Kersenbuik bij schildpadden


A

aquaria17

Guest
Ik heb twee mooie geelwang schildpadden in mijn rio 240. Ik zou daar graag een koppel kersenbuiken bij in doen. Is dit mogelijk? Heb veel water (hoogte tot 10cm onder de rand).
 
Als je kersenbuik als voer mag eindigen kan het ja... anders vrees ik van niet neen...
 
Vrees eigenlijk meer voor schilpadden zelf. De kersenbuiken kunnen nogal agressief zijn. Lees namelijk overal dat de schildpadden een gezonden snelle vis niet te pakken krijgen. Een goudvis wel misschien, maar een kersenbuik niet.
 
Om eerlijk te zijn zou ik dit helemaal niet willen proberen. Al zijn de vissen een stuk sneller, tijdens een moment van onachtzaamheid kan het snel gedaan zijn.
 
Nope!
1) Kans is groot dat de schildpadden de cichliden gaan opeten of bijten tot ze aan de verwondingen sterven.
2) Doen ze dit niet, dan gaan de vissen gegarandeerd dood door de vervuiling die de schildpadden produceren, dan mag je nog zo vaak je aquarium met de schildpadden schoonmaken, op lange termijn is dit niet haalbaar voor de kersenbuiken.

Je zegt dat het aquarium gevuld is tot 10 cm tot de rand?
Is er dan nog wel plaats voor het landdeel van je schildpadden en de juiste UVB en warmtelampen?
 
Oke dan doe ik het niet. Wil geen dode vissen. Leek me gewoon wel leuk om wat meer activiteit in de bak te hebben. De schilpadjes zijn hartstikke leuk en actief, maar ze zijn in verhouding te de bak nogal klein. Andere suggesties misschien?

Heb voor de schildpadden een verhoogd landgedeelte en een drijvend stuk kurk. Ze kunnen op beide plekken onder de warmtelamp en uvb, dus daar heb ik wel voor gezorgd.
 
Oke dan doe ik het niet. Wil geen dode vissen. Leek me gewoon wel leuk om wat meer activiteit in de bak te hebben. De schilpadjes zijn hartstikke leuk en actief, maar ze zijn in verhouding te de bak nogal klein.

Geloof me, die dingen groeien als kool, binnen 2 a 3 jaar kunnen ze 35 cm zijn. :)
Je kunt voor wat meer activiteit misschien iets van voedervissen proberen, iets wat sterk is en niet teveel kost, iets waar ze dus afentoe wel eens eentje van mogen opsmikkelen.
Dan zit ik bijvoorbeeld te denken aan Chinese danio's, maar schildpadden blijven enorme vervuilers dus goede waterwaardes gaat een struikelblok blijven om vissen in leven te houden in combinatie met schildpadden.
 
Ze vervuilen inderdaad wel. Maar ze zitten met z'n tweeën in een bak met 220 liter water en een tetratec ex1200. Dus het water blijft aardig schoon gelukkig.
 

Terug
Bovenaan