Wat is er nieuw

kardinaaltetra's ziek aan oppervlak

René S

Member
Lid geworden
14 november 2018
Leeftijd
59
Gisteren ter aanvulling wat nieuwe kardinaaltetra's toegevoegd en waterplanten en helenaslakjes toegevoegd. Er leek de hele dag niets aan de hand: tetraatjes schoolden weer keurig. Vanmorgen echter 2 dode tetra's aangetroffen en 2 tetra's die aan de oppervlakte blijven hangen en niet mee kunnen scholen naar midden van de bak, alsof ze naar boven gedwongen worden. Wat kan dit zijn/hoe behandel ik ze?
De waterwaarden lijken goed, ph is wat aan de lage kant.

Wat zijn nu de waterwaarden precies en hoelang draait je bak? Zitten er ook andere bewoners al in en zo ja hoe gedragen die zich?

De bak draait een kleine twee jaar. maanvissen, bijlzalmen, L-nummers, corydoras allemaal in orde. Alleen de kardinalen lijken een zwemprobleem te hebben. En inmiddels nog twee die de verschijnselen vertonen: ze hangen dan bovenin de bak en lijken moeite te hebben naar beneden te zwemmen. Kom zelf bij de verschilende sites op visziekten eigenlijk niet echt iets passends tegen...

NO3 10, NO2 1 of minder, GH 5, KH 3, PH rond 6, CL2 0
nieuwe vissen, slakken en planten introduceren is natuurlijk het probleem, maar ik heb geen quarantainebak en de vissen zagen er goed uit. 🙁

Voeg je CO2 toe? Zo ja, hoe doe je dit? Werk je eventueel met Carbo.

Ik voeg CO2 toe met een pomp en die is net leeg: die ga ik dus zo vervangen. Een fles, dus...

Is een NO 2 van 1 niet erg hoog? Dacht dat ze bij 0,5 al Konden gaan hemelen? Naar zeg! Hoop dat je er een paar kunt redden! En ff waterwisselen voor de nitriet. Groetjes

Ik voeg CO2 toe met een pomp en die is net leeg: die ga ik dus zo vervangen. Een fles, dus...
Met een pomp? Hoe dan ook, kijk eens naar het CO2 level! Is alles nog juist ingesteld? Water verversen zou ik in ieder geval even snel doen!

Is een NO 2 van 1 niet erg hoog? Dacht dat ze bij 0,5 al Konden gaan hemelen? Naar zeg! Hoop dat je er een paar kunt redden! En ff waterwisselen voor de nitriet. Groetjes
Klopt en dat is veel te hoog maar goed ik weet niet hoe dit is gemeten maar zou zeker flink verversen. Gelet op de Cl denk ik met strips en die zijn niet echt betrouwbaar.

No2 zoals hierboven beschreven klinkt niet betrouwbaar of als dit via een druppeltest is verkregen is echt te hoog. Volgens mijn JBL test moet deze onder de 0,1ppm zitten maar eigenlijk zeggen we altijd dat deze nagenoeg 0 moet zijn. Ander punt kan zijn want je zegt dat je nieuwe hebt gehaald dat het water van jouw bak een te groot verschil heeft in waterwaardes met waar de Kardinalen vandaan komen. Hier kunnen ze een schok van krijgen en snel gaan hemelen. Stel je hebt ze bij de LFS gehaald en die heeft ze op kraanwater wat volgens mij vaak het geval is dan zal de PH daar rond de 7,5 a 8 zitten en dan is een overgang naar PH6 een grote stap in één keer. De PH schaal verloop logaritmisch. Een PH punt is 10x zuurder of basischer, is het verschil 2 PH punten dan zit je al op een verschil van 100x. Ikzelf wen m'n nieuwe vis tegenwoordig via een quarantainebak langzaam aan de nieuwe waardes.

Gr
Stefan

Ik weet niet hoe oud de maantjes zijn, maar mogelijk dat deze de schuldige kunnen zijn.

No2 zoals hierboven beschreven klinkt niet betrouwbaar of als dit via een druppeltest is verkregen is echt te hoog. Volgens mijn JBL test moet deze onder de 0,1ppm zitten maar eigenlijk zeggen we altijd dat deze nagenoeg 0 moet zijn. Ander punt kan zijn want je zegt dat je nieuwe hebt gehaald dat het water van jouw bak een te groot verschil heeft in waterwaardes met waar de Kardinalen vandaan komen. Hier kunnen ze een schok van krijgen en snel gaan hemelen. Stel je hebt ze bij de LFS gehaald en die heeft ze op kraanwater wat volgens mij vaak het geval is dan zal de PH daar rond de 7,5 a 8 zitten en dan is een overgang naar PH6 een grote stap in één keer. De PH schaal verloop logaritmisch. Een PH punt is 10x zuurder of basischer, is het verschil 2 PH punten dan zit je al op een verschil van 100x. Ikzelf wen m'n nieuwe vis tegenwoordig via een quarantainebak langzaam aan de nieuwe waardes.

Gr
Stefan
Net even de druppeltest gedaan: 0,025. Ik gebruik inderdaad doorgaans snel de tetra strippentest en doe de druppeltest als daar aanleiding voor is.

Ik weet niet hoe oud de maantjes zijn, maar mogelijk dat deze de schuldige kunnen zijn.
Mijn drie manen zijn zo'n 2 jaar oud, althans, ik heb ze vanaf een stuk kleiner volwassen zien worden in 2 jaar. Een is een stel dat regelmatig eieren legt en dat tot zwemmende larfjes brengt. de ander wordt 'gedoogd'. Ze zijn gewend aan kardinalen en laten die doorgaans met rust. De nieuwe kardinalen waren een slag kleiner dan de mijne, maar ik heb zowel oude als nieuwe slachtoffers.

Water ververst en een esha 2000 kuur begonnen. Ik hoop dat dat het doet. Ben alleen bang voor mijn helenaslakjes: heb er 1 uit de bak kunnen vissen, maar kan de andere natuurlijk nu niet vinden. Ik had wat last van kleine slakjes: daarom had ik ze geïntroduceerd, gelijk met nieuwe planten. Pfff, ik hoop dat het wat oplevert, want ik baal flink.
De bak is al lang stabiel, zonder grote problemen. Ik wilde alleen het aantal kardinalen op peil houden en wat nieuwe planten erin zetten. Gisteren was ik dus ook uiterst tevreden. Kreeg van de aquariumzaak Dactycid aangereikt, maar lees in de gebruiksaanwijzing dat dat schadelijk is voor garnalen en slakken. Ik heb ook 2 waaierhandgarnalen in de bak zitten en wat verborgen nog 1 tot 3 japonica's. Dus Dactycid liever nog even niet. Dan zou ik eerst op garnalenjacht moeten en dan breek ik waarschijnlijk de halve bak af voor ik ze te pakken heb. Mijn hoop is gevstigd op eSHa 2000...

Mss heb ik iets gemist maar waarom medicatie? Volgens mij is de 2000 ook nog maar slecht werkzaam door resistentie.

Twee waaierhand vermoorden met esha omdat er kardinaaltjes ziek zijn, is wat resoluut... zeker omdat waaierhandjes erg duur zijn en kardinalen voor enkele euro’s gaan :oopss:
volgende keer anders eerst de kardinalen in quarantaine want je sloopt nu je hele bacterieopbouw in je bak door esha. Succes met het afmaken van de kuur en ik hoop dat het allemaal snel weer lekker loopt in je bak 🙂 groetjes

Met een pomp? Hoe dan ook, kijk eens naar het CO2 level! Is alles nog juist ingesteld? Water verversen zou ik in ieder geval even snel doen!
Slecht uitgelegd door mij. Ik heb een fles staan met een bellenverdeler eraan. Die werkt goed. Ik tel regelmatig even het aantal bellen en dat gaat volgens het boekje. Ik voeg in verhouding weinig toe (10 bellen per minuut is een kwart van de aanbevolen hoeveelheid voor mijn bak) , maar de planten doen het goed genoeg.

Mss heb ik iets gemist maar waarom medicatie? Volgens mij is de 2000 ook nog maar slecht werkzaam door resistentie.
Van mijn 12 tetra's zwemmen er nog 8 blij rond en 1 zit in een bakje apart vanwege zwemproblemen. Er zijn er dus 3 gaan hemelen, kort na elkaar en ik denk niet dat nummer 4 het uiteindelijk gaat halen 🙄. 1 van de slachtoffers was 1 van mijn oude kardinalen (door het verschil in grootte kon ik dat goed zien). De waterwaarden lijken goed (PH wellicht wat laag), de andere vissen hebben (nog?) nergens last van. Ik vermoed een ziekteverwekker omdat het best snel ging. En omdat ik niet helder kreeg wat, heb ik gekozen om dan maar een breed spectrum in te zetten. Ben ik ook niet blij mee, maar in ieder geval heb ik tot nu toe geen nieuwe gevallen. Heb wel mijn helenaslakjes inmiddels alle drie apart gezet. Garnalen zouden er tegen moeten kunnen, las ik op het forum hier...
@Stefan Akerboom dank voor je PH-uitleg. Daar moet ik inderdaad wat bewuster mee omgaan en wellicht wat langzamer omwennen. Geduld is een schone zaak en als je dan thuiskomt met nieuwe visjes... Ik heb ze niets patsboem overgezet, maar ik heb het ook wel eens langzamer gedaan. Voortaan eerst maar een dagje druppelen...
Dank voor alle reacties. Ik zal aangeven hoe het verder uitpakt. En ik ga toch maar eens zeuren over een quarantainebakje. Mooi onderwerp in Coronatijd. Maar ja, waar moet die dan weer opgeslagen worden... was al heel blij dat de 450 liter mocht, drie hoog in de woonkamer... :))

Je kunt ook een curverbak evt als quarantainebak gebruiken. Heater en luchtpompje, evt los filterpompje en water uit het originele aquarium erin en gaan met die banaan. Tussendoor hoef je alleen evt wat water te wisselen mocht NH3 en of NO2 een probleem worden. Kun je die bak na goed gereinigd te hebben ook evt als wenbak voor nieuwe visjes gebruiken. Nu je een kuur doet met ik neem aan je filter erin ook goed opletten voor de NH3 en vooral NO2 waardes, je filterbacteriën gaan hier een klap van krijgen namelijk. Zeker gezien die manen best kunnen vervuilen 😉.

Ik gebruik tegenwoordig voogle als immuunbooster voor nieuwe vis. Staat op de verpakking dat je hier ook ziektes mee kunt behandelen zonder dat het je filterbacteriën schaadt. Als de eigen afweer het op kan ruimen is dat altijd de beste weg, net als bij de mens. Daarnaast krijgen ze ook nog granulaat waar immuunsysteem bevorderde stoffen inzitten (Bassleer).

Verder zou een PH van 6 prima moeten zijn hoor voor Kardinalen. In m'n Vissen encyclopedie staat zelf PH6 als ideale waarde. Is meer de PH verschillen waar ik het eerder al over had die in dit geval voor problemen kunnen zorgen.

Gr
Stefan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan