Wat is er nieuw

kardinaaltetra s

• Onderwerp starter Onderwerp starter jordi13
  • Startdatum Startdatum
J

jordi13

Guest
hallo ik heb een vraagje ik heb aquarium van 100 liter 80x40x30 en ik zou daar graag een 20-25 kardinaaltetra s in houden of is dit teveel en wat is een geschikte algeneter om erbij te zetten?

http://www.licg.nl/rv/dieren/vissen/vis ... tetra.html

Hier staat het eea over dit visje. ik heb er ook een aantal in mijn 80cm zwemmen.
Je moet wel rekening houden met eventuele medebewoners natuurlijk. Zonder medebewoners zou je op basis van het aantal liters er denk ik wel 20 in kunnen doen.

Ja, nog steeds ruim 90%.

Ik heb weleens bij een groothandel gezien, 6 rijen van een meter of 15 lang met 3 lagen bakken en alleen kardinalen...

Kweken ze zo moeilijk dan?? Je zou denken dat ze kweken goedkoper is namelijk.

Kost meer tijd,en moeite. dus , geld.

Is import goedkoper.

Dan zou ik Jordi toch willen ontmoedigen om kardinalen te kopen, tenzij het aantoonbaar nakweek is.. waarvan ik begrijp dat die veelal zwakker zijn? En ik neem aan ook wat duurder..

Zelf heb ik de ervaring dat kardinaal tetra's op normaal kraanwater het nooit zo lang uithielden. Pas toen ik ze op zachter en wat zuurder water hield, had ik er veel langer plezier van. Bovendien kleurden ze ook mooier (al kan dat ook komen doordat het water donkerder werd). Zou me op zich niks verbazen dat zachter water ten goede komt wat betreft de levensduur, als het wildvang is.

kellemes zei:
Dan zou ik Jordi toch willen ontmoedigen om kardinalen te kopen, tenzij het aantoonbaar nakweek is.. waarvan ik begrijp dat die veelal zwakker zijn? En ik neem aan ook wat duurder..
De laatste grote partijen nakweek van mijn LFS hadden bijna geen uitval. De herkomst was ook anders.

Botia zei:
kellemes zei:
De laatste grote partijen nakweek van mijn LFS hadden bijna geen uitval. De herkomst was ook anders.

En ik kan beamen dat die er geweldig uitzagen !!!

kellemes zei:

Grappig dat hier wereldwijd verschillend over wordt gedacht.
Met name in Amerika heb je hele discussies over het juist in stand houden van wildvang om de locale vissers niet brodeloos te maken en de economie op dat gebied draaiende te houden.
Er is dan ook een groter belang om de habitat / vis in stand te houden om deze reden. Zit zeker wat in, alhoewel er ook andere voorbeelden zijn.

Misschien moeten ze in Griekenland gaan kweken ???

Groet,
Aad

Lijkt me ook geen verkeerd standpunt om de locals hun broodwinning (gecontroleerd) te laten uitoefenen.

Griekenland zou mooie optie zijn voor kwekers...

Zag op tv pas een reportage over een boerengezinnetje in het Amazone-gebied die ervan leefde.. 7 dagen in de week gaan ze met een bootje de rivier op om Kardinalen te vangen, had met ze te doen, een zwaar leven, konden net aan rondkomen.
Zou wildvang morgen verboden zijn dan hebben ze een echt probleem, gun ik ze zeker niet.
Ik zie het dilemma wel..

Aan de andere kant vind ik het ook zo haaks staan op de aquariumhouderij, je bespaard koste nog moeite om 20 Kardinalen optimaal op te vangen, wetende dat er misschien 100 voor zijn gestorven.

