Kees de kogel(vis) doet moeilijk!


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Nu heb ik pak m beet zo'n 5 weken een Tetraodon Lineatus (ook wel Fahaka genoemd) in mijn bezit van pak m beet 4-5cm.

Eerste 2 weken heeft die vrij weinig voedsel tot zich genomen, zal stress zijn (dacht ik).
de 2 weken daarna vrat die als een tierelier: slakjes, rode mug, mysis.
de afgelopen week... gaat wel wat in maar weinig.

wat is er toch met dat visje :deal:

nu zag ik net wel iets bij zijn aars(vin), en kon het niet helemaal plaatsen.
lijkt ontlasting maar m.i. ook weer niet.

Nu is de kogelkennis hier zo goed als niet aanwezig, maar ziektebeelden zitten breed over het vissendomein natuurlijk.

Iemand enig idee waarom de vis in kwestie zo lastig eet? en zien jullie Iets aan de ontlasting? (als het ontlasting is, met mijn zichtvermogen kan het net zo goed een lintworm zijn).



20200316_231526.jpg
20200316_231521.jpg
20200316_231523.jpg
20200316_231524.jpg
20200316_231519.jpg
 
Wat een leuke kogel :love: Spijtig dat ik er de plaats niet voor heb, ontzettend mooie soort!

De ontlasting zit er behoorlijk los en draadachtig uit, meestal ziet het er hier bij de kogels er een stuk vaster uit.
Enkel als ik de dag voordien rode muggenlarven heb geven zie ik ook wel eens een sliertje, ik vermoed de 'hulsjes' van de larven.

Los daar van ziet kees er best mager uit vind ik, groot hoofd licht hol buikje allemaal dingen die ik ook bij een van mijn kogels had.
Na een behandeling met gdex in het voer voor 5 dagen werd dat een stuk beter, ondertussen is het diertje mooi bijgekomen.
Ik spoot de verdunde oplossing dan met een erg fijne naald in de regenwormen, omdat ze diepvries niet accepteerden.

Hier is erg veel informatie te vinden: https://www.thepufferforum.com/forum/library/hospital/internal-parasites-prevention-and-treatment/
(Praziquantel is het actieve bestandeel van esha gdex, wat hier makkelijk te verkrijgen was, maar de site vermeld ook andere opties )

Ik zou Kees dus een ontwormingskuur geven.
Als je moeite hebt met voeren dan kan ik regenwormen aanbevelen, al is het wel zo dat ze bij mij sindsdien veel minder blij zijn met diepvriesvoer... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Zoals hierboven beschreven raad ik ook aan om kees even te ontwormen, windvang kogels willen vaak interne parasiteren hebben.

Succes! :D
 
Dan gaan we ontwormen, hopelijk kan ik morgen beginnen!

Hij eet nog wel, ene keer weer meer dan de andere keer.
Je leest nog wel wat tegenstrijdige berichten over preventief ontwormen, maar na bovenstaande berichtgeving ga ik het toch maar even doen.

Esha Gdex is ruim verkrijgbaar dus moet geen probleem vormen om te vinden, ik snap alleen de dosering niet helemaal....
hoeveel moet ik nu oplossen in bak met bijvoorbeeld rode mug om het daarna toe de dienen?
 
Omdat mijn kogels toen nog geen diepvries accepteerden heb ik de kogel gewogen, de sterk verdunde medicatie ingespoten in regenwormen welke ze volledig opaten.

Eenmaal ze rode mug aten heb ik een blokje ontdooit in een zeefje, de larven in een zo klein mogelijk bakje gedaan zonder water en er dan een druppel Gdex op gedaan. Goed geroerd en laten intrekken.
Als bakje gebruikte ik zo'n maatbekertje van easylife.

In principe was dat een veel te grote dosis, maar dat verdroegen de kogels hier gewoon goed, ik nam aan de de mug niet 100% van het middel opnam en er dus geen gevaar voor overdosis was.
Maar die afweging moet je natuurlijk zelf maken, en is op eigen risico uiteraard...

Wil je een meer exacte dosering dan is het een beetje rekenwerk, je hebt maar een zéér kleine hoeveelheid nodig!
Ik had de berekening opgeschreven voor het inspuiten van de wormen:
Uit de link uit mijn eerdere bericht:
23mg/pound of body weight x one treatment

Komt overeen met 50,71mg praziquantel per kg lichaamsgewicht.
oftewel 0,0507mg prazi/ gr kogel, een zéér kleine hoeveelheid dus.

1 ml gdex bevat 66 mg Praziquantel en 100 druppels is 3,2ml volgens de handleiding.
1 druppel zou dus ongeveer 2,11mg Praziquantel moeten bevatten.
Reken het wel even na, als je die route wil nemen.
 
Omdat mijn kogels toen nog geen diepvries accepteerden heb ik de kogel gewogen, de sterk verdunde medicatie ingespoten in regenwormen welke ze volledig opaten.

Eenmaal ze rode mug aten heb ik een blokje ontdooit in een zeefje, de larven in een zo klein mogelijk bakje gedaan zonder water en er dan een druppel Gdex op gedaan. Goed geroerd en laten intrekken.
Als bakje gebruikte ik zo'n maatbekertje van easylife.

In principe was dat een veel te grote dosis, maar dat verdroegen de kogels hier gewoon goed, ik nam aan de de mug niet 100% van het middel opnam en er dus geen gevaar voor overdosis was.
Maar die afweging moet je natuurlijk zelf maken, en is op eigen risico uiteraard...

Wil je een meer exacte dosering dan is het een beetje rekenwerk, je hebt maar een zéér kleine hoeveelheid nodig!
Ik had de berekening opgeschreven voor het inspuiten van de wormen:
Uit de link uit mijn eerdere bericht:

Komt overeen met 50,71mg praziquantel per kg lichaamsgewicht.
oftewel 0,0507mg prazi/ gr kogel, een zéér kleine hoeveelheid dus.

1 ml gdex bevat 66 mg Praziquantel en 100 druppels is 3,2ml volgens de handleiding.
1 druppel zou dus ongeveer 2,11mg Praziquantel moeten bevatten.
Reken het wel even na, als je die route wil nemen.

Dat is het ook juist, 1. je moet de kogel wegen 2. je hebt dan echt een zeer kleine hoeveelheid nodig en dan is het inderdaad nog de vraag hoeveel van het spul in de larven trekt...

Eigenlijk had ik al hetzelfde idee als jij.. ga het maar op die manier doen en kijk even hoe die erop reageert.

Heeft net overigens wel weer een redelijke hoeveelheid rode mug opgegeten.. varieert van dag tot dag maar ergens zit hem iets niet lekker zover ik kan inschatten.
 
Dat wegen is niet zo moeilijk, even in bakje water wegen en dan kogel eruit en je hebt een idee van het gewicht. Maar een druppel medicatie op wat rode muggen is natuurlijk een stuk makkelijker

Hier woog Timon 8.5g, zijn maatje Pumba woog bijna 10g, net zoals is de films is die laatste een echt zwijntje :ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan