Wat is er nieuw

Keuze hulp

tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Zoals een aantal van jullie weten heb ik nu dik een jaar me grote bak draaien.
En ook een redelijk constant gevecht met algen...
Nu zitten eigenlijk alle algen op me glas (eigenlijk alleen in de zomer bij slecht onderhoud)
Op oude bladeren (die toch gesnoeid worden)
En in me varen
IMG_5638.JPG

En die laatste is een redelijk probleem.
Na een jaar krijg ik het niet weg, de de varen wil ik vervangen voor een andere plant omdat door de plant zelf er algen in groeien.
Het deel met de meeste algen staat ook recht onder me voederautomaat
IMG_5639.JPG

Door de manier waarop de plant groeit en de lokatie blijft het probleem terug keren.
Voedsel blijft tussen de bladeren en wortel zitten en word bijna niet gegeten wat dus resulteert in een lokale NH3 piek en dus draadalg.

Lang verhaal kort, ik zoek dus een plant die ik op het hout kan groeien maar een openere vorm heeft waardoor me vissen het voer kunnen bereiken, of weg spoelt tussen de plant vandaan.
Oh en het moet tegen een porsie licht kunnen.

Best eisen pakket maar hoop dat jullie een idee hebben.

Even een vraagje, gebruik je Purigen in je filter?
Zelf heb ik minder dan jij probleempjes met wat algjes (denk ik), de ommekeer was bij mij om voldoende Purigen toe te voegen.

Nee ik gebruik geen purigen, staat wel op het verlang lijstje.
Maar zolang NO3 onmeetbaar is zonder toevoegingen ga ik ervan uit dat me filter goed werkt en me planten alles consumeren.

En ook omdat de algen zo lokaal en geconcentreerd groeien denk ik niet dat purigen een oplossing gaat bieden in deze situatie

Het is trouwens wel een tactiek hoor, door de purigen is er minder NO3 beschikbaar voor algen wat ze dus "verhongerd"

Buiten dat , geeft het ook een cristal clear water, wat in jou situatie een plus punt kan zijn.

Let wel op dat als er geheel geen no3 meer aanwezig is dat dit ook weer tekorten kan geven (en weer algen). Het is dus uitproberen denk ik in hoeverre de purigen alles eruit haalt of dat het nog een deel no3 voor de planten aanwezig laat.

ik kan Purigen alleen maar aanbevelen.

ik kan Purigen alleen maar aanbevelen.

Zolang er voldoende no3 voor de planten aanwezig is kan dat ook prima en ik gebruik het zelf ook. Ik wilde alleen maar aangeven dat het wel iets is om even op te letten😉

Laatst bewerkt door een moderator:
Let wel op dat als er geheel geen no3 meer aanwezig is dat dit ook weer tekorten kan geven (en weer algen). Het is dus uitproberen denk ik in hoeverre de purigen alles eruit haalt of dat het nog een deel no3 voor de planten aanwezig laat.
Alleen de organische bron (nitraat en fosfaat) filtert Purigen. Nitraat en fosfaat bij toevoeging van KNO3 en KH2PO4 (anorganisch) laat Purigen met rust.

Ik heb zelf niets gemerkt van een No3 vermindering in mijn bak, maar ik gebruik de EI methode, mogelijk dat dat een punt is.

bij een nitraat van nagenoeg nul, kan het geringste beetje fosfaat al zorgen voor algen. ik zou de nitraat tussen de 1 en 5 mg/l houden, maar wat is de waarde van je fosfaat nu in het aquarium?

bij een nitraat van nagenoeg nul, kan het geringste beetje fosfaat al zorgen voor algen. ik zou de nitraat tussen de 1 en 5 mg/l houden, maar wat is de waarde van je fosfaat nu in het aquarium?
laatst was die 1,6 maar meestal wel over de 2
No3 ligt meestal rond de 20-30
Maar als het aan me waardes zou liggen moet mijn "probleem" toch aquarium breed zijn?

Ik heb nu ruim een jaar EI gevolgd en eigenlijk sinds ik de doseringen wat heb terug geschroefd en minder water heb gewisseld zijn me planten veel beter gaan groeien, algen zijn hetzelfde gebleven

Maar dat lost me vraag niet op welke plant geschikt zou zijn om op de plek van de varen te groeien

De verhouding is minder van belang maar het is wel zaak dat er voldoende nitraat aanwezig is voor de planten.

http://www.aquascaping-blog.com/157/redfield-ratio

Het gaat ook niet om de verhouding, maar omdat je nitraat wel wordt verlaagd door verversen en je fosfaat niet, blijft de fosfaat zich opbouwen en krijg je (fosfaat)alg.

Over een plant voor op hout gesproken, Bucephalandra "Theia" of "green velvet" is wel een mooie plant. maar ik zal toch eerst de oorzaak van je alg nader uitzoeken.

maar omdat je nitraat wel wordt verlaagd door verversen en je fosfaat nie

Ik volg ook de EI en met het verversen verlaag je zowel de nitraat als de fosfaat denk ik. Je krijgt niet snel algen door fosfaat en er zijn showbakken met meer dan 5mg fosfaat. Voeding geeft geen algen tenzij het toxisch wordt en dat de groei gaat belemmeren.

http://www.aquascaping-blog.com/988/fosfaat-aquarium-algen

Hier zie je een bak met 10mg po4. Niet een hoge po4 zal algen geven maar een tekort aan andere voedingsstoffen wel.
Maar goed dat even terzijde want dat is niet de vraag van Tuinkabouter😉

een fosfaat van 1.6 is wel aan de hoge kant. ik adviseer altijd een nitraat van niet hoger dan 25mg/L en een fosfaat van ongeveer 0.1 of 0.2mg/L

als je fosfaat echt rond de 1.6mg/L zit dan garandeer ik je dat dat de oorzaak is van je algengroei. Ik zou een fosfaatstop in je filter doen. Die is met zo'n hoge fosfaat al na 4weken uitgewerkt.
Dan zit de fosfaat ook wel lager en na een tweede keer een fosfaatstop te gebruiken zul je zien dat je alg wegtrekt.

Ik volg ook de EI en met het verversen verlaag je zowel de nitraat als de fosfaat denk ik. Je krijgt niet snel algen door fosfaat en er zijn showbakken met meer dan 5mg fosfaat. Voeding geeft geen algen tenzij het toxisch wordt en dat de groei gaat belemmeren.

http://www.aquascaping-blog.com/988/fosfaat-aquarium-algen

Hier zie je een bak met 10mg po4. Niet een hoge po4 zal algen geven maar een tekort aan andere voedingsstoffen wel.
Maar goed dat even terzijde want dat is niet de vraag van Tuinkabouter😉

Het gaat daar om een high-tech bak met waarschijnlijk optimale waterwaardes, belichting en CO2, dit kun je niet vergelijken met elk ander aquarium.
In de 2jaar die ik nu werk in een aquariumspeciaalzaak is het 9 van de 10 keer de fosfaat die rond de 1mg/l of hoger zit, waardoor alg wordt veroorzaakt. (wij gebruiken de term "fosfaatalg" erg vaak.)

Maar ik hoop dat de informatie schikt en helpt, dit zijn mijn ervaringen.

Ik zit in beide bakken al jaren op 3-4 mg fosfat met de EI en zonder problemen. Verlichting,co2 en voeding moet altijd goed op elkaar zijn afgestemd om tekorten te voorkomen.
Maar goed, nu maar on topic denk ik en excuus Tuinkabouter:sorry:

Het gaat daar om een high-tech bak met waarschijnlijk optimale waterwaardes, belichting en CO2
Ik denk wel dat ik in de categorie "high-tech" val...

Maar wat noem je een fostfaat stop?
Phosex van JBL bijvoorbeeld?
Of purigen?
En laat het mijn KH2PO4 met rust?

Ik moet trouwens deze week weer een nieuwe batch macro en micro elementen maken, de fosfaat kan ik dan halveren en kijken hoe het gaat..
Geheel weg laten is geen optie dan gaat de fosfaat die het aquarium aan maakt op...

Ik denk aan een grote variant van een Bucephalandra, een Microsorum pteropus Windelov of een Microsorum pteropus Thors Hammer.

Nogmaals, Purigen zal alleen de organische stoffen eruit filteren. Het zal je KH2PO4 met rust laten net zoals de KNO3. Als je gaat filteren met Purigen kun je beter sturen is mijn mening. Fosfaat uit organische bron zal wel door Purigen gefilterd worden.