Ik wil ook niet te moralistisch doen.. maar vind wel dat mensen moeten weten wat er vooraf gaat aan die 20 Kardinalen die in je bak zwemmen.
En dan hun eigen afweging maar moeten maken 😉

Edit: Sorry Jordi, dat ik je topic 'vervuil' met deze discussie.. was mijn bedoeling eigenlijk niet 😉

Ik ben het met je eens Mark, dat het goed is om na alle informatie te hebben ZELF tot een afweging te komen om vissen wel of niet aan te schaffen.

kellemes zei:
Zag op tv pas een reportage over een boerengezinnetje in het Amazone-gebied die ervan leefde.. 7 dagen in de week gaan ze met een bootje de rivier op om Kardinalen te vangen, had met ze te doen, een zwaar leven, konden net aan rondkomen.
Zou wildvang morgen verboden zijn dan hebben ze een echt probleem, gun ik ze zeker niet.
Ik zie het dilemma wel..

Aan de andere kant vind ik het ook zo haaks staan op de aquariumhouderij, je bespaard koste nog moeite om 20 Kardinalen optimaal op te vangen, wetende dat er misschien 100 voor zijn gestorven.

Ik wil ook niet te moralistisch doen.. maar vind wel dat mensen moeten weten wat er vooraf gaat aan die 20 Kardinalen die in je bak zwemmen.
En dan hun eigen afweging maar moeten maken 😉

Edit: Sorry Jordi, dat ik je topic 'vervuil' met deze discussie.. was mijn bedoeling eigenlijk niet 😉

De ethische kant van onze hobby is inderdaad een ander onderwerp Mark (die mij persoonlijk overigens wel steeds meer gaat tegenstaan).

Zou je dat wel moeten weten. Speculatie zie ik ook weinig nut van in.

~ Ivo

Botia zei:
kellemes zei:

Als je in de winkel het visje zou kopen dan weet je ook in de regel niet waar deze wegkomt. Daarbij komt dat veel winkels je dat ook niet eens kunnen zeggen. Enkele uitzonderingen mss daargelaten.

peterdenhaag53 zei:
Griekenland zou mooie optie zijn voor kwekers...
Dat zullen de Tjechen leuk vinden...

In Tsjechi� worden ook veel aquariumvissen gekweekt. En naar mijn bescheiden mening zijn deze veelal mooier dan de Aziatische nakweek wat de meeste winkels verkopen.

Weet iemand of de situatie omtrent kweek/wildvang van de kardinaal tetra verandert is de laatste jaren? Zou er graag een paar in mijn bak willen doen, maar niet mee willen helpen en het uitroeien van een bepaalde soort.

Weet iemand of de situatie omtrent kweek/wildvang van de kardinaal tetra verandert is de laatste jaren? Zou er graag een paar in mijn bak willen doen, maar niet mee willen helpen en het uitroeien van een bepaalde soort.
Er is nu genoeg nakweek te vinden. Je kunt altijd bij de winkel vragen of ze nakweek of wildvang zijn. Is het wildvang kun je altijd nakweek bestellen.

In de groothandel waar ik regelmatig kom hebben ze alleen nog maar nakweek kardinalen zitten. Sterker nog, naar eigen zeggen is 99% van de vissen die zij verkopen nakweek.

In de zoetwater wereld is gelukkig al heel veel nakweek, ook soorten die vroeger "onmogelijk" waren om te kweken komen steeds vaker als nakweek beschikbaar.
vind ik persoonlijk een hele goede zaak.

zoutwater daarintegen.... afijn dat is een andere discussie.

Fijn om te horen. Dan kan ik over een paar weken een schooltje kardinaal tetra's kopen met een goed gevoel. Wist al wel dat het meeste nakweek was, is waarschijnlijk ook het goedkoopste. Alleen stond bij de kardinaal tetra nog vaak vermeld dat het wildvang is en dus niet goed. Gelukkig is dat nu dus anders.

Fijn om te horen. Dan kan ik over een paar weken een schooltje kardinaal tetra's kopen met een goed gevoel. Wist al wel dat het meeste nakweek was, is waarschijnlijk ook het goedkoopste. Alleen stond bij de kardinaal tetra nog vaak vermeld dat het wildvang is en dus niet goed. Gelukkig is dat nu dus anders.

of ze goedkoper zijn.... de WV kardinaal tetra's gingen al voor een schijtprijs weg :deal:

acties van 100 kardinalen 40euro ect dus denk niet dat het nog goedkoper is, denk zelfs iets duurder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan