Kersenbuik cichlide man of vrouw?

Jenny

New member
Lid geworden
18 juli 2024
Berichten
3
Leeftijd
38
Hallo,

Sinds een dikke week heb ik 3 kersenbuik cichliden in de bak 1 mannetje en 2 vrouwtjes, althans dat werd mij verteld in de winkel. Echter door het gedrag van mijn cichliden ben ik aan het twijfelen.

Mijn cichliden de grootste en meest gekleurde waarvan me verteld werd dat dit een mannetje is (foto 1) jaagt constant de ander weg (foto2) zogezegd een vrouwtje, zowel links in de bak als rechts. De grootste heeft de halve kokosnoot als zijn hol en territorium geclaimd rechts in mijn bak. Maar die cichlide van foto 2 doet erg territoriaal links in de bak waar een grot tussen mijn stenen is en jaagt constant de 3de cichlide (foto 3) weg en zit er ook achter aan.
Zodra deze uit het zicht is houdt hij op en zwemt weer verder dit gaat de hele dag door sinds enkele dagen.

Nu is mijn vraag heb ik misschien toch per ongeluk 2 mannen en 1 vrouwtje.

Wie kan mij helpen

De foto's zijn misschien niet heel duidelijk, maar ze zijn zo snel en na tal van pogingen was dit het beste resultaat dat ik tot nu kon maken.

Foto 1 Mannetje
IMG20240717214558.jpg
Foto 2 (zou vrouwtje zijn)
IMG20240717214736.jpg
Foto 3 (zou vrouwtje zijn en de kalmste van de 3)
IMG20240717214443.jpg
 
Volgens mij is de eerste met die fel roze buik juist de vrouw.
 
Ik denk foto 1 en 2 vrouw, 3 man, maar de foto van vis 2 is niet heel duidelijk

Ben je er overigens mee bekend dat deze visjes zeer snel en veel kweken? Klinkt misschien leuk maar de visjes zullen dan wat agressiever worden en het kan zeer lastig zijn om voor alle nakomelingen een huisje te vinden. Ik lees in een andere post op dit forum dat 500 nakomelingen van een koppel niet gek is. Ik weet niet hoe het zit met 1 mannetje en 2 vrouwtjes, maar volgens mij zijn het meer koppelvissen dan harem vissen, maar dat kan ik mis hebben
 
Ik heb ze ook gehad en met het nestje dat ze hadden sloopten ze samen een grote zwaarddrager man dus ik moet ze echt niet meer.
 
In de winkel vertelden ze me juist het omgekeerde, de gekleurde de man en de ander de vrouwtjes. en moest best 1 man en 2 vrouwtjes nemen omdat anders het mannetje met 1 vrouwtje er constant zou achter zitten en dat te veel stress zou bezorgen voor het vrouwtje.

Ik heb nog wat ander foto's proberen maken. Maar van eentje lukte het niet om alleen een foto te maken dat is de linkse vis op foto 3, deze steekt zich ook veel weg terwijl de ander regelmatig rond zwemmen. De 2 op foto 3 vertoonden met momenten precies paaigedrag, ze zwommen met de zijkant tegen elkaar

IMG20240718113242.jpg

IMG20240718113013.jpg

IMG20240718113405.jpg
 
het is me dan toch gelukt een foto van de 3de vis alleen te nemen (linkse vis op vorige foto van 2 samen)

IMG20240718115302.jpg
 
De ene vrouw is erg duidelijk, de rest lijkt een stukje jonger. Durf ik met deze foto's niets met zekerheid over te zeggen.
Hoe dan ook, je hebt er 1 teveel of 5 te weinig. Kersenbuiken zijn echte koppelvormers en zullen de 3e samen de dood in jagen.
Ik hoop dat er meer dierenwinkels bij je in de buurt zijn want waar je bent geweest kan je in elk geval niet terecht voor advies.
Zowel geslachtsbepaling als aantal waarin te houden is basiskennis, als je dierenwinkel daar niet in kan adviseren zou ik een andere zaak zoeken en/of altijd erg goed voorbereid maar binnen stappen (dat is sowieso verstandig).
 
Terug
Bovenaan