Phosex van JBL is niet te regenereren en is mij minder goed bevallen dan Purigen. Waarom je batch aanpassen? Je kan toch gewoon minder fosfaat toevoegen met doseerpomp?

Misschien een bolbitis die je regelmatig wat uitdunt zodat deze een meer open structuur houdt.

Over een plant voor op hout gesproken, Bucephalandra "Theia" of "green velvet" is wel een mooie plant. maar ik zal toch eerst de oorzaak van je alg nader uitzoeken.
Doet me een beetje aan Anubias soorten denken maar dan kleiner, wel een grappig plantje
Ik denk aan een grote variant van een Bucephalandra, een Microsorum pteropus Windelov of een Microsorum pteropus Thors Hammer.
Microsorum heb ik er nu in staan helaas
Phosex van JBL is niet te regenereren en is mij minder goed bevallen dan Purigen. Waarom je batch aanpassen? Je kan toch gewoon minder fosfaat toevoegen met doseerpomp?
Maar heb ik nog wel liggen
Omdat kno3 en kh2po4 in dezelfde fles zitten
Misschien een bolbitis die je regelmatig wat uitdunt zodat deze een meer open structuur houdt.
Kan, maar ben bang dat die te groot word voor de plek waar hij zou moeten komen

Ik moet trouwens deze week weer een nieuwe batch macro en micro elementen maken, de fosfaat kan ik dan halveren en kijken hoe het gaat..
Geheel weg laten is geen optie dan gaat de fosfaat die het aquarium aan maakt op..

Als je de EI volgt dan zal het daar denk ik niet aan liggen want dan zouden EI gebruikers dit ook moeten hebben met vergelijkbare waarden. Algen krijg je door tekorten of wellicht in jouw geval door een plaatselijke hogere nh3/4 wat als boost voor algen zal dienen.
Kun je de voederplek niet veranderen?

Microsorum heb ik er nu in staan helaas
Er zijn minimaal 14 soorten Microsorum te verkrijgen waar er best soorten bijzitten die aan jouw eisen voldoen.

En trouwens; hier een voorbeeld van mijn PO4 waarden en ik heb totaal geen last van alg.
Dus dat PO4 alg veroorzaakt ben ik het niet mee eens .
PO4.jpg

Laatst bewerkt:
Er zijn minimaal 14 soorten Microsorum te verkrijgen waar er best soorten bijzitten die aan jouw eisen voldoen.

En trouwens; hier een voorbeeld van mijn PO4 waarden en ik heb totaal geen last van alg.
Bekijk bijlage 51358

Dat ben ik zoals al wel duidelijk was helemaal met Cor eens. Dat zal echt geen alg veroorzaken want dan zaten alle EI gebruikers met een bak vol met alg.

Bij de EI vindt ik het juist makkelijk om het in 1 fles te hebben. Maar als je wil bijsturen dan kun je inderdaad beter met gescheiden oplossingen werken.

Had ik in het begin ook maar heb later nitraat en fosfaat gescheiden. Hierdoor kan ik met doseerpomp makkelijker bijsturen indien nodig.
Naja Opzich, als je met een beetje proberen met recepten het beste recept vind voor jouw aquarium is 1 fles wel makkelijker vind ik.
Algen krijg je door tekorten of wellicht in jouw geval door een plaatselijke hogere nh3/4 wat als boost voor algen zal dienen.
Kun je de voederplek niet veranderen?
Misschien, maar dit is nagenoeg de meest ideale locatie gezien het voer niet direct me overloop in verdwijnt of overal heen word geblazen door een uitstromer

Bekijk bijlage 51358
Zal ik even verder moeten kijken dan me neus lang is..
Maar ik verwacht ook niet dat PO4 verlagen het probleem zal oplossen, maar niet geschoten is altijd mis

Naja Opzich, als je met een beetje proberen met recepten het beste recept vind voor jouw aquarium is 1 fles wel makkelijker vind ik.
Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat. Hoe de meststoffen in het water belanden is bijzaak.

Ben bang dat het probleem dan blijft bestaan met een te fijne plant

Als je liever niet de voerplek verplaatst is het dan niet mogelijk om de plek van de planten te veranderen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan