Kempvisje samen met rasboras en modderkruipers?


S

Sokonomi

Guest
Ik vroeg me af in hoeverre een kempvisje een moeilijk te houden bewoner is.
Want ik lees namelijk veel conflicterende dingen over dit mooie visje.
Op kempvis lijkende vissen en ook garnalen zouden niet veilig zijn.

Ik ben al bezig met een beplante bak van 70 liter op te starten,
en ik wil graag beginnen met 8 modderkruipertjes en 8 espei rasboras.
Daarbij zocht eigenlijk nog een mooi 'centerpiece' visje, eentje waar je oog direct op valt.
Zon kempvis vind ik prachtig, maar ben een beetje bang dat ze de rest kapot maken.

Dus zijn het nu echt moeilijke knoesten, of is het maar net wat ze gewend zijn?
Want bij de lokale viswinkel zie ik er in vrijwel iedere bak wel eentje bij de andere vissen zitten.

Ik heb geen zin in een hoop ruzie en verderf in de bak. :br:
 
Nouja zoals je zelf al aangeeft:

zolang ze bij rustige vissen die niet te klein zijn is het geen probleem.
garnalen waren bij mij niet veilig maar Rasbora espei heb ik samen gehad met betta's, ging verder prima.
wat versta jij onder "modderkruipers"?
 
Garnalen zijn voer, daar was ik al bang voor, dus blue dream garnaaltjes zou geen goed idee zijn.

Modderkruipers zijn Pangio Kuhli, ofwel 'coolie loach'.
 
Hoe kom je daar dan achter, vraag ik me dan af.
Als je een kempvisje koopt, of pas nadattie voor 30 piek garnalen heeft verschalkt?
:6
 
Ja dat kun je als risico zien bij de aanschaf. Als je veel verstopplekken hebt en snel kwekende garnalen dan zal een deel het vaak wel overleven maar ja het is en blijft een gok. Hier heeft de Betta een keer in mn nano in een nacht de laatste Citroentjes verorberd.
 
Doen ze dat uit verveling, of omdat ze honger hebben?

Slakjes gaat bij mij ook niet omdat de Kuhli's er dan aan gaan zitten.
Dus met die twee vissen zal het moeilijk zijn om nog een schoonmaakploeg te houden. :(
 
Tja dan geen kempvis maar een koppeltje badis badis bengalesis ;)
 
Dat visje had ik nog niet gezien.
Mooi gekleurd en lekker fel, en ook leuk haantjes gedrag.
Maar met 20mm zijn ze wel wat klein denk ik?
Zelfs een rasbora espei zal ze voorbij groeien.
 
1,5 cm worden ze inderdaad kleine visjes maar naast rasbora wel ietwat klein. Rasbora Galaxy zou ernaast wel weer perfect zijn.
 
Ze hebben sterk haantjes gedrag onder mekaar maar erg mooi om te zien!!
 
Ze zijn verrassend leuk, de manier waarop ze bewegen is erg typerend voor jagertjes.
Maar ik zie dat ze vooral op de bodem zullen zitten, dat is voor mijn tank niet echt ideaal.
Pangios zijn ontzettend schuw, en met darios op de bodem zal ik ze denk ik niet vaak gaan zien.

Ik zoek eigenlijk iets dat net een tikkeltje opvallender/groter is dan de rest,
en liefst een beetje in het midden van de tank rond blijft hangen.

Ik dacht eerst aan een paartje Honey sunset gouramis, maar ik heb al zoveel oranje in de tank..
Daarom kriebelde het een beetje toen ik de betta kleurtjes zag.
 
Tja dan geen kempvis maar een koppeltje badis badis bengalesis ;)

Ik ben benieuwd of je er vrouwen bij kan vinden want meestal zijn die er niet. Of was het nu andersom? Nou ja een van beide geslachten is haast niet te krijgen.
 
Er zit niet zoveel verschil tussen vrouwtjes en betamannetjes,
en dat maakt het moeilijk om te bepalen of het een mannetje of een vrouwtje betreft.

Maar als ik ooit nog eens een tweede tank begin, zal ik een schooltje van deze soort zeker overwegen.

De duitse ram cichliden heeft ook zon soort gedrag geloof ik.
 
Ik ben benieuwd of je er vrouwen bij kan vinden want meestal zijn die er niet. Of was het nu andersom? Nou ja een van beide geslachten is haast niet te krijgen.
He kan vaker de man vinden maar bij mijn lokale Petshop (Capelle bermweg) hebben ze de man en vrouw standaard op voorraad.
 
Er zit niet zoveel verschil tussen vrouwtjes en betamannetjes,
en dat maakt het moeilijk om te bepalen of het een mannetje of een vrouwtje betreft.

Maar als ik ooit nog eens een tweede tank begin, zal ik een schooltje van deze soort zeker overwegen.

De duitse ram cichliden heeft ook zon soort gedrag geloof ik.

Beta vrouwtjes zijn aanzienlijk anders dan de mannetjes !! En op de ramcichlide zou ik veel ervaring aanraden ivm ze erg gevoelig zijn en daardoor moeilijk overleven.
 
Betta vrouwtjes zijn aanzienlijk anders dan mannetjes, dat klopt.
Ik weet niet wat een Beta vrouwtje is. :p

Beta mannetjes bij de dario dario zijn iig. een beetje de zwakkelingetjes onder de mannetjes.
Die kunnen het niet winnen van de Alpha mannetjes en zien er daarom een beetje "verwijft" uit,
om het zo maar te noemen.
 
Ja nee precies excuus mijn fout. Snap idd wat je bedoelt .
 
Maar uit eigen ervaring zijn de vrouwtjes echt zonder kleuren en de beta mannetjes wat lichter gekleurd maar nog wel met de strepen enz
 

Terug
Bovenaan