Wat is er nieuw

Kegelvlekbarbeel draait rondjes en sterft

D

DevisjesvanFrans

Guest
Hallo iedereen,

Wij hebben ongeveer een maand een stuk of 10 kegelvlekbarabelen in ons aquarium. In 2 weken zijn er vier hiervan helaas overleden.
Voordat de visjes overlijden, draaien ze rondjes om hun as (ze doen een soort van salto's), merk je dat ze bijna geen kracht meer hebben om rechtop te zwemmen, en eindigen met hun buikje omhoog dood op de grond. We dachten eerst dat ze te veel lucht in de buik kregen, en zijn opgehouden met het voeren van vlok-voer. Ook hebben we de waardes van het water gemeten, en die waren allemaal prima volgens het apparaatje.

Nu is er zojuist weer eentje overleden en we weten niet wat we eraan kunnen doen. Geen ander soort visje is dood gegaan, enkel de kegelvlekbarabelen.

Heeft iemand een idee wat we hier tegen kunnen doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om je beter te kunnen helpen is er wat meer informatie nodig:
Hoelang draait je aquarium?
Hoe groot is je aquarium in cm?
Hoe is je verzorgingsbeleid van het aquarium en filter (water verversen en dergelijke)
En heb je de waterwaardes gemeten?
 
Om je beter te kunnen helpen is er wat meer informatie nodig:
Hoelang draait je aquarium?
Hoe groot is je aquarium in cm?
Hoe is je verzorgingsbeleid van het aquarium en filter (water verversen en dergelijke)
En heb je de waterwaardes gemeten?
Dank voor de reactie! Mijn aquarium draait ongeveer 3 maanden en is 80x40x40cm. Iedere week ververs ik 30 tot 40 procent aan water en maak ik de 2 sponsfilters schoon. Ik heb ongeveer 5 planten erin staan. Verder zitten naast de kegelvisjes de volgende visjes in de bak: 1 molly, 2 platties, 6 Indische modderkruipers, 1 bristle nose pleco, 6 corydoras panda. Ik heb inderdaad de waterwaardes gemeten. Die zijn alsvolgt: nitraat =25 mg per liter, nitriet = 0.25 per liter. De temperatuur is 25 graden. Hopelijk verheldert dit mijn verhaal 🙂
 
Je meet nitriet(als je meetmethode klopt) dus veel verversen maar je moet van je filter afblijven. De sponzen om en om schoonmaken en pas als de stroming minder wordt of ze echt vuil zijn.
 
Dat verhelderd al vrij veel, je nietriet moet namelijk absoluut 0 zijn, dat kan een mogelijke oorzaak zijn.
Ik lees dat je 2 sponsfilters hebt, begrijp ik daaruit dat je geen mechanisch filter hebt? want je bak is leuk bevolkt maar te druk voor 2 sponsfilters om de boel stabiel te houden.
Daarnaast als je onderhoud pleegt, kun je beter niet ook je sponsfilters schoonmaken, en wil je dat toch doen, doe er dan maar 1 schoonmaken en de andere de keer erna (dus om en om) dit zodat je meer bacteriecultuur behoudt wat nodig is om je bak stabiel te houden.
 
Koop een groter filter. desnoods buiten de bak.

zit meer materiaal in, sponzen siprax voor bacterie.
Dit is een voorbeeld. en een grote.
imagesK2H2BS9A.jpg
zo groot hoef jij niet.

Is er ook in 2222. en 2224, iets groter.


Zo,n eheim , 2213 , zou goed zijn. moeten alleen dubbelle kranen op.
 

Bijlagen

  • Eheim-buitenfilter-2213-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg
    Eheim-buitenfilter-2213-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg
    28.4 KB · Weergaven: 113
Ik heb een paar dagen geleden dezelfde problemen gehad met marmer bijlzalmpjes, allen was ik al te laat met het probleem. Bij mij was het een te grote hoeveelheid aan voer dat ik gaf. Bijlzalmpjes zijn niet zo sterk als mollies en guppies dus die overleden allemaal. Misschien is dit het geval bij jou? Je kan het vragen bij de viswinkel waar je ze haalde.

Het hoeft het niet te zijn maar het lijkt op wat mijn vissen hadden.
 
Dankjewel voor jullie reacties! We hebben het mysterie opgelost. Allereerst alle nitriet eruit gehaald. Maar bleek ook dat er een aggresief visje tussen zat die de kegelvisjes aan het opjagen was. Deze even tijdelijk een ander verblijf gegeven en de kegelvisjes gaan nu niet meer dood
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan