Wat is er nieuw

Kardinaal met witte vin

RensY

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2022
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Ik ging vanmorgen mijn vissen voeren en het viel me op dat 1 van de kardinalen van de 1 op de andere dag een witte vlek en dikke witte vin heeft.😢Ik weet 100% zeker dat dit gisteren nog niet het geval was. Iemand enig idee wat dit is? Schimmel?

een aantal dagen terug had ik een foto geplaatst van een kardinaal met een bochel en wat rafel aan de vinnen, die vinnen zijn zich aan het herstellen.
20221116_094523.jpg
20221116_094521.jpg
20221116_094429.jpg

Als je nu weer een zieke vis hebt is er meer aan de hand, kun je wat meer info geven over de waterwaardes, verversbeleid, onderhoud filter, middeltjes die je toevoegt, welke plantenvoeding?

Als je nu weer een zieke vis hebt is er meer aan de hand, kun je wat meer info geven over de waterwaardes, verversbeleid, onderhoud filter, middeltjes die je toevoegt, welke plantenvoeding?
Ik heb niet wéér een zieke vis. Ik heb deze school gedeeltelijk 1,5 week en een deel nog geen week. 1 kardinaal kwam met gerafelde vinnen van de lfs, maar deze vinnen helen zich(en zijn niet wit of rood oid). Mijn aquarium draait nu een week of 7 ik heb de volgende waterwaarden:
NH3/NH4: 0
NO2: 0
NO3: 1 mg/L
PH: 7
KH: 5,5

Visbestand:
25 kardinaaltetra's
8 Japonicagarnalen
2 Zebrarenslakken

Ik maak gebruik van een ADA aquasoil en voegde tot voor kort 7ml profito per 2 dagen toe, maar ik stap over op de tropica fertilizer, maar dit is nog niet toegevoegd.
Ik doe 1x een 50% waterwissel per week.
Mijn filter heb ik nog niet schoongemaakt. Ik heb er na een week of 5 een keer in gekeken en aangezien het er nog prima uit zag niets mee gedaan.

Google eens op neontetraziekte en vergelijk dit met de symptomen die je al beschreven hebt. Ik wil je niet ongerust maken, maar beter in een vroeg stadium uitsluiten dat dit het is, dan doormodderen en er achter komen dat het tóch tetraziekte was.
Verder: bij het ene artikel staat dat kardinalen niet gevoelig is, bij het andere staat dat ze het wél kunnen krijgen, ik zou er dus maar van uitgaan dat ook kardinalen het kunnen krijgen.

Die waterwissel doe je dat met opgewarmd water of koud water?

Die waterwissel doe je dat met opgewarmd water of koud water?
Niet ijskoud, iets kouder dan wat er in de bak zit. En ik kijk dan op mijn thermometer dat de temperatuur niet met graden tegelijk zakt. Meestal kom ik ongeveer op 0,5-1 C° lager uit.

Ik zit te twijfelen of ik niet even terug moet gaan naar de lfs om te vragen wat ze hiervan denken.

Niet ijskoud, iets kouder dan wat er in de bak zit. En ik kijk dan op mijn thermometer dat de temperatuur niet met graden tegelijk zakt.
Oke, ja ik begrijp dat je zoiets doet maar is eigenlijk onwenselijk, in het wild regent het ook geen warm water tenslotte, die koudeverschil hebben vissen nodig, dus mijn advies zou dan zijn te verversen puur met koud water, en mocht je bang zijn dat je bak teveel afkoelt daardoor zou je ipv 1x 50% doen 2x 25% kunnen doen verspreid over de week

Ik zit te twijfelen of ik niet even terug moet gaan naar de lfs om te vragen wat ze hiervan denken.
Zou ik niet doen, die gaan je opzadelen met allerlei medicatie en waterverbeteraars terwijl dat allemaal onnodig is

Oke, ja ik begrijp dat je zoiets doet maar is eigenlijk onwenselijk, in het wild regent het ook geen warm water tenslotte, die koudeverschil hebben vissen nodig, dus mijn advies zou dan zijn te verversen puur met koud water, en mocht je bang zijn dat je bak teveel afkoelt daardoor zou je ipv 1x 50% doen 2x 25% kunnen doen verspreid over de week
Ik had die opmerking van je inderdaad ook ergens anders gelezen, maar is een 50% wissel met ijskoud water vergelijkbaar met regen? En kunnen ze er dus tegen als de water temperatuur bijv 5 graden zakt? Ik ben niet bang om het te doen als ik weet dat de vissen er tegen kunnen.

Zou ik niet doen, die gaan je opzadelen met allerlei medicatie en waterverbeteraars terwijl dat allemaal onnodig is
Dat was ik inderdaad niet van plan, maar ze hebben mij wel kardinalen verkocht die niet gezond waren. Buiten dit geval wat ze niet hadden kunnen zien heb ik ook een kardinaal met een bochel.

Weleens in de zomer een regenbui over je heen gehad? Dat water is aanzienlijk warmer dan de regen die in de winter naar beneden komt.
Voor sommige vissen is een keer kouder water niet verkeerd, maar er zijn ook soorten die echt niet blij zijn met een koude douche. Ik zou er toch wat voorzichtig mee zijn, botia's zijn er bijvoorbeeld niet blij mee....

Ik had die opmerking van je inderdaad ook ergens anders gelezen, maar is een 50% wissel met ijskoud water vergelijkbaar met regen? En kunnen ze er dus tegen als de water temperatuur bijv 5 graden zakt? Ik ben niet bang om het te doen als ik weet dat de vissen er tegen kunnen.
Hier wisselde ik de bakken (een stelling van 750 liter) een ruime 300 liter per keer en dan zakte rond deze periode de temperatuur een graad of 3-4, kunnen vissen prima tegen, maar zoals ik al zei: als je angst hebt dat dat teveel is kun je ook 2x 25% wisselen, in de winter wisselde ik vaker maar minder grote hoeveelheden maar dan toch nog altijd minimaal 150 liter per stelling

Ik zou hem eigenlijk willen isoleren, alleen ik heb geen extra bak en filter.

Weleens in de zomer een regenbui over je heen gehad? Dat water is aanzienlijk warmer dan de regen die in de winter naar beneden komt.
Voor sommige vissen is een keer kouder water niet verkeerd, maar er zijn ook soorten die echt niet blij zijn met een koude douche. Ik zou er toch wat voorzichtig mee zijn, botia's zijn er bijvoorbeeld niet blij mee....
In de winter is het erg koud ja, dan zou je 25% kunnen verversen per keer, een temperatuurdrop in het wild waar deze vissen leven tijdens het regenseizoen is 10 graden heel normaal

Google eens op neontetraziekte en vergelijk dit met de symptomen die je al beschreven hebt. Ik wil je niet ongerust maken, maar beter in een vroeg stadium uitsluiten dat dit het is, dan doormodderen en er achter komen dat het tóch tetraziekte was.
Verder: bij het ene artikel staat dat kardinalen niet gevoelig is, bij het andere staat dat ze het wél kunnen krijgen, ik zou er dus maar van uitgaan dat ook kardinalen het kunnen krijgen.
Ik hou het in de gaten, het lijkt er vooralsnog op dat hij al die symptomen niet heeft op de vlek na, dus hopen op het beste.

Ik zou hem eigenlijk willen isoleren, alleen ik heb geen extra bak en filter.
Plaat tempex achter je aquarium helpt al veel, kun je nog een laagje latexverf overheen doen ook zodat je een kleurrijke achterwand hebt, en tempex onder je aquarium helpt ook enorm

Plaat tempex achter je aquarium helpt al veel, kun je nog een laagje latexverf overheen doen ook zodat je een kleurrijke achterwand hebt, en tempex onder je aquarium helpt ook enorm
Ah nee sorry ik bedoel die kardinaal tetra, in quarantaine zeg maar. Ik ben toch een beetje huiverig dat ie de rest besmet en ik straks binnen 3 weken van al m'n eerste vissen af ben.

Al is her aquarium isoleren ook helemaal geen slecht idee.

Maar wat zouden jullie met deze vis doen?

Ah nee sorry ik bedoel die kardinaal tetra, in quarantaine zeg maar. Ik ben toch een beetje huiverig dat ie de rest besmet en ik straks binnen 3 weken van al m'n eerste vissen af ben.

Al is her aquarium isoleren ook helemaal geen slecht idee.

Maar wat zouden jullie met deze vis doen?
Ja zelf zou ik hem euthaniseren omdat ik niet achter antibioticagebruik sta (werkt alleen maar resistentie in de hand wat een steeds groter probleem word wereldwijd)

In ieder geval, hoe dan ook, in quarantaine, wat je verder ook besluit. Ik denk dat je eerst moet weten wat er aan de hand is, voor je er geneesmiddelen op los laat. Als het iets bacterieels is en je weet waarvoor de kiem gevoelig is, kun je wel gericht antibiotica gebruiken.

Ja zelf zou ik hem euthaniseren omdat ik niet achter antibioticagebruik sta (werkt alleen maar resistentie in de hand wat een steeds groter probleem word wereldwijd)
Ik ben aan het proberen om hem te vangen, maar dit valt niet mee..

In ieder geval, hoe dan ook, in quarantaine, wat je verder ook besluit. Ik denk dat je eerst moet weten wat er aan de hand is, voor je er geneesmiddelen op los laat. Als het iets bacterieels is en je weet waarvoor de kiem gevoelig is, kun je wel gericht antibiotica gebruiken.
Lekker theoretisch verhaal, vertel eens hoe je erachter kan komen waar deze ziektekiem gevoelig voor is?

Met een vergiet misschien? of zo'n grote keukenzeef
Ik heb wel een schepnetje, maar mijn bak is niet bepaald handig ingericht om er in te vangen🙈 teveel rechtopstaande obstakels en verstopplekken. Er past dus ook niet veel in.

Lekker theoretisch verhaal, vertel eens hoe je erachter kan komen waar deze ziektekiem gevoelig voor is?
Als je weet welke ziekte het is, weet je welke bacterie het is, en weet je ook waar die bacterie meestal gevoelig voor is. Of denk je dat er bij elke bacteriële aandoening (bij dieren en mensen) altijd een gevoeligheidstest wordt ingezet?

Als je weet welke ziekte het is, weet je welke bacterie het is, en weet je ook waar die bacterie meestal gevoelig voor is. Of denk je dat er bij elke bacteriële aandoening (bij dieren en mensen) altijd een gevoeligheidstest wordt ingezet?
en hoe kom je er dan als leek achter welke antibiotica je moet hebben? want de winkel heeft er geen klote verstand van en stuurt je meestal met esha2000 naar huis, vind jou wel heel simpel redeneren

Ik denk dat in de meeste gevallen niet is te achterhalen om welke bacterie het gaat.Onder een microscoop zou dat wellicht kunnen, al weet ik dat niet zeker, maar goed met dit soort visjes doe je dat niet denk ik.

In de amazone regent het gewoon water van 25 graden, en de hoeveelheid die er valt is proportioneel tot het water dat er al ligt een druppel in de emmer. Dat zal niet tot nauwelijks verschil in watertemperatuur veroorzaken.

In de amazone regent het gewoon water van 25 graden, en de hoeveelheid die er valt is proportioneel tot het water dat er al ligt een druppel in de emmer. Dat zal niet tot nauwelijks verschil in watertemperatuur veroorzaken.
Klopt niet, in de amazone heb je met het regenseizoen te maken met een grote temperatuurdrop van het rievierwater

Klopt niet, in de amazone heb je met het regenseizoen te maken met een grote temperatuurdrop van het rievierwater
Die drop gebeurt niet opslag maar over meerdere dagen tot weken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan