keuze led verlichting

  • Onderwerp starter Deleted member 14272
  • Startdatum
D

Deleted member 14272

Guest
Hallo

Momenteel bezig om mijn huidige T5 tl te vervangen door led,er hangt sinds kort een easy led 2.0 full spectrum in de lichtkap,deze paste simpel in de lamphouders.

Nu heb ik op internet gezocht naar een aanvulling van meer led verlichting,met een totaallengte van 1047-1149 mm.Welke de standaard T5 kunnen vervangen in de bestaande lamphouders.

Wat ik tegengekomen gekomen ben zijn de jbl led solar effect 19 watt.En de Aquatlantis easy led tube.

Ik heb nu nog 3 bevestgingspunten over d.w.z.De tl houders.Dit voor de ruimte voor 3 ledbalken.

De easy led full spectrum 6800k koste 310 euro.
De jbl led solar effect 19 watt kost 156 euro.
De aquaatlantis easy led tube kost 78,95 zonder wat toebehoren.

Welke keuze zouden jullie maken,de duurste van de 3 geeft volgens mij,maar dat weet ik nog niet zeker waarschijnlijk de beste lichtopbrengst,en ik vraag mij af of ik de juiste keuze maakt om de resterende 3 led's te kiezen uit de goedkopere opties zoals aangegeven,de lichtopbrengst moet toch zo'n 55 cm.Richting bodem halen.
Of zou het aantebevelen zijn om nog een full spectrum erbij te hangen en het daarbij te laten.

Er hangen momenteel boven de bak buiten de full spectrum nog wel 2 T5.

Waar ik geen keuze uit wil maken zijn o.a.De arcadia t5 led,dit zijn hele fragiele tl's daar had ik er 4 van en heb deze alle binnen een Jaar teruggebracht vanwege problemen met loslatende led's.En kunnen omwisselen voor de full spectrum.
 
Goedkoop is uiteindelijk altijd weer duurkoop, zoals je zelf inmiddels ook ervaren hebt met de Arcadia T5. Ga voor die sets die je alle mogelijkheden bieden voor de toekomst, mogelijkheden waar je nu wellicht nog niet bij stilstaat. Lichtintensiteit, maar ook dim en eventuele uitbreidingsmogelijkheden zijn belangrijk evenals een duurzame kwaliteit. Ik zou me trouwens niet blindstaren op de inpasbaarheid in lamphouders, een ophangsysteem, er zijn er vele, moet altijd ondergeschikt zijn aan overige zaken.
 
Sws de jbl solar effect is een rgb lamp wat ik eigenlijk altijd afraad.
De solar natuur zou dan een betere keuze zijn.

Maar ik zou denk ik voor de aquatlantis gaan omdat je die al hebt.
Dan heb je namelijk 2 soort van gelijkwaardige lampen wat beide ongeveer dezelfde prestaties geeft en wat je beide gelijk aan kan sturen zonder al teveel moeite
 
Benovo

Inderdaad vooruitkijken is belangrijk,vooral omdat de led die ik momenteel gebruik inderdaad ook te dimmen is,maar momenteel nog niet,komt nog.Voorwat de inpasbaarheid,ik heb een Eheim scubaline en de lichtkap is hoe zeg je dat geheel geintegreerd ,ik zou deze zwarte vlakke pvc kap moeten slopen om er andere verlichting voor in de plaats te leggen,alles is zo'n beetje geintegreed in het geheel,VSA"zitten ook in deze pvc kap opgesloten,alleen heb ik daar niet veel meer aan als er een 2e van dezelfde kwaliteit bijkomt en dus buiten de reeds beschikbare VSA"s worden aangesloten,maar het gemak blijft wel om de led in dezelfde houders te kunnen plaatsen,maar bedankt voor jou reactie.

Tuinkabouter

Je geeft het advies om de jbl solar niet te gebruiken,gaat er met jou en het vorige advies ook niet van komen,maar wat is een rgb lamp.En moet ik er dan ook bij stilstaan dat een 19 watt led lamp ook misschien niet veel licht vermogen geeft? richting de bodem.En inderdaad als ik misschien gekozen had voor de 2 of 3 losse/enkele led's dan ben ik prijstechnisch net zo ver van een kwaliteits led vandaan,dus komt er binnenkort weer een van dezelfde bij.

Met 2 van de full spectrum's zit ik op 108 watt,is toch weer een besparing buiten de eerder gebruikte 4x 54 watt + het stroomverbruik van de Vsa' s.

Vind het alleen een beetje jammer dat de full spectrum in 2 delen opstart,en dus ook 2 stroom-aansluitingen heeft,maar t.z.t.Zal dit opgelost worden door middel van een aansturing.Verder ga ik A.s zomer de gehele lichtkap d.m.v.Een aanpassing 5 cm.Hoger hangen in verband met een eerder advies dat led-verlichting iets te doen heeft met de spreiding en liever wat hoger hangt.

Bedankt voor jullie advies

Gr. bert
 
De easy led full spectrum 6800k koste 310 euro.
De jbl led solar effect 19 watt kost 156 euro.
De aquaatlantis easy led tube kost 78,95 zonder wat toebehoren.

uit ervaring zou ik de "tube" versie niet gebruiken, heb er alleen maar problemen mee.
Heb hem maar verwijderd , beetje geïmproviseerd nu hangt er alleen een easy led van het zelfde merk
 
Ik heb echt geen ervaring met LED TL buis, maar zou evt. een Philips LEDtube in de kleur 840/865 geen alternatieve optie kunnen zijn eigenlijk?
 
maar zou evt. een Philips LEDtube in de kleur 840/865 geen alternatieve optie kunnen zijn eigenlijk?
Volgens mij moet dat wel kunnen ja, bij ons op het werk hebben ze nog niet zo lang geleden alle T8 buizen vervangen door led tubes, en het licht is er zeker niet minder door geworden.
 
ik moet dit voorzichtig benaderen,omdat ik geen techneut ben,maar er zit volgens mij wel een verschil in kijklicht / werklicht / en aquariumlicht dit zijn toch andere lichtwaarde's,verbeter mij als ik ernaast zit.

Ook op verlichting' s site's gekeken, en zij bieden ook led lampen aan die in een bestaande T5 houder passen,maar of dit nu een goede keuze is,?

Volgens mij heb je boven een aquarium een ander spectrum nodig dan in een kantoor of werkplaats.In Supermarkten zijn sommige producten vaak speciaal belicht,vooral boven de vleeswaren,een misschien vreemde opmerking,maar speciaal licht kan onze impulsaankoop in een versnelling zetten omdat de kleur van het voedsel ons een goed of tevreden beleving geeft.Heeft natuurlijk niets te maken met aquariumverlichting,maar,,,reageer maar.
 
aquariumlicht dit zijn toch andere lichtwaarde's,verbeter mij als ik ernaast zit.
Als je de goede lichtkleur neemt is het goed, de normale Phillips buizen worden ook gebruikt in aquariums en dat gaat bijzonder goed.

Werklicht zit meestal rond de 5000K, dat kan ook goed dienen als aquarium licht.

In Supermarkten zijn sommige producten vaak speciaal belicht,vooral boven de vleeswaren
Dat zijn idd speciale buizen met meer rood in zich, zodat de biefstukjes er mooier uitzien
 
Laatst bewerkt:
“Speciaal” aquarium licht is Opzich niet heel speciaal..
Met een paar 840, 865 of 830 buizen ben je er ook al
 
Patrix

Ik wil af van de normale buizen,zeg maar de gangbare T5.En ben aan het overschakelen naar led.

Vroeger kocht ik in de bouwmarkt mijn ( witte en warmwitte) Tl buizen,deze kosten toen misschien 5 of 10 gulden,maar die tijd zijn we al lang voorbij.Zit ik ernaast dat de Aquariumhandel in het algemeen zich een beetje beschermd heeft door mede door de tijd duurdere Tl buizen te fabriceren met een afwijkende maat die wij niet meer in de bouwmarkt kunnen kopen.Het zijn toch allemaal Tl buizen (in mijn geval 1146 mm,) Die we uitsluitend nog kunnen kopen bij de aquarium (vakhandel).

ik had voorheen Denerle T5 in en boven mijn bak,en gekocht bij Hornbach.Deze buizen zijn afhangkelijk van het merk toch erg duur,overgens is de verlichting in speciale gevallen voor de zee-water freak ook duur als we het b.v.hebben over Giessenmann,maar goed.

Inmiddels ook al Jaren geleden werd er op welk forum dan ook voorspeld dat ledverlichting de nieuwe oplossing werd voor aquariumhouders,en ik moet zeggen ze hadden toen,,wel een beetje gelijk.

Als Philips nog steeds aquariumbuizen fabriceerd,,ik weet het echt niet,en ook nooit naar gezocht heb je natuurlijk wel gelijk dat deze goed bruikbaar zijn,maar ikzelf wil van de Tl's af.

Gr. bert
 
Ik blijf het een moeilijk onderwerp vinden,licht boven ons aquarium.Ik ga er vanuit dat de ledverlichting voor aquaria ontwikkeld toch in de led vorm meer bied dan de 840,865,of 830 maar zoals eerder vermeld,ik ben daar geen kenner in,ik ga ondermeer ook mee met de adviezen op dit forum gecombineerd met de aquariumhandel,maar het is geen simpel onderwerp
 
Tjah Bert je kan het jezelf zo moeilijk maken als je zelf wilt.
 
Phillips maakt geen aquarium buizen, maar ze worden gebruikt in aquariums. en ze hebben zelfs meer groeirendement dan de veel duurdere.
http://www.allesoverhetaquarium.nl/tlbalken.html
De ''echte'' aquarium buizen zijn een stuk duurder idd, en Juwel gebruikt afwijkende maten ja zodat je verplicht bent om passende buizen te kopen.
Zelf gebruik ik ook nog gewoon T5 buisjes één 840 en één 865 en daar ben ik erg tevreden mee.

Maar je wilt dus een Led tube plaatsen in de bestaande T5 fittingen? de standaard maten Led tubes passen dan natuurlijk niet, je kunt evt. de voetjes aan één kant iets verplaatsen.
zo heel veel lengte verschil zit er niet tussen Juwel en Phillips, maar net genoeg om niet te passen (de boefjes)

in de led vorm meer bied dan de 840,865,of 830
De kleurtemperatuur maakt niet uit, dat blijft hetzelfde of je nu LED of Tl gebruikt.

een 830 tl is vergelijkbaar met een warm witte Led (3000K)
een 865 tl is vergelijkbaar met een koel witte Led (6000K)
840 heb je ook nog, dat wordt bij Led meestal ''natuurlijk wit'' genoemd
 
Terug
Bovenaan