Kent iemand deze "aanslag" op bladeren?


T

TonHageraats †

Guest
Kent iemand deze aanslag op de Echinodorus Bleheri?
Deels is het eraf te wrijven, niet alle bladen hebben het alleen de bladen aan één kant van de plant, daar heb ik net ook maar voor de zekerheid wat extra voeding bij gedaan.


upload_2016-12-16_14-0-16.png
 
Ik heb hetzelfde gehad en ik denk bruinalg. Nadat ik de bodem heb vernieuwd 3 maanden geleden is het zo goed als weg en ik had het idee dat mijn bodem mede door heel veel kleibollen vervuilt was. Juist op deze plant had ik het dus ook zitten.
 
Het vreemde is dat niet heel de plant het heeft de bladeren rechts zijn niet aangetast.
 
Had ik ook op een grote anubias. Dat is bruinalg. Bij mij had het te maken met de 15watt tl buisje, weinig stroming en weinig groei.
 
Ik heb hetzelfde gehad en ik denk bruinalg. Nadat ik de bodem heb vernieuwd 3 maanden geleden is het zo goed als weg en ik had het idee dat mijn bodem mede door heel veel kleibollen vervuilt was. Juist op deze plant had ik het dus ook zitten.

Daar zeg je me wat, ik had een voedingsbodem en die was al aardig gemixt met het grind.
 
Het vreemde is dat niet heel de plant het heeft de bladeren rechts zijn niet aangetast.


Hier ook enkel op de wat oudere zeg maar en dan ook maar deels en dus zeker niet op elk blad. Andere planten ernaast hadden het niet en dat vond ik ook erg vreemd terwijl die er zeg maar stijf tegenaan stonden.
 
Hier ook enkel op de wat oudere zeg maar en dan ook maar deels en dus zeker niet op elk blad. Andere planten ernaast hadden het niet en dat vond ik ook erg vreemd terwijl die er zeg maar stijf tegenaan stonden.

Ik had precies hetzelfde, Als zat er maar 1 jong blad aan en die zag er gezond uit.
 
CAM00915.jpg
 
Als het enkel aan 1 kant van de plant op de bladeren zit, kan het zijn dat dat met de lichtval te maken heeft?
Of met de stroomrichting van het water misschien?

Weet niet hoor, doe maar een gok ;)
 
Krijgt de plant daar voldoende licht Ton?
 
De plant staat precies onder de lichtbalk.
 
Dan is het geen lichttekort in elk geval.
 
Vandaag de bodem om de plant heen uit gezogen en deels vervangen, toen zag ik dat de plant uit meerdere stekken bestond waarvan maar één was bealgd, dus deze verwijderd, nu maar afwachten of het niet terug komt op de andere stekken.
 
Vandaag de bodem om de plant heen uit gezogen en deels vervangen, toen zag ik dat de plant uit meerdere stekken bestond waarvan maar één was bealgd, dus deze verwijderd, nu maar afwachten of het niet terug komt op de andere stekken.

Ik heb toen ook al het oude blad eraf gehaald. Wortelstok afgespoeld Wortels ingekort tot zo'n 3 cm. En hem een andere plaats in het aquarium gegeven met iets meer stroming. Plant begon spontaan weer te groeien en nieuw blad aan de maken.
 
Het is en blijft voor mij nog een raadsel moet ik zeggen. Afwachten wat hij bij Ton gaat doen nu.
 
In het begin heb ik daar ook last van gehad, en dat had ik ook enkel op mijn Eichinodorus Bleheri.
Wat het is weet ik zelf ook nog altijd niet zeker, maar ik gok ook op een soort bruine alg.
 
Hoe staat het er nu voor Ton nu we dik 2 weken verder zijn?
 
Nadat ik een stek heb verwijderd en nog een paar blaadjes blijft alles schoon, dus opgelost denk ik.
 
Het was toch niet helemaal opgelost, op een paar andere planten zat-kwam het ook.
Bodem goed uitgezogen in gedeelte en 350 gram Purigen in een apart filter bij geplaatst en ik mag nu zeggen dat het voor 90% weg is, her en der nog wat, maar het breidt niet uit, dus hopen dat het nu verder weggaat en stopt.
 
Ja blijft raar Ton want zoals ik al zei had ik het ook in de meter hier. Ik heb 4 maand terug de bodem vernieuwd (door de vele kleibollen) en sinds die tijd is het weg. Ja de eerste weken even maar ja wat wil je met een hele nieuwe bodem. Nu is het schoon en hoop het zo te houden.
 
Vaak word gezegd dat het door silicaten komt, purigen verwijderd geen silicaten, maar het resultaat is er, dus zoals je zegt, raar.
 
Ja blijft raadselachtig. Ik denk dat silicaten wel de vermenigvuldiging zullen aanjakkeren maar in de regel niet de directe oorzaak zijn. Ik heb hier 15 bakken en in het kraanwater zit ook redelijk Si. Maar verder heb ik nergens bruinalg dus dan is het niet de oorzaak zover ik het kan beredeneren;).
Anders zaten alle bakken vol met bruinalg:juggle:
 

Terug
Bovenaan