Wat is er nieuw

kersenbuik ziek?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter brianovitch
  • Startdatum Startdatum
B

brianovitch

Guest
Beste mensen,

Daarnet geconstateerd dat mijn kersenbuik niet helemaal 100% is. Hij drijft bovenin de hoek van de bak en ademt zwaar. Ook zag ik doorzichtige slierterige ontlasting.(daarnaast 1-3 rode stekeltjes uitsteken bij zijn anus, kan ook viseigen zijn. Hier heb ik nog nooit op gelet).

Na wat googelen twijfel ik tussen draadwormen of flagellaten. De behandeling van deze ziekten is totaal verschillend. Wat denken jullie? Heb helaas niet de mogelijkheid om hem in quarantaine te plaatsen.(op een emmer met te sterke luchtpomp en veeeeel te sterk extern filter na) of zou een breedbandkuur als ehsa2000 voldoende zijn??
Of zou het een andere ziekte zijn? Hij is niet donker van kleur en zijn schubben en ogen staan ook niet bol.


Hopen dat hij de nacht overleefd en dat ik er morgen wat aan kan doen!(niet eten is voorlopig geen hinder voor hem want hij is hollands welvaart.)
 
Brian,

Dat zijn vrijwel zeker Camalanus-wormen!!! Daar heb je iets (veel) sterkers en specifieker voor nodig dan Esha 2000 !!! Levamisol(e) volgens mij.
Niet te lang wachten, hele bak behandelen.

Groet',
Aad
 
Een met Aad.

Koop Escha2000 maar nooit. Dat helpt al 30 jaar tegen bijna niets meer.
 
Hierbij de beste foto mogelijk van zijn achterzijde, hopelijk kan je het nu met 100% zekerheid zeggen aad!
bTaR-1TWTLPTSjKlJuenXThPdBdsC7pn.jpeg



Overigens zwemt hij met de bek los, dit bedoelde ik met zwaar ademen


Is dit besmettelijk??
 
Hartelijk dank!! Zo gelijk naar visszaak, ik zie dat er verschillende middelen voor te verkrijgen zijn.
Gedurende een kuur altijd extra beluchten en minder voeren toch?
 
Botia zei:
Een met Aad.

Koop Escha2000 maar nooit. Dat helpt al 30 jaar tegen bijna niets meer.


Ik heb "ruzie" gehad op Engelse en Amerikaanse fora, toen ik dat zei hahahaha. Kreeg gisteren nog het advies om ��n van mijn Venezuelas met Esha 2000 te behandelen. Toen ik aangaf dat wij daar niet meer zo in geloven, waren ze "amazed" hahaha

Sorry Brian dat ik even off topic ging. Het juiste medicijn halen en inderdaad hele bak behandelen. Is een vervelende "infectie".
 
Hartelijk dank. Overigens ben ik sinds mijn laatste activiteit jullie adviezen aan het opvolgen. Ik zoek nog een onderkomen voor mijn zebradanio's. De tetra is eruit en heb de 5streepbarbeeltjes aangevuld naar 5 stuks. Net de aquariumzaak hier in de buurt gebeld deze had nog een ontwormingskuur dat werkte tegen camallanus, ik zal even een update plaatsen hoe het gaat!!!

Hartelijk dank voor je hulp!
 
Even geen vissen wegdoen, zolang de besmetting er is Brian.

Verder top !!! Succes met de behandeling.
 
Nee nu staat dat inderdaad even op pauze! Het middel dat ik mee kreeg heet cerpofor dactycid. Hopelijk lukt het en overleeft het kersje alles!
 
Dactycid is inderdaad tegen worminfecties. Weet alleen niet of het sterk genoeg is voor Camalanus.
 
Nematol van Sera werkt goed. De hele bak behandelen, anders blijft het terugkomen. En daarna ook heel de bak verversen..
 
panchax zei:
Nematol van Sera werkt goed. De hele bak behandelen, anders blijft het terugkomen. En daarna ook heel de bak verversen..

Thanks Panchax~!!
 
Graag gedaan 🙂
Nematol is niet overal te koop en kan je het misschien bestellen.
Er is er ook Sera Tremazol, maar dat werkt meer voor andere worminfecties.
Heb een paar jaar terug ook Camalanus in een bak gehad en helaas toen prachtige vissen verloren, sinds ik Nematol gebruikte was het helemaal verdwenen. Wel de gebruiksaanwijzig goed opvolgen!
 
Dactycid zou volgens de gebruiksaanwijzing wel camalanus aanpakken. Alleen ik heb er in de praktijk niks van gemerkt.Heb zelf levamisole gebruikt, binnen 2 uur vielen de rode draden er uit.
 
Heb al wel wat rode draden zien vallen...mocht het niet(genoeg) werken, adviseren jullie dan iets sterkers? Aangezien je dan nogmaals een kuur moet geven...


Dactacyd pakt inderdaad (volgens gebruiksaanwijzing) cammalanus aan, kracht heb ik geen idee van. Qua medicatie heb ik(gelukkig) nog weinig ervaring. Overigens volg in de gebruiksaanwijzing bij medicatie altijd tot in de puntjes op😉 hij is er niet voor niets!


Hoe snel moet de vis "beter" zijn?? Ofwel; normaal zwemmen en eten
 
Gelukkig dat het dan wel werkt. Ik heb zelf Levamisole gebruikt (helaas ook omdat er rode draden uit de anus kwamen),er staat op het forum uitleg over wat het is en de dosering etc. Zal het even voor je opzoeken.Was voor mij 10 euro per 100 ml en je hoeft er maar weinig van te gebruiken (dus je doet er best lang mee en je zou het eventueel daarna nog aan iemand anders kunnen verkopen die het ook nodig heeft).

Mijn ervaring is dat als ze echt al 'schommelen' dat het dan wel in een vergevorderd stadium is en genezing vaak moeilijk is,maar ik hoop voor de vis en uiteraard voor jou dat hij wel beter wordt! Ik denk dat je niks anders kunt doen dan de gebruiksaanwijzing opvolgen (dus ook een 2e kuur indien het er op staat),zorgen voor schoon water en eiwitrijk voer.
 
Bedankt! Dus ik zal zoizo de 2 weken af moeten wachten totdat ik de 2e kuur kan doen? Zoals gebruiksaanwijzing aanduid. Dat gaat hij niet halen denk ik als deze niet werkt. Ik wou dan direct na de waterververversing na 48h, vrijdag, die levamisol proberen(op zaterdag). Of duid het vallen van rode draden erop dat het wel werkt? Heb niet veel tijd gehad en er nu 1 zien vallen.

Welk diepvriesvoer is sterk eiwitrijk? Heb rode bloedworm, tubifex en mysis.
 
Wat is het beste om te doen?? Z.s.m. sterkere kuur of dit afwachten tot morgen?? De kersenbuik heeft geen uitstekende rode stekels meer...wel nog sliertige doorzichtige ontlasting en steeds met zn bekje los snel ademen. Zn onderlip lijkt wel scheef getrokken...ook zijn zijn schubben op de onderbuik rond het anusgedeelte allemaal scheef een bleek. Ik ben bang dat hij het niet redt of gewoon hoop hebben?

Wel wat rode draden uit hem zien komen...geloof dat de medicatie wel (iets) werkt.

[Edit] net tubifex gevoert...hij probeerde te eten maar spuugde het ook gelijk weer uit, niet echt gunstige tekenen. Daarintegen schommelt hij nog niet en zwemt nog redelijk actief rond
 
Moeilijk om te beoordelen.Maar het klinkt niet goed nee.

Of je nou een sterker middel moet toevoegen terwijl je nu nog met deze kuur bezig ben twijfel ik over. Je zou zeggen dat als je de rode wormen niet meer ziet dat het dan weg is, maar zeker weten doe ik het niet. Ik zou daarom toch doorgaan met Dactycid.
Levamisole is alleen via de dierenarts te krijgen.

Heb de ervaring dat eigenaars van discusvissen vaak veel ervaring hebben met dit soort dingen en de behandeling er voor. Misschien zou je eens contact op kunnen nemen met iemand van het forum die discussen houdt voor tips?

En bij eiwitrijk voer denk ik aan artemia, zwarte muggenlarven, mysis. Dit kan je ook afwisselen met minder eiwitrijk voer (zoals daphnia).Afwisseling lijkt mij ook bij vissen wel goed.
 
Ik moet vanavond 25% verversen en dan over 14 dagen een herhalingskuur doen, ik zou die herhaling over kunnen slaan en begin volgende week die sera/levimasole kunnen proberen? 14 dagen met halfzieke vissen is erg lang, helemaal als hij niet eet
 
Ik heb geen ervaringen met andere merken, maar Nematol werkt goed iig.
Ik zou nog even aankijken, als de Kersenbuik weer wil eten is dat een goed teken. Wormen zijn dan wrs weg en zal die weer langzaam opknappen.
Een camalanus besmeting moet je zowiezo altijd behandelen, want deze wormen blijven anders in je bak en nemen gewoon een andere gastheer. Ook al is bijv de zieke vis gestorven, kan het weken later weer uitbreken.
 
Okee, over 2 weken herhalings kuur. Het lijkt alsof het al beter gaat! Bedankt voor alle hulp!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan