Wat is er nieuw

Keuze 120 cm aquarium

maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Leeftijd
57
Ik overweeg een ferplast Dubai 120 te kopen om mijn huidige 80 cm te vervangen. Nu is mijn vraag is dit een beetje goede keuze of is bv een juweel rio van 120 cm of iets anders beter?

Keuze gaat wat mij betreft vooral om evt ander filter nemen en of de verlichting geschikt is en zo voor een redelijk druk gezelschapsaquarium met veel planten. En qua kosten natuurlijk .

En misschien zie ik iets over het hoofd wat ik moet weten voordat een bak vul met 240 liter water in mijn slaapkamer.

Ik heb de Ferplast Dubai 80 en 100 en ze bevallen prima hoor. Lijkt mij een prima keus en je kan er de goedkope T5 indoen tenzij je met led neemt.

Als je genoeg budget hebt. Een aquatlantis.
Zeer goede bakken en ook de verlichting is heel goed.

Het is inderdaad ook van je budget afhankelijk en natuurlijk zijn die van Aquatlantis van een beter nivo maar goed je moet zelf een afweging maken in wat je wil en wat je kan besteden.
Ik heb ook de Juwel gehad en kan niet zeggen dat die beter beviel dan de Ferplast dus met een beperkt budget zou ik weer voor de Ferplast kiezen.

John, wat ik mij afvraag, ikzelf heb een Aqualantis.

Maar wat zou er buiten de afwerking beter of slechter moeten zijn dan met een ferplast of juwel of een ander merk?

Glaswerk? Kitwerk?

Ik zat toen te twijfelen tussen de aqualantis of juwel.

Maar wat mij bij aqualantis voornamelijk interesseert is de hoogte. Fusion 100 set is een stuk hoger dan de juwel rio 180.

Maar wat is er beter of slechter?

Ik heb geen Aquatlantis maar wat ik her en der hoor is de afwerking van een betere kwaliteit en de onderkast ook. De kast van de 120cm is dan ook van 40mm dik hout dacht ik en dat is niet te vergelijken met de Ferplast.

Ik heb geen Aquatlantis maar wat ik her en der hoor is de afwerking van een betere kwaliteit en de onderkast ook. De kast van de 120cm is dan ook van 40mm dik hout dacht ik en dat is niet te vergelijken met de Ferplast.
Ja de nieuwe modellen zijn van 40mm ook de fusion 80 is 40mm.

Ik heb nog de 18mm versie.

Ik heb geen kast nodig ik heb echt een ontiegelijk zwaar en stevig en waterproof meubel van 120x50 plat. Wat ik me eigenlijk afvraag is of de geleverde verlichting en filter van de ferplast toereikend zijn en zo nee of ze makkelijk aan te passen zijn. Ik neem aan dat de degelijkheid van de in dit topic genoemde aquaria niet al te erg afwijkt.

Nou bij de ferplast gebruik ik niet dat lelijke bijgeleverde filter maar een buitenfilter. Ik heb nog op de 80cm 2 T5 buizen van 24W en dat is voldoende voor veel planten.

Misschien dat iemand met een Aquatlantis de verschillen duidelijk kan maken maar het prijsverschil moet ergens inzitten denk ik.

Zelf heb ik een Aquatlantis Fusion 120.

Daarvoor een juwel vision 180.

De aquatlantis heeft een veel nettere afwerking. Het glas is dikker.
Het meubel is oersterk.

De verlichting is echt van zeer goede kwaliteit. En niemand heeft dit op 100% staan. Want het is echt enorm veel licht.

Je kunt deze ook bestellen zonder biobox (intern filter)
Het filter zit er overigens los bij, in de doos. Dus niet vastgekit.

De uitsparingen in de bak links en rechts zijn groot genoeg voor 2x 25mm pvc buis en stroom door 1 uitsparing te krijgen.

De trekstrip van Aquatlantis is bv van glas. Bij Juwel wil die nogal eens los komen of breken en is van kunsstof. Juwel heeft ze zelfs los te koop, zegt mij genoeg over hun trekstrip eigenlijk. Je komt het ook wel tegen op het forum.
Ik heb wel Juwel gehad maar weet de details niet goed genoeg meer om een vergelijking te maken. Behalve dan dat de Aquatlantis veel degelijker op mij over komt maar dat is subjectief natuurlijk maar zoals Marcel zegt, het glas is dikker en dat zie/voel je.

Bedankt iedereen ik doe bij nader inzien een trofis 120 basic. Die is goedkoop, dik glas, schijnt echt heel degelijk te zijn (kan er op het hele internet maar 1 slecht verhaaltje over vinden) zit geen filter bij dus wordt extern filter wat toch al het handigste/mooiste is. Dus waarom zou ik iets met een filter kopen.

Ik zal over buitenfilter wel even een advies vragen op het betreffende forum.

Trofis is een leuke bak. Zat zelf toen ook te twijfelen. Alleen was de twijfel snel klaar. Ik wou geen zwart of wit 😀 duz maar een aqualantis fusion

Bedankt iedereen ik doe bij nader inzien een trofis 120 basic. Die is goedkoop, dik glas, schijnt echt heel degelijk te zijn (kan er op het hele internet maar 1 slecht verhaaltje over vinden) zit geen filter bij dus wordt extern filter wat toch al het handigste/mooiste is. Dus waarom zou ik iets met een filter kopen.

Ik zal over buitenfilter wel even een advies vragen op het betreffende forum.

Ik zeg de JBL 1502 is een goede 🙂 maar neem wel een gped merk zoals Eheim of JBL.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan