Kation-Anion


Gast16

Well-known member
Lid geworden
24 juli 2019
Berichten
2,675
Omdat ik binnen enkele maanden wildvang Scalaren zou willen houden en m'n leidingwater hier aan vloeibare kalk doet denken, zou ik een kation anion filter willen kopen/maken.
Er was vroeger een duitse firma de prima spul had maar die site is ondertussen opgedoekt.

Weet iemand waar je er kan kopen (geen mengbed vaatjes)
Of, wat er allemaal van onderdelen nodig zijn (vooral dan naar afsluiting van de cylinders toe) om er zelf te maken?
Waar zou ik dan de benodigde harsen kunnen halen en welke heb ik nodig?
Ik heb al gezien dat er zowel sterk als zwak base/zure harsen bestaan.
 
Of gewoon osmoseapparaat aanschaffen? Die harsen kosten toch ook een pak geld.
 
Dat heb ik ook gedaan.
Tot nu toe bevalt dat prima!
 
Omdat ik binnen enkele maanden wildvang Scalaren zou willen houden en m'n leidingwater hier aan vloeibare kalk doet denken, zou ik een kation anion filter willen kopen/maken.
Er was vroeger een duitse firma de prima spul had maar die site is ondertussen opgedoekt.

Weet iemand waar je er kan kopen (geen mengbed vaatjes)
Of, wat er allemaal van onderdelen nodig zijn (vooral dan naar afsluiting van de cylinders toe) om er zelf te maken?
Waar zou ik dan de benodigde harsen kunnen halen en welke heb ik nodig?
Ik heb al gezien dat er zowel sterk als zwak base/zure harsen bestaan.
Probleem met een ionen wisselaar is dat je harde water zout water word.
Kalk afvangen in harsen word vrij snel vrij duur zoals net werd gezegd.
Denk dat je het beste af bent met een osmose set en dat water remineraliseren voor jouw specifieke toepassing.
 
Wordt met hars toch geen zout water?
Hars neemt calcium+ en magnesium+ op en geeft H+ terug aan de ene hars.
En carbonaat wordt door hydroxide OH- vervangen bij de andere hars.
De harsen genereer je met zoutzuur en natronloog.

Zo deden we het bij scheikunde.
Zat dan nog wel een kool filter bij.

@Akwarium heeft zo'n ding


Ik denk dat je in de war bent met een ontharder zoals in een vaatwasser. Dat werkt met ontharding zout
 
Wordt met hars toch geen zout water?
Hars neemt calcium+ en magnesium+ op en geeft H+ terug aan de ene hars.
En carbonaat wordt door hydroxide OH- vervangen bij de andere hars.
De harsen genereer je met zoutzuur en natronloog.

Zo deden we het bij scheikunde.
Zat dan nog wel een kool filter bij.

@Akwarium heeft zo'n ding


Ik denk dat je in de war bent met een ontharder zoals in een vaatwasser. Dat werkt met ontharding zout
Ah, dacht dat het om een “gewone” ontharder ging die geregenereerd word met zout.
 
Of gewoon osmoseapparaat aanschaffen? Die harsen kosten toch ook een pak geld.
Ja die harsen zijn niet goedkoop maar gaan jaren mee, een osmosemembraan slechts enkele maanden.
Komt daarbij dat ik minimaal de helft water verlies, aan een verbruik van meer dan 1000l per week en een kostprijs van 5€per kubiek loopt dit zeer snel op.
Komt daar nog bij dat osmose zeer traag gaat en kation/anion bijna hetzelfde debiet heeft als het net, zorgt dit ervoor dat ik geen nutteloze voorraad water hoef te hebben.
 
Ja die harsen zijn niet goedkoop maar gaan jaren mee, een osmosemembraan slechts enkele maanden.
Komt daarbij dat ik minimaal de helft water verlies, aan een verbruik van meer dan 1000l per week en een kostprijs van 5€per kubiek loopt dit zeer snel op.
Komt daar nog bij dat osmose zeer traag gaat en kation/anion bijna hetzelfde debiet heeft als het net, zorgt dit ervoor dat ik geen nutteloze voorraad water hoef te hebben.

Het debiet van je waternet , niet opzetten , gewoon een rustig lopend straaltje (wel veel sneller dan osmose)
Als je 1000 liter per week nodig hebt , wil dat ook zeggen dat je elke week moet regenereren (uitgaande van een wisselaar 2x10liter hars)
Het goed spoelen kost overigens ook wel enige liters water .
Het regenereren kost ook wel enige euro's .
Ik spoel trouwens ook altijd even door voordat ik weer nieuw water opvang .
Om echt de kostprijs van je water te verminderen , denk ik dat het niks uitmaakt tov osmose, echter het GEMAK van een kation-anion wisselaar maakt het voor mij ideaal .
Ik heb ook osmosetoestellen , die heb ik al jaren niet meer gebruikt .
 
Ok, ik heb ff snel wat bijgelegen en vind het Opzich wel een mooiere oplossing dan osmose gezien je de noodzaak voor een opslagvat weg neemt.
ik heb nu dus allemaal vragen hierover..
Hoe dimensioneer je precies zo’n filter qua verhouding tussen kation en anion?
En gebruik je dan enkel de sterke zuur+base? En heeft dat invloed op de hoeveelheid liters die je kan behandelen ten opzichte van de zwakke?

kan namelijk niet echt wijs worden uit de datasheets van jacobi helaas.
Ik heb er namelijk ook wel oren naar gezien ik het kan plaatsen in m’n aquarium meubel en het direct-flow is.
En voor die 250L die ik wekelijks ververs heb ik maar 125L demiwater nodig..
 
ze moeten vrij groot zijn hoor voor jouw aquarium.
Ik denk aan riool buizen van 11cm bij 1 meter, dan dus 2 stuks.
Daarnaast is het verstandig ook een koolfilter ertussen te zetten.
Een dergelijke construktie hadden we vroeger (35 jaar terug) in het scheikunde lokaal waarmee we (bijna) puur water maakten voor alle scheikunde tests.

En beide buizen moeten mobiel zijn he, je moet ze er makkelijk uit kunnen halen voor hergeneratie van je hars, dat doe je natuurlijk meteen wegspoelen in het riool.
Ow maar jij hebt kraan en riool onder je aqua, dus mobiel is misschien niet nodig.
 
Er staan trouwens diverse filmpjes op youtube
 
Er staan trouwens diverse filmpjes op youtube
Kwam die van Dominique al tegen inderdaad.
En idd mobiel hoeft niet persé, 10L hoeft ook niet persé.
Minder hars is gewoon vaker Regenereren, en het regeneratie water (zoutzuur en natronloog) wil ik gewoon weer in een jerrycan opvangen, de spoeling maakt niet zo uit dat is toch aardig verdund.
 
Ik ben wel benieuwd hoe je het gaat bouwen.
En misschien kunnen de heren die hierboven aangeven dat ze het al gebruiken een foto van hun bouwwerk laten zien.
@Akwarium en @erwin2
 
Ok, ik heb ff snel wat bijgelegen en vind het Opzich wel een mooiere oplossing dan osmose gezien je de noodzaak voor een opslagvat weg neemt.
ik heb nu dus allemaal vragen hierover..
Hoe dimensioneer je precies zo’n filter qua verhouding tussen kation en anion?
En gebruik je dan enkel de sterke zuur+base? En heeft dat invloed op de hoeveelheid liters die je kan behandelen ten opzichte van de zwakke?

kan namelijk niet echt wijs worden uit de datasheets van jacobi helaas.
Ik heb er namelijk ook wel oren naar gezien ik het kan plaatsen in m’n aquarium meubel en het direct-flow is.
En voor die 250L die ik wekelijks ververs heb ik maar 125L demiwater nodig..

Ik zal eens een foto maken van mijn zuilen .
Ik gebruik harsen sterk-zuur en sterk basisch van lewatit . Voor zoetwater worden ook wel de zwakke harsen gebruikt .
Ik denk dat het allemaal niet veel uitmaakt voor aquariumgebruik .
Met 2x5 liter hars maak ik iets van 500-600 liter .
Een kleurindicator op de kation is welhandig .
Het demi water heeft trouwens bij mij een ph 6,5-7.0.
De capaciteit bereken je grofweg aan de hand van de hardheidsliter , er is een formule voor .

Edit : foto's toegevoegd .
de 2x10L heeft weinig harsen , die zitten in de 2x5L .
De bovenkant van de 2x10L moet je niet zo maken , die heb ik lek gekregen met de grondwaterpomp met veel te veel druk (foutje:D), dus gewoon tankdoorvoeren gebruiken en snelkoppelingen zoals de 2x5L .
 

Bijlagen

  • 2x5L.JPG
    2x5L.JPG
    292 KB · Weergaven: 475
  • 2x10L.JPG
    2x10L.JPG
    333.3 KB · Weergaven: 342
Laatst bewerkt:
Hoe werkt dat kleur indicator?
Zit die gewoon in de zuil?
 
Die verkleurt automatisch , kation hars die verzadigd is heeft die felle rode kleur . Op de anion heb je volgens mij nooit een kleurindicator .
Bij regenereren wordt die terug donker .
 
Ik zal eens een foto maken van mijn zuilen .
Ik gebruik harsen sterk-zuur en sterk basisch van lewatit . Voor zoetwater worden ook wel de zwakke harsen gebruikt .
Ik denk dat het allemaal niet veel uitmaakt voor aquariumgebruik .
Met 2x5 liter hars maak ik iets van 500-600 liter .
Een kleurindicator op de kation is welhandig .
Het demi water heeft trouwens bij mij een ph 6,5-7.0.
De capaciteit bereken je grofweg aan de hand van de hardheidsliter , er is een formule voor .

Edit : foto's toegevoegd .
de 2x10L heeft weinig harsen , die zitten in de 2x5L .
De bovenkant van de 2x10L moet je niet zo maken , die heb ik lek gekregen met de grondwaterpomp met veel te veel druk (foutje:D), dus gewoon tankdoorvoeren gebruiken en snelkoppelingen zoals de 2x5L .
Duidelijk verhaal, ik kon alleen de hardheidsliter niet vinden op de datasheet..
 
Duidelijk verhaal, ik kon alleen de hardheidsliter niet vinden op de datasheet..

De harsen uit de link hebben volgens mij een hele hoge hardheidsliter , ik zie dat er gesproken wordt over 9000 hardheidsliters voor een 2+3 Litertje .
Dan zou je minstens 1000 liter kunnen aanmaken als je kH lager is dan 10 .
Ook zie ik dat ze adviseren om meer anionhars te gebruiken , dit klopt , ik merk ook dat de anion bij mij vlugger is uitgewerkt dan de kation .

Ik ga die eens bestellen , ik ben wel benieuwd :)k
 
De harsen uit de link hebben volgens mij een hele hoge hardheidsliter , ik zie dat er gesproken wordt over 9000 hardheidsliters voor een 2+3 Litertje .
Dan zou je minstens 1000 liter kunnen aanmaken als je kH lager is dan 10 .
Ook zie ik dat ze adviseren om meer anionhars te gebruiken , dit klopt , ik merk ook dat de anion bij mij vlugger is uitgewerkt dan de kation .

Ik ga die eens bestellen , ik ben wel benieuwd :)k
Dus een verhouding kation-anion van 2-3?
Maar hoezo heb je het nu over KH?
de formule om je capaciteit uit te rekenen gaat uit van GH
 
thnx, welke heb je dan gekocht als ik vragen mag? de sterke of de zwakke?

De sterke, voor 100% schoon water.

Ik heb maar 1 liter hars van elk omdat ik maar een klein bakje heb. Als voorfilter gebruik ik purigen ipv kool. Is wat prijziger maar kun je ook bijna oneindig regenereren.
Voordeel is echt dat je binnen een minuut een emmer water hebt. Een klein osmose apperaat doet daar al snel een uurtje over.

Dus een verhouding kation-anion van 2-3?
Maar hoezo heb je het nu over KH?
de formule om je capaciteit uit te rekenen gaat uit van GH

GH is nauwkeurig voor de Kationenhars, Calcium en Magnesium nemen in leidingwater het overgrote deel van de kationen voor hun rekening dus is redelijk nauwkeurig om mee te rekenen. Meestal zit er nog een beetje natrium in je water en voor de rest is het heel erg kleine hoeveelheden.
KH kun je mee rekenen voor je Anionenhars, in leidingwater zijn carbonaten de meest voorkomende anionen. Maar ook silicaat, nitraat en chloride zijn vaak in redelijke hoeveelheden aanwezig. Maar goed die heb je met de GH ook niet in beeld.

sowieso is het uitrekenen nogal natte vinger werk. de hardheid is een groot deel van de opgeloste stoffen maar nooit alle.

In totaliteit zitten er doorgaans meer anionen dan kationen in het leidingwater.
 
Dus een verhouding kation-anion van 2-3?
Maar hoezo heb je het nu over KH?
de formule om je capaciteit uit te rekenen gaat uit van GH

Je hebt gelijk , gh aanhouden .
Bij ons scheelt dat niet veel ...

Verhouding lijkt me goed , ikzelf zou iets minder nemen denk ik .
bv. 5 liter kation en 6 a 6,5 anion (maar dat maakt allemaal weinig uit hoor , al doe je 2x hetzelfde , de wisselaar zal wel werken)
 
De sterke, voor 100% schoon water.

Ik heb maar 1 liter hars van elk omdat ik maar een klein bakje heb. Als voorfilter gebruik ik purigen ipv kool. Is wat prijziger maar kun je ook bijna oneindig regenereren.
Voordeel is echt dat je binnen een minuut een emmer water hebt. Een klein osmose apperaat doet daar al snel een uurtje over.



GH is nauwkeurig voor de Kationenhars, Calcium en Magnesium nemen in leidingwater het overgrote deel van de kationen voor hun rekening dus is redelijk nauwkeurig om mee te rekenen. Meestal zit er nog een beetje natrium in je water en voor de rest is het heel erg kleine hoeveelheden.
KH kun je mee rekenen voor je Anionenhars, in leidingwater zijn carbonaten de meest voorkomende anionen. Maar ook silicaat, nitraat en chloride zijn vaak in redelijke hoeveelheden aanwezig. Maar goed die heb je met de GH ook niet in beeld.

sowieso is het uitrekenen nogal natte vinger werk. de hardheid is een groot deel van de opgeloste stoffen maar nooit alle.

In totaliteit zitten er doorgaans meer anionen dan kationen in het leidingwater.
Dat is heldere praat, maar hoe doe je dat precies met maar 1 liter hars als de geadviseerde bedhoogte 800mm is?
Of heb ik heb dan verkeerd begrepen?
Je hebt gelijk , gh aanhouden .
Bij ons scheelt dat niet veel ...

Verhouding lijkt me goed , ikzelf zou iets minder nemen denk ik .
bv. 5 liter kation en 6 a 6,5 anion (maar dat maakt allemaal weinig uit hoor , al doe je 2x hetzelfde , de wisselaar zal wel werken)
Ik proef wat sarcasme in je eerste stuk, maar in mijn geval zijn KH en GH bijna hetzelfde alleen is silicaat echt gigantisch hoog hier dus zal idd voor zo’n verhouding moeten gaan om beide harsen optimaal te benutten.

ik heb wel heel vakkundig dit topic gekaapt zeg :p
Anyhow qua aanschaf prijs is het vergelijkbaar met een Btje knap osmose toestel (150 GPD met boosterpomp, DI+silicaat filter)
 
En gister dacht je nog aan een zoutbad
 
Dat is heldere praat, maar hoe doe je dat precies met maar 1 liter hars als de geadviseerde bedhoogte 800mm is?
Of heb ik heb dan verkeerd begrepen?

Ik proef wat sarcasme in je eerste stuk, maar in mijn geval zijn KH en GH bijna hetzelfde alleen is silicaat echt gigantisch hoog hier dus zal idd voor zo’n verhouding moeten gaan om beide harsen optimaal te benutten.

ik heb wel heel vakkundig dit topic gekaapt zeg :p
Anyhow qua aanschaf prijs is het vergelijkbaar met een Btje knap osmose toestel (150 GPD met boosterpomp, DI+silicaat filter)

Niks sarcasme , kH is hier 8,5 ofzo en de gh 9 .
Dat scheelt dus bijna niks , ik heb ook nog nooit in heel mijn aquariumtijd rekening gehouden met een gh waarde . Dat is niet interessant .
 
Er is hier een aquariumbelg waar ik aan moest denken.

Ah hier istie.
 
Dat is heldere praat, maar hoe doe je dat precies met maar 1 liter hars als de geadviseerde bedhoogte 800mm is?
Of heb ik heb dan verkeerd begrepen?

Bij mijn eerste had ik twee lange buizen van 40 mm(34 mm binnendiamter), en ruim een meter lang.
Daardoor was het best wel een grote sta in de weg. Nu heb ik een veel compactere oplossing en buis van 110 mm, De beddiepte is daardoor een stuk kleiner en dus de contacttijd van het water ook korter. al is dat ook nog afhankelijk van hoe snel je het water erdoor heen laat lopen. Uiteindelijk denk ik dat de tds van het water dat eruit komt eerder op begint te lopen. Maar goed, dan regeneer ik wat eerder en ook weer klaar.

Geen van de standaard te verkrijgen kleine filters haalt ook die hoogte. Maak me daar niet echt druk om.
 
Bij mijn eerste had ik twee lange buizen van 40 mm(34 mm binnendiamter), en ruim een meter lang.
Daardoor was het best wel een grote sta in de weg. Nu heb ik een veel compactere oplossing en buis van 110 mm, De beddiepte is daardoor een stuk kleiner en dus de contacttijd van het water ook korter. al is dat ook nog afhankelijk van hoe snel je het water erdoor heen laat lopen. Uiteindelijk denk ik dat de tds van het water dat eruit komt eerder op begint te lopen. Maar goed, dan regeneer ik wat eerder en ook weer klaar.

Geen van de standaard te verkrijgen kleine filters haalt ook die hoogte. Maak me daar niet echt druk om.
Fair enough, zou dan altijd nog kunnen kijken of ik iets van een spreidplaat kan fabriceren om het water beter door de hars te verdelen bij een lagere beddiepte
 
Er is hier een aquariumbelg waar ik aan moest denken.

Ah hier istie.

Jammer genoeg is dat filmpje niet meer up to date.
De link naar de verkoper van de units is niet meer actief (is deze die ik vermelde in m'n originele post)
 

Terug
Bovenaan