Wat is er nieuw

Keuze 60cm opkweekbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Omdat ik toch nog ergens wat ruimte gevonden heb, wil ik op korte termijn nog een extra aquarium aanschaffen om jonge vissen in op te kweken. Helaas kan ik niet meer dan 60 x30/35 cm kwijt, dus ik ben op zoek naar bakken met op dat formaat toch nog wat meer liters water dan een 'standaard' 54L bak. Ik heb inmiddels een aantal opties gevonden, maar twijfel een beetje welke de beste is.

Juwel heeft de primo 60 en 70, die op zich goed zijn qua volume. Het grote nadeel van deze bakken vind ik dat er bij het nieuwste model geen klep meer in de deksel zit, maar alleen nog maar een luikje om te voeren. Moet je dan bv vissen uitvangen, dan moet de hele deksel eraf, maar dan ben je ook gelijk je licht kwijt. Dat lijkt me enorm lastig. Of is hier nog één of ander trucje voor?

Superfish heeft de Aqua Expert 70. Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren dat je toen de bedrading onder de kap moest aanpassen, omdat je hem anders niet met een tijdschakelaar kon gebruiken. Is dat nog steeds zo of heeft Superfish dat inmiddels aangepast?

De laatste optie is de Aquatlantis Advanced led 60. Ik vraag me hierbij alleen af of de waterhoogte daadwerkelijk 34cm is of dat dit de hoogte inclusief deksel is, want dan kom ik nog niet op 60L uit. Op de website staat namelijk dat ze capaciteit maar 48L zou zijn...

Wat zou volgens jullie de beste keuze zijn?
Ik ben van plan om zelf een Hamburgermattenfilter in de bak te maken, dus het gaat puur om het aquarium zelf en de kap. De verlichting speelt ook niet zo'n heel grote rol, want het wordt geen plantenbak. Gebruiksgemak, zoals overal bij kunnen met schoonmaken en makkelijk vissen kunnen uitvangen zijn vooral belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!!

Ook al gekeken naar niet kant en klare bakken?

Die kan je zo diep en hoog maken als je zelf wilt. Afdekplaatje erop en een simpel led lampje erboven en je bent klaar.

Ik heb zelf zo'n juwel klep ding. En als die omhoog moet staan voor onderhoud oid mis je inderdaad erg veel licht. De rest heb ik geen ervaring mee.

Bijna alle volglas bakken zijn 60x30x30, dus dan zul je iets moeten laten maken. Dat heb ik eerder ook gedaan met de 2 bakken in mijn stelling, maar dat is nog best een gedoe en relatief duur als je er maar eentje wilt laten maken.

Wat ik wel zou kunnen proberen is of ik op bv MP een 'oude' rekord 600 of 700 van Juwel kan vinden en dan er zelf licht boven maken. Ik heb alleen nog niet echt goede opties voor het licht gevonden die niet gelijk super duur zijn. Dan is een kant-en-klare set vaak toch nog goedkoper.

Ik heb ook een Juwel met zo'n klep en dat is inderdaad al heel erg onhandig, omdat je veel licht kwijt bent. Uitvangen is helemaal een ramp, omdat je door het naar binnen hellen van de rand, je netje niet plat tegen de ruit kunt aanzetten en dus de vissen er zo weer uitzwemmen. Maar het nieuwste model is dus nog erger omdat je zelfs die klep niet meer hebt. Ik zie me echt niet meerdere keren per week de bodem afhevelen door een voerluikje...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan