Wat is er nieuw

Keuze Testkoffer JBL, met Fe of NH

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mimiss
  • Startdatum Startdatum
M

Mimiss

Guest
Hallo,

Mijn aquarium draait nu bijna 2 weken, en wil graag een testkoffer aanschaffen.
Kan ik het beste de combi met Fe kopen, of die met de NH testen?

Mijn planten doen het nog niet echt geweldig, dus wil zo snel mogelijk gaan testen.

Groeten Mandy
M1000003.JPG

Beiden testen zijn van belang, dus de een of de ander en dan een extra setje erbij nemen.

Volgens mij meten erg weinig mensen het ijzer. Ik heb ook geen Fe test.

Ijzer is belangrijk, want daarmee kan je je sporen toevoeging bepalen.

Ja dat hoor ik vaker maar zelf heb ik nog nooit het daarop afgestemd. Je bent dacht ik ook afhankelijk van het feit of het ijzer niet een binding heeft aangegaan met bv fosfaat en vaak is het niet of lastig te meten naar mijn weten. Daarbij ben je dus mede afhankelijk van het soort chelaat dat men gebruikt bij het ijzer want dat maakt nogal verschil soms.
Maar goed, het in huis hebben van een Fe test kan nooit geen kwaad natuurlijk.
Nog een punt is dat in de ene plantenvoeding beduidend meer ijzer zit dan in de andere.

Beste allemaal. Bedankt voor de snelle reactie. Wij halen ook zo'n koffertje op en dan apart nog een Fe test. Dan hebben we het tenminste compleet. Helaas zijn er toch enkele planten in de bak die het zeer slecht doen. De Vallisneria doet het erg slecht en is slijmerig en bruin. De Echinodorus Bleheri en de Bacopa idem. Iemand daar nog een ideetje voor? Is niet zo mooi om te zien. Moeten de slechten er bijvoorbeeld uit? Of zien jullie in de bovengenoemde types planten een bekend probleem? Alvast bedankt voor het meedenken.

Je bak draait net en veel planten moeten wennen aan onderwater en ik zou het even de tijd geven. De Echino heeft graag wat voeding bij de wortels,

Eerst maar even het water testen dan kunnen we een duidelijker antwoord geven.

Je bak draait net en veel planten moeten wennen aan onderwater en ik zou het even de tijd geven. De Echino heeft graag wat voeding bij de wortels,

Ok dan moeten we dat nog regelen, we geven nu alleen seachem equilibrium,kno3 en kh2po4.
Daarna inderdaad maar eens testen.

Bedankt voor de reacties.

2 weken is kort maar wel noodzakelijk om je water te meten dus een koffer met meet middelen is dan wel nodig.

geef je een tip haal voeding voor in de bodem zoals Terrcaps of Rootsticks en bij de planten doen voordat je te korten gaat krijgen en baardalgen, ook een Co2 setje zou niet verkeert zijn om daar al vast aan te beginnen maar is wel prijzig.

Wij doen geen co2 toevoer. We doen een lowlight tank. Verlichting staat hier op 40% en hij staat ongeveer 6 uurtjes per dag aan. Van die koffer is zeker een strak plan.

Is vergelijkbaar met een remineral salt voor gebruik bij osmosewater en zeker geen sporenmix.
. Is dit dan niet goed? Moeten we iets anders hebben? We moeten nog erg veel leren 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan