Wat is er nieuw

Kegelvlekbarbelen gaan dood....

  • Onderwerp starter Onderwerp starter boinater
  • Startdatum Startdatum
B

boinater

Guest
Hallo!

In mijn juwel 180 is iets gaande waar ik me vinger niet op kan/kon leggen.
Gisteravond zag ik opeens een dode vis (omgeven door slakken) die heb ik er netjes uitgehaald en ge�nspecteerd wat er nog van over was.
Ik kon niks uitwendig of raars vinden, dus visje een begravenisje gegeven en lekker slapen.
Kom ik vandaag uit me werk thuis ligt er weer een kegel dood op de grond, dit keer nog niet aangevreten, maar ook zonder uitwendige kenmerken.
De school goed ge�nspecteerd en nu zie ik dit exemplaar zwemmen...

573849boinater_0_82_zieke_kegelvlekbarbeel_1.jpg


845936boinater_0_82_zieke_kegelvlekbarbeel_2.jpg


477647boinater_0_82_zieke_kegelvlekbarbeel_3.jpg


393599boinater_0_82_zieke_kegelvlekbarbeel_4.jpg


Er zwemt er nog 1 rond met een klein wit stipje op ze lijf, maar die is echt minuscuul.
Waterwaardes vorige week zondag gemeten:
Ph: 6.5
GH: 8.0
KH: 5.0
NH4/3: 0.0
NO2: 0.0
NO3: 10.0

temperatuur is 23 a 24 graden

twee weken geleden een extra filter toegevoegd om de doorstroom in de bak te vergroten, want die was niet goed.
Daarna ook het hangende stuk hout in het midden verwijderd, omdat het onvoldoende hielp (zie album).
Nu is de doorstroom goed en er blijft bijna geen vuil meer op de bodem liggen...

Nu echter de vraag wat te doen?
Ik heb esha2000 liggen omdat ik in mijn biopro ook bezig ben met een kuur...
Moet ik dat hier ook gaan doen?


thanks voor de help vast!
 
Dus esha2000 kuurtje in gang zetten?
 
Zou het wel doen,ja.
UItvangen zal niet lukken.
 
Nja dat zal wel lukken, ik heb alleen nog "maar" een emmer van 25L
Zal dat beter zijn dan?
Want die andere kegelvlekjes zijn ook al dood gegaan, dus kan ik beter dan niet de bak preventief een kuur geven?
 
En geen esha2000 want dat werkt voor geen meter. Het is sinds 1970 niet meer geupdate en alles is er resistent voor. Beter koop je JBL Fungol Plus 250 2x zo duur als escha2000 maar het werkt wel.
 
Hmmm shit net te laat je reactie gelezen Botia...
Ik ben al gestart met Esha kuur...

Als ik er 3 catappabladeren erin leg zou dat extra helpen?
 
catappabladeren zijn altijd handig en jammer dat je al bent begonnen met escha wat dat zal weinig helpen.
 
Esha 2000 helpt vaak nog wel tegen schimmel, maar heb dit soort gevallen al vaker bij Kegelvlekjes gezien en vermoed dat dit wat anders is dan "normale" schimmel (wat vaak plukjes zijn). Je hebt dus zwaarder geschut nodig.
Catappabladeren redden dit ook niet vermoed ik. Je kunt je zelfs de vraag stellen OF het inderdaad wel schimmel is. Sommige bacteriele / parasitaire aandoeningen hebben namelijk ook soortgelijke symptomen.
 
Hmmm klinkt allemaal niet veel belovend 🙁
En het probleem is ook nog dat ik vanavond onverwachts moet overwerken :'(
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan