kempvis


Thomasklrn

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2020
Berichten
71
Leeftijd
19
hallo iedereen!

ik heb een lege bruto 30 liter netto 25 liter aquarium zou ik hier een mannetjes kempvis in kunnen doen zo ja welke verstopplekken/planten vindt hij het fijnst?
 
en zou ik er dan ook andere vissen bij kunnen doen? zo ja welke?
 
Dat kan maar dan zonder andere bewoners. Deze vis houdt van drijvers en niet al te fel licht en wat planten voor beschutting.
 
Ga sparen voor een echt aquarium. En betta is de enige vis die je in zo'n jampot kan houden. Maar niet alles wat kan moet je willen doen.
 
Eigenlijk zien we vaak dat het fout gaat als men kleine huisvesting gebruikt voor onze mooie visjes. Vaak is weinig water moeilijker in balans te houden.

Pak een mooie bak van 60 L, beetje hout en mooie lampjes met wat java varen en drijfgroen en je geniet gelijk meer van deze hobby!

Voordat je het weet vraag je ons allemaal problemen op te lossen en mee te denken terwijl we eigenlijk al beter wisten... dus hierbij al het beste advies wat je kan krijgen.
 
Nou ik denk dat een Betta prima in 30 liter kan hoor. Dat zie je hier ook veel langskomen en ik heb ze al jaren in 30 liter. Als ze alleen zitten vervuilt de bak amper en dat is prima te doen.
Het zijn ook niet echt zwemmers en vooral die met langere vinnen niet.
 
Nou ik denk dat een Betta prima in 30 liter kan hoor. Dat zie je hier ook veel langskomen en ik heb ze al jaren in 30 liter. Als ze alleen zitten vervuilt de bak amper en dat is prima te doen.
Het zijn ook niet echt zwemmers en vooral die met langere vinnen niet.
ik heb ook veel berichten gelezen over dat bettas wel goed kunnen in een kleinere bak maar ja ik dacht laat ik de mening vragen van mensen met ervaring en als jij hem al jaren hebt in 30 liter 🤷‍♂️
 
Hier hetzelfd,e een langvinnige man in een bak van 25/30L en gaat prima. Maar ik denk dat je al snel meer wilt en dan is een 60cm bak (of groter natuurlijk) een veel betere optie als je nu nog geen aquarium hebt. Mocht je dan toch een keer wat meer willen dan zo'n enkele vis, dan heb je daarin opties. In een 25/30L bak kan of een enkele betta OF een groepje garnalen maar meer ook niet. Daar zijn die bakjes echt te klein voor
 
Hier hetzelfd,e een langvinnige man in een bak van 25/30L en gaat prima. Maar ik denk dat je al snel meer wilt en dan is een 60cm bak (of groter natuurlijk) een veel betere optie als je nu nog geen aquarium hebt. Mocht je dan toch een keer wat meer willen dan zo'n enkele vis, dan heb je daarin opties. In een 25/30L bak kan of een enkele betta OF een groepje garnalen maar meer ook niet. Daar zijn die bakjes echt te klein voor
Dat is wat ik ook bedoelde te zeggen.
:thumbs:
 
wat bedoel je daar mee?

Je tweede vraag in dit topic is kan er nog meer bij. Dat wil (voor mij) nu al zeggen dat die 25 liter niet genoeg gaat zijn voor je wensen en dus dat je daarop uitgekeken gaat raken. Want 25 liter zit vol met een Betta OF een paar garnalen.

Persoonlijk vind ik 25 liter geen aquarium, het blijft linksom of rechtsom gewoon 2 emmers water met een vis erin die zelfs als hij het zou willen zijn kont niet kan keren.
Daarbij is best lastig om zo'n kleine hoeveelheid water in goede conditie te houden, een onderhoudsbeurtje een paar dagen uitstellen is er niet bij, je hebt niet de ruimte om er echt iets leuks van te maken

Daarmee zeg ik niet dat het niet kan, want inderdaad betta's worden ook gehouden in 25 liter bakjes, ze worden ook in jam potjes en iedereen heeft zijn eigen standaarden van wat hij of zij acceptabel vind.

Maar als je mij om advies vraagt, doe jezelf en je vissen een lol en koop een fatsoenlijk bakkie, 80cm of een meter bakkie is een mooi maatje om mee te starten. Richt het netjes in, zet er een klein pompje op, draai hem netjes in, kies een leuk, niet te zwaar (qua vervuiling) vis bestandje uit. Dan heb je een leuk bakkie waar je wat plantjes in kwijt kan, wat visjes in kunt stoppen en heb je ook wat te kijken en dan is het makkelijker om je vis(sen) in leven te houden als een vis in 2 emmers water stoppen.
 
Je tweede vraag in dit topic is kan er nog meer bij. Dat wil (voor mij) nu al zeggen dat die 25 liter niet genoeg gaat zijn voor je wensen en dus dat je daarop uitgekeken gaat raken. Want 25 liter zit vol met een Betta OF een paar garnalen
oh sory ik bedoelde er niet mee dat ik het te weining vindt ik dacht gewooon misschien kan het :ROFLMAO:
 
Hier hetzelfd,e een langvinnige man in een bak van 25/30L en gaat prima. Maar ik denk dat je al snel meer wilt en dan is een 60cm bak (of groter natuurlijk) een veel betere optie als je nu nog geen aquarium hebt. Mocht je dan toch een keer wat meer willen dan zo'n enkele vis, dan heb je daarin opties. In een 25/30L bak kan of een enkele betta OF een groepje garnalen maar meer ook niet. Daar zijn die bakjes echt te klein voor
bedankt!
 
Ga sparen voor een echt aquarium. En betta is de enige vis die je in zo'n jampot kan houden. Maar niet alles wat kan moet je willen doen.

Precies
Mahjah als ik wat over Betta's zeg begint iedereen gelijk te zuchten 'van daar hebbie hem weer'..

Ik loop niet als een schaap achter de meerderheid aan te blaten, alleen al omdat wat iedereen zegt nog steeds niet de werkelijke waarheid hoeft te zijn hé
'Ooh tetra's ja daar moet je minstens een schooltje van 15 nemen op minimaal 100 cm anders is het zielig voor de visjes omdat ze dan niet happy zijn...
en diezelfde mensen menen te kunnen stellen dat een betta alleen moet en klein kan met alle cliché's van het waarom erbij.
Ja inderdaad, er zit wel eens een Pitbull tussen, maar die hoef je niet te kopen goed kijken en je ziet al gauw verschillende karaktertjes, en kijk straks even helemaal onderaan Assholes maanvissen die een koppeltje Gourami's vermoordden, wie had dat gedacht..

Ik persoonlijk vind het dus niet kunnen. Zelfs een rat als Holleder heeft naar verhouding meer ruimte tot zijn beschikking,
Mijn 2 Betta (ééntje is een doubletail elephant ear) mannen en 4 dames zitten in een 50% begroeide + veel drijfplantjes, bak van 120cm x 350 liter en je ziet gewoon dat ze een fijn leven hebben, net als andere vissen zitten ze overal en nergens hoog laag voor en achter
Speciaal voor de Betta's heb ik wel het hele pompgebeuren aangepast dik 2000 l/h maar met een minimale stroming in de bak en de bak houdt zich daar heel prima onder

En waarom, zul je zeggen..

Omdat ik gezien heb dat man 1 (die ik nu bijna anderhalf jaar heb) super nieuwsgierig is komt overal kijken wat je aan het scharrelen bent, alles wat er gebeurd gaat hij kijken, of er nou een dikke garnaal voorbij wandelt of de kuhli's die even aan het oefenen zijn tegen de zijruit, overal op de neus boven op en paar week geleden zat hij al in de stofzuiger en hij heeft ook wel es in het kuiltje van mijn hand gelegen tijdens het snoeien, en dan moet je nog uitkijken ook want hij zwemt zo voor je schaartje langs
Bovendien vind ik het toch wel één van de allerleukste en mooiste vissen die in de bak zitten

Het zal allemaal slecht en ongezond zijn en dat hij (zo begon ik te denken bij man 1) eerder is opgebrand wellicht, hij heeft dan zeer zeker een wel 100 keer een interessanter leven gehad dan wanneer hij alleen in een bierpul zou wonen

Mijn bestand, (hou je vast)
9 x Diamantzalm
5 x Ancistrus
4 x tijgergupje
4 x Endlergup
4 x roundtail gup
2 x platy (zaten bij bak)
3 x Neon (zaten bij bak)
2 x Marmer botia
4 x waaierhand garnaal
6 x Japonica
6 x Otocinclus
5 x Khulii
6 x Betta 2 man 4 vrouw
1 x Huge mofo Appelslak
6 blauwe dwergkreeftjes (hoewel er maar 2 echt blauw zijn)
en ongeveer een pond posthoorntjes

Dus of het kan heb ik zo wel voldoende beantwoord in weerwil van alle goedbedoelde adviezen dat het primaalleen en klein kan
Ik zeg dus vooral niet wat je moet doen, maar ik laat je wel zien dat anders denken en een eigen plan trekken ook kan lonen..

Ja nee 25 liter.. leuk voor kweek of een garnaaltje of misschien zo'n tijgergupje
Maar om het überhaupt een aquarium te noemen vind ik al heel wat

De maanvissen (de moordenaars) heb ik weggedaan die waren onderling de hele dag aan het ruziën en achter elkaar aan te kopstoten


Ga sparen voor een mooi echt aquarium die soms voor een werkelijk prikje op maarktplaats worden aangeboden (de mijne was 225 euro met alles en ook echt alles erop en eraan)
Laatste opmerking
De kleine gupjes de endlers en de tijgers gaan straks samen met de appelslak in de Home 60 die netto ook maar net aan 42 liter is (quarantaine bakje) maar die is nog aan het indraaien na grondige rescape
en dan kunnen er een paar Helena's in de grote

Succes
 
Laatst bewerkt:
In de natuur leven ze in de regel ook in vrij kleine poeltjes met water dus echt een grote bak is niet nodig. Zoals ik al zei zijn het ook niet echt zwemmers. Ja rustig van links naar rechts door de 60cm deed de mijne wel destijds maar ja niet zo dat je zegt die zit in 30 liter dan te klein. Veelal zitten ze vaak in dezelfde ruimte van je bakje dus ja ook gelet op hoe ze in de natuur leven is er niks mis met 30 liter volgens mij.
 
In de natuur leven ze in de regel ook in vrij kleine poeltjes met water dus echt een grote bak is niet nodig. Zoals ik al zei zijn het ook niet echt zwemmers. Ja rustig van links naar rechts door de 60cm deed de mijne wel destijds maar ja niet zo dat je zegt die zit in 30 liter dan te klein. Veelal zitten ze vaak in dezelfde ruimte van je bakje dus ja ook gelet op hoe ze in de natuur leven is er niks mis met 30 liter volgens mij.

John, je leest niet goed.. hij zit altijd door de hele bak heen te kruisen.

Ja en de natuur regelt ook voor elk betta visje een poeltje van max 30 liter

Je kunt ook een arowana op 80cm houden, niet doen natuurlijk maar het kan wel
 
Ja en de natuur regelt ook voor elk betta visje een poeltje van max 15 liter

Ik bedoelde ermee dat die poeltjes ook erg weinig water bevatten en dan zou je zeggen dat 30 liter prima moet kunnen Martin ;)

Dus wat doe ik
Ik geef het beestje een heel groot poeltje en voila ruimte zat dus niks geen reden om heel teritoriaal te vechten voor elke kubieke cm water, en ze leven en delen die ruimte alsof het de gewoonste zaak van de wereld is
2 mannen en 4 vrouwen en alles wappert en fladdert gewoon door elkaar, het zijn net gewone vissen, ja echt hè
 
Wat een loos topic is dit weer geworden zeg.. betwijfel hoeveel TS opschiet met dat onderlinge gekibbel.

@ TS, ja een mannetjes Betta kan príma in een 30 liter bak.
Nee, er past dan niet meer veel bij.
Ja, het klopt als mensen zeggen dat 30 liter lastiger stabiel te houden is dan een grotere bak want simpelweg, een kleine alguitbraak is verhoudingsgewijs een groter probleem in een kleinere body water dan in grotere body. Als je ervaring hebt met aquaria is dat echter geen issue, als het je eerste bak is, ook niet zo boeiend want je moet 't ergens leren.
Wil je inderdaad meer vis kwijt, en je hebt de ruimte, neem dan een 2e bak. Heb je slechts ruimte voor 1 bak, kun je 'm altijd nog overzetten naar een wat grotere bak in een later stadium.
Ik ben zelf ook begonnen met een 30 liter bak en de basics daarmee geleerd, kan gewoon prima.
 
Wat een loos topic is dit weer geworden zeg.. betwijfel hoeveel TS opschiet met dat onderlinge gekibbel.
Nou dat ben ik niet met je eens want de vraag was duidelijk of een kleine bak voldoende zou zijn voor een Betta en het is denk ik gezond als een lid de mening van een ander weerlegt. Zo kan de TS ook putten uit diverse ervaringen en dat heeft niks met gekibbel te maken in mijn ogen;)
 
Nou dat ben ik niet met je eens want de vraag was duidelijk of een kleine bak voldoende zou zijn voor een Betta en het is denk ik gezond als een lid de mening van een ander weerlegt. Zo kan de TS ook putten uit diverse ervaringen en dat heeft niks met gekibbel te maken in mijn ogen;)
Ik snap dat je het niet met mij eens bent gezien je onderdeel bent van de discussie, die ik dus ontzettend loos vind.
 

Terug
Bovenaan