Wat is er nieuw

Kersenbuiken man of vrouw

J

Jippie

Guest
Hi allemaal,

Ik heb twee kersenbuikjes in mijn aquarium waarvan ik niet zo goed weet of het nu mannen/vrouwen of man/vrouw zijn. Ze zijn nog niet zo oud, en ik heb ze van iemand gekocht. Ze zijn wel steeds bij elkaar in de buurt, maar lijken elkaar niet heel erg leuk te vinden (soms 'happen' ze een beetje naar elkaar). Verder zwemmen ze gezellig rond. Ik heb gelezen dat je het geslacht kan herkennen aan de verlengde vinnen van het mannetje. Ik twijfel heel erg, kan iemand mij helpen?

De kersenbuik op het eerste plaatje is wat fletser van kleur, maar heeft wel duidelijk goud/gele uiteinden op de vinnen, terwijl de kersenbuik op het tweede plaatje een dikke zwarte streep heeft en verder niet heel veel. Beide hebben ze als je goed kijkt wel een fel blauwe ondervin (met flits op de camera komt ie duidelijker naar voren dan zonder).

Kersenbuik 1:
1.jpg

lrA5443B

Kersenbuik 2:
2.jpg

FRiOH96y

Kersenbuik 1 boven, kersenbuik 2 onder:
4.jpg

o1N3UV7w

Alvast heel erg bedankt!!

Op basis van de foto's zeg ik

1 vrouw
2 man

Vrouw heeft nog geen roze buik, maar zal vast nog komen.

Op basis van de bouw denk ik dit

Dankjewel! Dat zou wel heel leuk zijn 🙂

Dit zijn 2 kerels, en ik hoop niet dat de Chinese danio's hier bij zitten.

Ja ik had al een vermoeden dat het toch geen stelletje is, alhoewel ze nu eigenlijk best goed overweg kunnen. Ze zijn erg mooi geworden. De chineesjes zitten wel bij deze in de bak, mag ik vragen waarom dat een groot probleem is? Ze kunnen prima overweg 😀

Kunnen kersenbuiken samen gehouden worden met Altispinosa's en Ramirezi's ?

Aan jouw vraagstelling te zien zou ik zeggen van niet. Ik neem daarom aan dat het een retorische vraag is.. Ik zie geen probleem in het samen houden van de visjes, aangezien ze elkaar nog nooit hebben lastig gevallen. Als ik het nu heel erg verkeerd heb vind ik het een stuk aangenamer om een informatief antwoordt te krijgen in plaats van een vraag.

Ja ik had al een vermoeden dat het toch geen stelletje is, alhoewel ze nu eigenlijk best goed overweg kunnen. Ze zijn erg mooi geworden. De chineesjes zitten wel bij deze in de bak, mag ik vragen waarom dat een groot probleem is? Ze kunnen prima overweg 😀
Chinese danio's kun je het beste vrij koud houden zo tussen de 18-22 graden. kersenbuiken wensen warmer.

Temperatuur wordt erg onderschat maar het is een van de belangrijkste dingen bij het houden van vissen. Een Chinese danio die je koel houdt wordt met gemak 4 jaar. Dezelfe danio bij 24 graden wordt net aan een jaar en dan is het dier gewoon "op".

Dat is inderdaad een heel groot verschil in leeftijd tgv warmere temperaturen zeg.

Kunnen kersenbuiken samen gehouden worden met Altispinosa's en Ramirezi's ?

Zou dit niet doen want ik heb een koppel gehad in een 80cm en die hadden en nest en joegen destijds een Zwaarddrager man bovenin de hoek en die heeft het met zn leven moeten bekopen. Nu weet ik niet voor welke bak je dit voor ogen hebt maar ik zou zoiets dus niet doen.

Bedankt voor jou reactie botia, ik zal overwegen om een nieuw huisje voor de kersenbuikjes te zoeken :'(

Zou dit niet doen want ik heb een koppel gehad in een 80cm en die hadden en nest en joegen destijds een Zwaarddrager man bovenin de hoek en die heeft het met zn leven moeten bekopen. Nu weet ik niet voor welke bak je dit voor ogen hebt maar ik zou zoiets dus niet doen.
Het zou zijn voor in mijn 1m bak John.

Vis 1 een man, vis 2 onzeker maar volgens mij tòch een vrouw.

De vraag is echter waar je blijer van zou moeten worden.
Als het 2 mannen zouden zijn wordt het op enig moment sowieso oorlog, als het een koppel zou zijn krijg je tientallen jongen die je aan de straatstenen niet kwijt kunt. Dierenwinkels nemen ze niet eens gratis aan!

Een koppel in 1 meter zou kunnen maar dan kunnen er absoluut geen andere territoriumvormende vissen bij. En ook andere soorten kunnen makkelijk het slachtoffer van de kersenbuiken worden als die een nestje hebben. En al absoluut geen altispinosa's of ramirezi's dus!

Persoonlijk zou ik in een meterbak geen kersenbuiken nemen, ik zou proberen daar een goed thuis voor te vinden en er een koppel M. altispinosa in zetten.
Die brengen veel minder stress voor de andere vissen met zich mee.

De combi met Tanichthys albonubes gaat gezien de temperatuur sowieso niet werken.

Dank je Paddy dan is de keuze snel gemaakt en komen er GEEN Kersenbuiken in.:thumbs:

Bedankt Paddy, duidelijk verhaal! Toch maar opzoek naar een nieuw huisje voor ze

Trouwens, zou het ook mogelijk zijn om één kersenbuikje te houden en de andere weg te doen? Of is dat zielig 🙄

Paddy en als ik nu een 2de bakje opstart voor een koppel kersenbuiken welke visjes kunnen er dan bij geplaatst worden.
2de bakje is een Aqua Superfish 60 aquarium.

Trouwens, zou het ook mogelijk zijn om één kersenbuikje te houden en de andere weg te doen? Of is dat zielig 🙄
Dat is geen goed idee. het zijn vissen die graag gezelschap hebben van soortgenoten.

Laatst bewerkt:
Wat is best ? een koppel of een man met 2 of meerdere vrouwtjes ?
1 man en 1 vrouw, maar ik heb ooit in een meterbak ook 2 koppels gehouden wat prima ging. Het ene koppel zat links en het andere rechts. En geregeld deden de mannen aan partnerruil. 😀 😀 😀

1 man en 1 vrouw, maar ik heb ooit in een meterbak ook 2 koppels gehouden wat prima ging. Het ene koppel zat links en het andere rechts. En geregeld deden de mannen aan partnerruil. 😀 😀 😀
Bedankt maar 2 koppels in een Superfish 60 bak zal niet gaan,weet je soms welke visjes ik erbij kan/mag plaatsen ?

Bedankt maar 2 koppels in een Superfish 60 bak zal niet gaan,weet je soms welke visjes ik erbij kan/mag plaatsen ?
Ik lees nu pas dat het voor een 60cm bakje is. Daar kunnen geen kersenbuiken in.

Als het vrouwtje even niet wil vermoord de man de vrouw omdat ze ergens heen kan. Sowieso worden deze vissen ook te groot voor een 60cm bak.

Ik lees nu pas dat het voor een 60cm bakje is. Daar kunnen geen kersenbuiken in.

Als het vrouwtje even niet wil vermoord de man de vrouw omdat ze ergens heen kan. Sowieso worden deze vissen ook te groot voor een 60cm bak.
In mijn 1 meter bak zouden ze dan wel in kunnen maar welke van de vissen die er nu in zitten kunnen dan niet bij de kersenbuiken ?
Mijn vissenbestand is als volgt:

5 Maanvissen (zijn gereserveerd).
3 Diamant goerami's (zijn gereserveerd).
4 guppen (zijn gereserveerd).
4 pauwooggrondels(zijn gereserveerd).
1 Corydora Paleatus (is gereserveerd).
1 Corydora Schwartzi (is gereserveerd).

Deze vissen blijven dus in m'n bak.
4 Kaapse Lopez.
3 Corydora Sterbai.
4 Corydora Goldstripe.
1 Betta man en 2 Betta vrouwen.
5 Neon tetra.

1 koppel Altispinosa en 1 koppel Ramirezi brengen ze mij binnenkort.

Alles wat overblijft zou ik niet met Kersenbuiken combineren.

Ook de combinatie altispinosa/ramirezi zou ik niet doen. Die zou ik eerder gaan voor de sleutegatcichlide ipv de ramirezi.

Alles wat overblijft zou ik niet met Kersenbuiken combineren.

Ook de combinatie altispinosa/ramirezi zou ik niet doen. Die zou ik eerder gaan voor de sleutegatcichlide ipv de ramirezi.
Ik lees dat het water bij de sleutelgatcichlide moet gefiltert worden over turf en dat doe ik bij mijn huidig vissenbestand niet.
Die Ramirezi kan ik desnoods ook verkopen aan de persoon die de 18 vissen gereserveerd heeft staan bij mij en das voor een bak van 1,20m.

Dat wat je gelezen hebt in onzin. Dat hoeft helemaal niet bij Sleutelgatcichliden

Ramirezi's willen graag warm gehouden bij een pH van 6. Doe je dat niet dan heb je er niet lang plezier van.

Hoe verlaag je de Ph dan want mijn Ph uit de kraan is 7.

Dat zou kunnen met eikenextract, dat door verschillende merken wordt aangeboden.
Maar dat moet je dan wèl bij elke waterverversing moeten blijven volhouden.

Ook elzenproppen en eiken- of beukenbladeren leveren een bijdrage, en ik persoonlijk vind dat bovendien wel mooi ogen.

De Betta's zullen sowieso sneuvelen en ook neon-tetra's lopen gevaar.
Corydoras zullen waarschijnlijk niet direct gesloopt worden, maar wel veel stress oplopen.

Een combinatie met andere bodembewonende cichliden zou ik zeker niet doen, de kans is groot dat dat een totale oorlog gaat worden.
Alti's en ramirezi's samen trouwens ook.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan