Kegelvlekjes gaan 1 voor 1 dood


K

kanariepiet

Guest
Sinds bijna 2 weken 15 kegelvlekjes in mijn Lido 120, helaas beginnen ze na een week 1 voor 1 uit te vallen en zijn er al 6 dood :(

Wat is je bakmaat? Lido 120

Hoelang draait de bak ? 8 weken

Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ? Druppeltest
38A65740-43B8-472C-8ACA-6CC8AEC2C450.jpeg


Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze? Tertra ex800 plus

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Elke week liter of 30

Om welke vis(sen) gaat het ? Kegelvlekbarbeel

Wat zijn de medebewoners ? Corydoras, Japonica’s, kleine borstelneus en 2 overgebleven platy’s

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? Nee

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) visjes lijken gezond en laten zich dan raar met de stroming mee voeren zwemmen weer en laten zich weer meevoeren of dood op de bodem neer te vallen. Verder niets aan de visjes te zien, behalve net voor ze dood gaan, dan gaat alle kleur weg.
Overige bewoners hebben nergens last van.
2312EB6E-FE00-4FF9-8CA8-6368ACAB2F2F.jpeg
 
Hoi,

Ik zie wel dat je enigsinds NH4 meet. ik zie enkel NH3 niet erin en No2 ook, Welk giftig is voor de visjes,

Je geeft aan dat je 30 Liter waterwissel doet per week, Ik adviseer je toch even 50% per week te doen. Al is je bezetting niet al te groot. maar toch wel even goed. voor nu zou ik nog 1 grote waterwissel doen laten we zeggen 80% om in ieder geval alle niet gewenste stoffen eruit te laten gaan.

Maar wat de echte oorzaak is van de dood, best een beetje lastig. ik denk toch de nh3 no2 en de gezondheid van de beestjes.


Hoe heb jij je filter opgebouwd van onder naar boven?
 
Ik zie dat je NH4 en NO2 meet; dat kan de oorzaak zijn. Beide moeten absoluut 0 zijn. Beide kunnen ook een gevolg zijn van dode vissen als je ze niet tijdig uit je bak haalt.
Het is op dit punt lastig gissen naar de precieze oorzaak; maar ik zou per direct in ieder geval een enorme waterwissel doen á 80-90% van je bakinhoud. Wat voeg je verder toe aan je water qua waterverbeteraar/voedingsstoffen/etc?
 
Ik zie wel dat je enigsinds NH4 meet. ik zie enkel NH3 niet erin en No2 ook, Welk giftig is voor de visjes,
Ik heb ook het vermoeden dat het hiermee te maken kan hebben. Als een bak 4 wk is ingedraaid dan moet je het bestand rustig opbouwen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen en je geen nh3/4 of no2 gaat krijgen.
 
Ik zie dat je NH4 en NO2 meet; dat kan de oorzaak zijn. Beide moeten absoluut 0 zijn. Beide kunnen ook een gevolg zijn van dode vissen als je ze niet tijdig uit je bak haalt.
Het is op dit punt lastig gissen naar de precieze oorzaak; maar ik zou per direct in ieder geval een enorme waterwissel doen á 80-90% van je bakinhoud. Wat voeg je verder toe aan je water qua waterverbeteraar/voedingsstoffen/etc?
eh..

Hoi,

Ik zie wel dat je enigsinds NH4 meet. ik zie enkel NH3 niet erin en No2 ook, Welk giftig is voor de visjes,

Je geeft aan dat je 30 Liter waterwissel doet per week, Ik adviseer je toch even 50% per week te doen. Al is je bezetting niet al te groot. maar toch wel even goed. voor nu zou ik nog 1 grote waterwissel doen laten we zeggen 80% om in ieder geval alle niet gewenste stoffen eruit te laten gaan.
iets met dubbel zeggen ?
 
Ik heb er ook 10 gehad, en zowat elke week was er eentje die de geest gaf. Blijken gewoon zwakke visjes in de handel. Nu heb ik er nog maar eentje, en die is sterk blijkbaar.
voor de rest heb ik niks van sterfte.
 
Hoi,

Ik zie wel dat je enigsinds NH4 meet. ik zie enkel NH3 niet erin en No2 ook, Welk giftig is voor de visjes,

Je geeft aan dat je 30 Liter waterwissel doet per week, Ik adviseer je toch even 50% per week te doen. Al is je bezetting niet al te groot. maar toch wel even goed. voor nu zou ik nog 1 grote waterwissel doen laten we zeggen 80% om in ieder geval alle niet gewenste stoffen eruit te laten gaan.

Maar wat de echte oorzaak is van de dood, best een beetje lastig. ik denk toch de nh3 no2 en de gezondheid van de beestjes.


Hoe heb jij je filter opgebouwd van onder naar boven?
Ik heb net 80% waterwissel gedaan so fingers crossed.
Ik heb ook een PH controller die mijn co2 aanstuurt voor een PH waarde van 7, nu met nieuw water is deze dik 7,5, kan het kwaad dat deze nu volop co2 geeft totdat de PH 7 bereikt is?
Of verstandiger de PH controller even op bijv 7,4 te zetten en daarna steeds iets lager?
 
Als de ph voorheen ook 7 was dan is dat niet erg. Als ik hier de helft ververs dan stijgt de ph ook wel met 1 punt en na enkele uren is dat dan weer op de normale waarde waaraan de vissen gewend zijn.
 
Ik heb net 80% waterwissel gedaan so fingers crossed.
Ik heb ook een PH controller die mijn co2 aanstuurt voor een PH waarde van 7, nu met nieuw water is deze dik 7,5, kan het kwaad dat deze nu volop co2 geeft totdat de PH 7 bereikt is?
Of verstandiger de PH controller even op bijv 7,4 te zetten en daarna steeds iets lager?
Ik zou wat ph betreft even aankijken of deze zo blijft, het kan voor de vissen geen kwaad het waterleidingbedrijf brengt de ph op een iets hoger niveau om corrosie in de leiding tegen te gaan dus kijk het even aan of het vanzelf iets zakt
 
Bak staat er na de grote waterwissel zo bij:
294F2793-DEDF-49EC-B4DF-5AAD02C5A82F.jpeg


Licht gaat langzaam aan vanaf 9 uur om rond 10.30 op 40% te staan, vanaf 19.00 gaat deze tot 21.00 terug naar 0

Filter is opgebouwd volgens de beschrijving van Tetra en dan als extra bovenop de witte filtermat bovenin een zakje Purigen.
 
Ik heb een kijkje genomen op Tetra, persoonlijk zou ik de keramische buisjes vervangen naar Siporax en die wat hoger plaatsen na sponzen.
 
Ik heb een kijkje genomen op Tetra, persoonlijk zou ik de keramische buisjes vervangen naar Siporax en die wat hoger plaatsen na sponzen.
Maar is dat verstandig om nu te doen, lijkt me beter dat ik eerst geen vissensterfte meer heb.
Gewoon ter interesse; wat is er mis met de indeling volgens Tetra?
 
Idd eerst zorgen dat alles tot rust komt en blijft. Wanneer je het wilt aanpassen zou ik het gefaseerd doen. Heb ik het goed dat het water in het filter eerst van boven via zijkant van mandjes naar onderen gaat en dan weer naar boven? Ik heb van GCJ ooit het advies gekregen dat dan eerst het water beter gefilterd wordt en er minder vuil in de poriën van Siporax komt waar de bacteriën zich vestigen.

*Edit*
Eventjes de site vermelden....
 
Idd eerst zorgen dat alles tot rust komt en blijft. Wanneer je het wilt aanpassen zou ik het gefaseerd doen. Heb ik het goed dat het water in het filter eerst van boven via zijkant van mandjes naar onderen gaat en dan weer naar boven? Ik heb van GCJ ooit het advies gekregen dat dan eerst het water beter gefilterd wordt en er minder vuil in de poriën van Siporax komt waar de bacteriën zich vestigen.

*Edit*
Eventjes de site vermelden....
Klopt. Eerst mechanisch filteren voordat je biologisch gaat filteren zodat je biologische filtermateriaal zo lang mogelijk zo schoon mogelijk blijft.
 
Ik heb een kijkje genomen op Tetra, persoonlijk zou ik de keramische buisjes vervangen naar Siporax en die wat hoger plaatsen na sponzen.
Plek waar hij die keramisch pijpjes heeft is prima. Enkel daarop spons. En daarna siporax.
Keramisch heeft net andere werking dan siporax
 
Plek waar hij die keramisch pijpjes heeft is prima. Enkel daarop spons. En daarna siporax.
Keramisch heeft net andere werking dan siporax
Ik heb het zoals onderstaande plaatje, dus eigenlijk zeg je die zwarte plastic ballen eruit en de rest zo laten?

8F46B8E1-D382-42BD-9DB4-86B0BA8C99DA.jpg
 


Ik zelf zou het zo doen,

Al weet ik de werking niet. Even vanuit gaan dat onderaan het eerste watercontact punt is.

Onderste keramisch en de spons grof en dan 2e van onder medium en fijne spons.
De rest siporax.

Sp = spons
Si = siporax

Screenshot_20201125-184500_Samsung Internet~2.jpg
 
Ik heb zo snel ook geen idee hoe de waterflow gaat, ik ga even zoeken in het boekje.
Hopelijk blijven de kegelvlekjes nu verder leven.

Had andere stukken hout gekocht, want ben nog niet zo tevreden over de inrichting, maar eerst maar is rust en stabiliteit terug in de bak.

Is Siporax alleen van Sera trouwens?
 
En helaas vanochtend weer een visje die raar ging doen en binnen 10 minuten het leven liet :(

Ze happen niet naar lucht, maar gaan raar verticaal hangen, laten zich meevoeren met de stroming om dan weer een stukje te zwemmen.
Dat herhaalt zich een aantal keer en dan is het gedaan.

Rest van de vissen niks aan de hand, zal straks mijn water
 
Vaak is het lastig om vast te stellen wat er aan de hand is en omdat de andere vissen gezond zijn kunnen ze mss ook wel iets al onder de leden hebben gehad toen je ze kocht.
 

Terug
Bovenaan