Wat is er nieuw

Kardinaal tetra's

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nielsilvia
  • Startdatum Startdatum
N

Nielsilvia

Guest
Hallo,

Wij hebben een juwel vision 260 met een tetra ex 700 filter erop. Het wager zit op 26 graden. De lamp brand 10uur. Hier hadden wij 20 kardinaal tetra's in, nadat de bak met bacteri�n van jbl bijna 3 week draaide. Het water getest bij de jumper en deze was goed. Dus besloten we 20 kardinaal tetra's aan te schaffen. Na een dag waren er al twee dood en de volgende dag weer een. Wij weer terug naar de jumper en we kregen een paar nieuwe kardinalen. Nu zijn we twee week verder en we hebben er nog 6!!!

De kardinalen die dood gaan zonderen zich af en beginnen schuddend omhoog te zwemmen, niet veel later sterven ze.

We besloten naar een aquariumzaak in Beilen te gaan, deze heeft een vis onder de microscoop gelegd en kon geen parasieten vinden, dus kon het volgens hem twee dingen zijn: wildvang vis (met onze ph van 8 was dit schadelijk voor wildvang) of een bacteri�le infectie. Dus medicatie uit een hele grote sherrycan meegekregen in een klein buisje, dit moesten we over twee dagen in de bak doen dan moest het beter worden. Heb twee dagen geleden het spul erin gedaan en heb net weer een dooie eruit gehaald....

wat moeten wij doen!!?

95% van alle kardinalen zijn wildvang. Met Ruim 12-15 miljoen dieren die jaarlijks worden weggevangen kun je best van roofbouw van de natuurlijke populaties spreken (een vanger krijgt ongeveer 2 euro per 1000 visjes). Nakweek wordt trouwens ook vrij zuur opgekweekt dus wildvang of niet een ph van 8 is veel te hoog.

http://www.nbat.nl/aquarium5/kardinaal.html

Planten voornamelijk valisnera, myrophyllum, dracena, javamos, grassoorten, lobelia.
Filter soort staat er al
GH en kh weet ik niet alleen dat ze goed waren.

Dus water verversen, niet wachten ivm het medicijn?

nee, als de wiedeweerga verversen.

Hoelang draait dat filter? Is dat materiaal al eens voorzichtig in halve emmer aquawater uitgeknepen?
En goeie doorstroming?

Doorstroming is goed, heb het filter nog niet schoon gemaakt. Ik zal gaan verversen. Het filter draait een maandje...

O ja bij het waterbestendig werd er gezegd dat er geen nitriet of nitraat in zat.... Ga nu verversen.

Maar denken jullie dat het een bacterie is of toch de ph die te hoog is?

Kardinalen zijn erg stressgevoelig,en kardinalen achteraf bijplaatsen gaat ook zelden zonder slachtoffers.
Over de evt bacterie,zie je op de vissen witte of een grauwe waas/vlek?

Nu zie ik inderdaad toch witte plekken bij de rug en buikvinnen wat zich uitbreid, is pas zichtbaar als ze zich afzonderen.

Wat nu?

Nielsilvia zei:
Doorstroming is goed, heb het filter nog niet schoon gemaakt. Ik zal gaan verversen. Het filter draait een maandje... [/quote

Ja, ververs dan 50 %.

En de erg zieke,eruit. tik geven.

Heb er al een paar uit gehaald idd, heb eergisteren 30% gedaan! dan binnenkort weer 30% of in een keer 50?

We hebben er nu nog maar 4... Stuk voor stuk dreigen ze te sterven....

Groetjes ons

En hoe is het nu met de bak?
Als je bak net opgestart is, dan zou ik juist eerst gaan voor wat sterkere vissen. Kardinaaltetra's zijn best gevoelig en zullen zeker niet goed doen in een net opgestarte bak. Daarnaast is het zeker aan te raden om een water testset aan te schaffen. Zo kun je zelf gelijk je waterwaardes testen. In winkels zoals de Jumper willen ze nog wel eens makkelijk zeggen dat het water goed is. Wanneer je dan terug komt met het feit dat je vissen dood gaan of ziek zijn, dan ligt het gelijk aan jou. Heb het zelf gehad. Vissen gekocht bij die firma in een ingedraaide bak met gezonde vissen. Na een week begonnen de vissen ziekte verschijnselen te vertonen. Toen ik dit aan hun melde, kreeg ik te horen dat het aan mijn water lag, wat dikke onzin was.

Dus ik zou eerst wat andere vissen, sterkere vissen indoen en dan even een tijdje aankijken.

Vertel de waterwaarden nu eens.
Met alles was goed,kom je niet weg.

Denk dat je te vroeg met inzetten was.
Filter net ingedraait, gelijk 20 vissen erin.
Moet filter opnieuw instellen,op bacterie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan