dode vis. Maar kom ik bij de bak staan dan zie ik dat ie me in de gaten zit te houden tussen een spleet van het hout door. šŸ˜ Wat een maf beest ook.
 
Terug
Bovenaan