Keuzes, keuzes...


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Morgen ga ik mijn eerste trio killi's halen, maar ik twijfel nog wat tussen de beschikbare soorten. Ik heb keus uit:

- A. Australe
- A. Australe Gold
- A. Gabunense
- A. Striatum

De F. Scheeli heeft hij ook zitten, maar valt af omdat hij een wat grotere bak verdient. Zijn er voor- en nadelen aan de Aphyosemions waar ik uit kan kiezen, of is het gewoon een kwestie van kijken welke ik het mooiste vind?
 
Zeker de Scheeli, heeft prachtige kleuren en een pittig karakter.
De Gold vind ik persoonlijk de minst mooie, tenzij je van fluo houd. :D

Hoe groot is je aquarium?
 
Het is maar een klein bakje van 36cm, vandaar dat de Scheeli me minder geschikt lijkt. Dat pittige karakter lijkt me in dit bakje geen goed plan. Als ik mijn wederhelft ervan kan overtuigen dat het lege 50cm bakje op zolder nog een mooi plaatsje moet hebben dan komen ze er vast, maar nu kan ik ze geen goed huis bieden.
 
Persoonlijk zou ik daar geen killi's in houden, zeker geen 3 stuks.
Het zijn best actieve vissen die heel de dag wat rond cruisen.
In zo een klein bakje hebben ze niet veel te doen.
 
Er komen ook echt geen 3 paar in, hoor! Het worden 3 visjes en de Aphyosemions die ik noemde zijn nou net die die me hier op het forum worden geadviseerd....
 
Sorry, typfoutje. Had net edit gedaan.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar als je ziet hoe ze zich gedragen in een groter aquarium besef je wel dat je ze met een klein bakje geen plezier doet en hun natuurlijk gedrag beperkt.
 
Killi's actief? Dat is toch op zijn minst een onterechte generalisatie.
Genoeg soorten die ook in grotere bakken de hele dag geen reet uitvoeren.

~ Ivo
 
Buiten de Gabunense heb ik ze allemaal gehad of heb ze nog.
Actief zijn geld zeker voor deze soorten.
Met actief bedoel ik niet als een gup, maar ze zwemmen het grootste deel van de dag overal tussen, en zijn vooral actief bezig met hun vrouwen.

En een vis van zeker 6cm in zo een klein bakje?
 
Geen ervaring met die specifieke soorten Erik. Wel van Panchax (Rick) begrepen dat de soortjes uit de striatium groep (waar gabunense onder valt) wat gevoeliger zijn dan veel anderen. Voor ons een serieuze reden om voor de West-Afrika bak te denken aan de 'gewone' australe.

Mijns inziens betekent actief met de vrouwtjes bezig zijn niet hetzelfde als veel zwemruimte vereisen. Een goede inrichting met veel zichtbrekers, da's natuurlijk een ander verhaal.

~ Ivo
 
Dat laatste heb ik in mijn bakje ook geprobeerd, dus dat gaat goed komen. Dat de Australe minder gevoelig is, is zeker een overweging waard. Ga ik morgen bij de kweker ook even noemen, want ik haal ze bij een hobbyist hier in de buurt. Ik had oorspronkelijk Australe's besteld bij de lfs, maar die weer rap gecancelled toen ik deze man tegen kwam.
 
@Ivo

Gaan we haartjes splitsen? :D
Dat vrouwtje moet ook ergens heen kunnen natuurlijk.
In een klein aquarium kan je idd veel plaatsen zodat er veel zichtbrekers zijn...

Dus jij Vind dat je deze soorten wel in dit bakje kunnen? En met 3?
 
Let wel: 1m/2v. Uitgaande van alle onderzoek dat ik ondertussen naar killi's heb gedaan is dat geen probleem en goed passend in deze bak.
 
Omdat aan mij direct de vraag wordt gesteld:

  • Ja, ik vind dat er ten minste iets te zeggen valt over het houden van een koppel of trio relatief inactieve killivissen in een relatief klein aquarium.
  • En ja, ik vind dat er gezien het gedrag van genoemde vissen ten minste iets te zeggen valt tegen de standaard opmerking 'er kunnen geen vissen in 40cm bakje' (ik rond gemakshalve even af, de 36cm van Erik).
  • Maar nee, ik heb geen ervaring met deze visjes in een dergelijk aquarium.
  • Echter, ik weet wel dat onze A. marginatum geen klote uitvoer(d)en de hele dag lang in een 60cm, en in een 80cm nul komma geen verandering in gedrag was te bemerken.
  • En ik weet ook dat personen die ik(!) waardeer vanwege hun kennis over en ervaring met killi's juist degenen zijn die het minste problemen hebben met hetgeen Erik voor ogen heeft (dat in tegenstelling tot de standaard opmerking 'er horen geen vissen in 40cm')

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan