Wat is er nieuw

Keuze Eheim powerled

Mystical

Well-known member
Lid geworden
15 mei 2009
Berichten
57
Leeftijd
35
Locatie
Ermelo
Goedenavond,

Ik heb een eheim vivaline 240 besteld. 240L inhoud dus. Hier zit standaard de ClassicLed bij met 1740 lumen wat neerkomt op ongeveer 7 lumen per liter.

Nu wil ik geen hele moeilijke planten maar dit lijkt me wel wat weinig. Daarnaast ben ik van van de Control+ controller van Eheim met de vele opties voor wat betreft het instellen dus een upgrade zat er sowiezo al in.

Nu twijfel ik tussen de Daylight (4542 lm) en Plant (3397 lm) versie. Beide een flinke upgrade waarbij ik ook nog kan dimmen indien nodig.

Wat zouden jullie aanraden aan een beginner met enigszins makkelijke planten? Qua lm maar ook qua uitstraling van het licht wat beide lampen geven?

(Uitbreiden naar 1 van elke variant is evt ook een optie maar misschien overbodig)
 
Op mijn Rio 180, een één meter bak, zaten zo rond 7400 lumen. De bak was 40 cm. hoog. Die van jouw is 50 cm. hoog. Je mogelijke led aankopen zouden maximaal 4542 lumen zijn, lees ik. Hetgeen dus nog steeds niet echt veel is. Planten, welke soort dan ook zijn om te groeien licht nodig. De beste manier is om ze in ieder geval voor een duur van 8 uur, excl. dimtijden, te belichten. Maar het alle belangrijkste is de mogelijke lichtintensiteit. Nu denk je dat je enigszins gemakkelijke planten, wat dat dan ook moge zijn, bezig gaat. Wat er in de toekomst gaat gebeuren dat is nu de vraag. Heel vaak wil men toch later meer en beter. Daarom is mijn advies ga voor een goede kwaliteit die qua intensiteit over heeft. Wanneer je later moet vervangen ben je alleen maar extra duur uit. Kijk bijvoorbeeld eens naar JMB 2.0 versie die per led al rond de 160 lumen bieden. Of denk aan de Daylight matrix maar er zijn meer mogelijkheden. Ga bij dit belangrijke, misschien zelfs wel het belangrijkste hardware deel niet over een nacht ijs!
 

Bedankt voor de uitleg en tips. Uiteindelijk zou ik met 2 powerled+ balken op 8000 lumen uit komen dus dat zou sowiezo voldoende zijn 😉.

Echter zie ik dat ik dan ongeveer op dezelfde prijs uit kom als bijvoorbeeld een setup met Daytime Matrix + TC420 en iets zegt me dat dat kwalitatief hoogwaardigere lampen zijn dan die van Eheim. Daarnaast spreek het modulaire me ook wel aan, het is heel makkelijk aanpassen en evt uitbreiden zonder weer een grote investering te moeten doen.

Zeker iets om over na te denken.
 
De Daytime matrix is eenvoudig uit te breiden met 1 of meerdere modules.
Das een heel groot voordeel.
Kies wel een trafo uit met voldoende capaciteit die eventuele uitbreidingen aan kan.
 
De Daytime matrix is eenvoudig uit te breiden met 1 of meerdere modules.
Das een heel groot voordeel.
Kies wel een trafo uit met voldoende capaciteit die eventuele uitbreidingen aan kan.
Ik wil morgen even in de winkel gaan kijken, ze hebben een lamp hangen zodat ze de mogelijkheden kunnen laten zien.

Mij werden 5 modules aangeraden op mijn 120cm bak. Zou het dan wel combineren met een TC420 ipv een van de duurdere controllers.
 
Met de tc420 werkt het uitstekend.
Een bezoekje aan Azaqua is altijd leuk!
 
Met de tc420 werkt het uitstekend.
Een bezoekje aan Azaqua is altijd leuk!
Ben er geweest en heb het advies opgevolgd van de winkel. 3x NW en 2x SLF icm de TC420. Heb nu snel alles aangesloten en een schema in elkaae gezet en alles werkt 👍.

Ben benieuwd naar het schema wat jij hebt, vind het nu nog een beetje te paars ogen. Misschien nog net teveel blauw/rood.
 
Ik heb op de Daytime Matrix balk ook 3x NW en 2x Slf icm de TC421.
Bij mij staat tussen 11:00 en 19:00 rood, blauw en wit op 90%
De uren voor 11:00 en na 19:00 bouw ik de verlichting op en af.
Ik probeer een beetje de zonsopkomst, en ondergang na te bootsen.
Deze verlichting met TC421 of 421 vindt ik echt een grote aanwinst!
Veel plezier ermee!!
 
Ik heb op de Daytime Matrix balk ook 3x NW en 2x Slf icm de TC421.
Bij mij staat tussen 11:00 en 19:00 rood, blauw en wit op 90%
De uren voor 11:00 en na 19:00 bouw ik de verlichting op en af.
Ik probeer een beetje de zonsopkomst, en ondergang na te bootsen.
Deze verlichting met TC421 of 421 vindt ik echt een grote aanwinst!
Veel plezier ermee!!

De foto overdijft het iets en het water is op de foto nog een beetje troebel maar ik vind het zo nog best paars ogen, ik heb dus de 5 modules op 1.20m.
Ik heb de balk nu 6 uur aan staan en een uur ervoor en erna is de opbouw en afbouw, dit ga ik langzaam uitbouwen naar 8 uur.
 

Bijlagen

  • 20210822_111159.jpg
    20210822_111159.jpg
    316.9 KB · Weergaven: 127
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan