Kardinaal & xray tetra’s


S

Salvatore1864

Guest
Ik heb een vraagje,
ik heb sinds ongeveer 2 maanden een bak van 40 liter met 6 xray tetra’s erin en 7 kardinaal tetra’s.
Ik heb 2 grote plantjes erin staan en een bruggetje, er zit een pompje in een een verwarmingspompje.
Het probleem is dat ze altijd onder het bruggetje (of op de grond) stil hangen.
Wij hebben 3 kanten;
afgedekt met zwart karton en er zitten voor de rest een slakje en 5 garnaaltjes in, dus niks waar ze bang voor kunnen zijn.
De temperatuur is 25 graden en het licht gaat ‘snachts uit.
Wij kunnen geen andere oorzaak vinden dus als iemand hier verstand van heeft of zou weten wat dit gedrag veroorzaakt zou dat erg fijn zijn!
 
Dat is stressgedrag vanwege een te kleine bak voor ze.
Zeker kardinalen,die houden wel van een baantje trekken maar gaat in jouw bakje helaas niet lukken natuurlijk.
 
Helemaal het Seabait eens, een te kleine bak voor de soort vissen.
Daarbuiten zijn de aantallen ook te gering per soort.

Graag even een totaal foto van de bak plaatsen voor een beter overzicht.
 
Aquariums van 40 liter zijn helaas niet geschikt voor vissen.
Deze aquariums, zijn eigenlijk nano-bakken, hierin kun je perfect garnalen houden.
Een mogelijke combinatie met garnalen zijn nano visjes. Dit zijn dat ook de enige vissen die je in deze bak kunt houden. Enkele voorbeelden zijn: boraras, rasbora,..
 
Dankjewel!
Mij is helaas verteld dat er zelfs nog visjes bij konden en dat de bak goed was!
Ik ga vanavond al een grotere bak kopen, is 60 bij 30 cm goed denken jullie?

Groetjes Sara
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het belangrijkste wat je niet moet doen is overhaasten,kijk eerst eens wat rond hier en kijk over een tijdje voor een andere bak is mijn advies.
 
Aquariums van 40 liter zijn helaas niet geschikt voor vissen.
Deze aquariums, zijn eigenlijk nano-bakken, hierin kun je perfect garnalen houden.
Een mogelijke combinatie met garnalen zijn nano visjes. Dit zijn dat ook de enige vissen die je in deze bak kunt houden. Enkele voorbeelden zijn: boraras, rasbora,..
In soortgelijke bakken worden ook wel betta’s geadviseerd.

Daarnaast moet je ook oppassen met het noemen van geslachten, zo gaat de rasbora elegans over de 10 cm, maar zal de espei de 5 cm niet halen...
 
In soortgelijke bakken worden ook wel betta’s geadviseerd.

Daarnaast moet je ook oppassen met het noemen van geslachten, zo gaat de rasbora elegans over de 10 cm, maar zal de espei de 5 cm niet halen...
Echter zijn beide vanwege hun gedrag niet echt een aanrader voor dit formaat bakken. Beste is eigenlijk geen enkele vis, op wellicht een betta na dan. Daar zijn dit, zoals @MarcelK ook aangeeft, wel hele leuke bakjes voor

Dankjewel!
Mij is helaas verteld dat er zelfs nog visjes bij konden en dat de bak goed was!
Ik ga vanavond al een grotere bak kopen, is 60 bij 30 cm goed denken jullie?

Groetjes Sara
Hoe groter hoe beter uiteraard, maar 60x30 is al een stap in de goede richting! Is wel echt het minimale als je mij vraagt om vissen in te houden

Een mogelijke combinatie met garnalen zijn nano visjes. Dit zijn dat ook de enige vissen die je in deze bak kunt houden. Enkele voorbeelden zijn: boraras, rasbora,..
Ik zou geen borarasjes in dit formaat bak houden. Al zijn ze klein, ze hebben echt energie voor 10. Hier zelf tijdelijk de boraras brigittae gehad in een 36cm maar eenmaal in de 60 en zelf 80cm werden ze een stuk actiever en kwamen ze veel beter op kleur. Echt een visje die hier van een baantje trekken hield wat in een nanobak niet echt mogelijk is
 
De Rasbora galaxy, of zoals ze bij mijn weten tegenwoordig heten de Danio margaritatus, is een hele leuke vis. Ik heb ze zelf in een lido en zou absoluut niet veel kleiner willen aanraden ivm gedrag. Hiervoor zaten ze bij mij in een aqua 40 en waren hele schuwe visjes. Nu, in een grotere bak, zijn ze een stuk energieker :D
 
nog een vraagje, zodra ik het licht uit doe gaan ze wel normaal zwemmen,
ik heb een led lamp, zou het kunnen zijn dat ze het licht vervelend vinden? dan weet ik ook gelijk dat ik dat anders moet doen bij een nieuwe bak.
En ik heb twee zwangere garnalen kwam ik net achter, de eitjes zijn al geel en bewegen, weet iemand hoelang het duurt voordat de eitjes uitkomen?
ik ben namelijk bang dat als ik het aquarium moet schoonmaken dat ik ze perongeluk over het hoofd zie, kan je het aquarium wel schoonmaken dan of is dat teveel stress?

(dankjewel voor alle feedback:))
 
nog een vraagje, zodra ik het licht uit doe gaan ze wel normaal zwemmen,
ik heb een led lamp, zou het kunnen zijn dat ze het licht vervelend vinden? dan weet ik ook gelijk dat ik dat anders moet doen bij een nieuwe bak.
wellicht is het licht te fel, maar als je zo’n standaard led-lampen hebt die in een ‘starterset’ zit dan denk ik niet dat dit een probleem is. Probeer eens wat drijfplantjes. Kan je zien of het dan beter gaat.

En ik heb twee zwangere garnalen kwam ik net achter, de eitjes zijn al geel en bewegen, weet iemand hoelang het duurt voordat de eitjes uitkomen?
ik ben namelijk bang dat als ik het aquarium moet schoonmaken dat ik ze perongeluk over het hoofd zie, kan je het aquarium wel schoonmaken dan of is dat teveel stress?

(dankjewel voor alle feedback:))
gewoon schoonmaken, wel even goed kijken wat er in je afvalwater zit.
 

Terug
Bovenaan