kh blijft 10


peter van der meer

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2018
Berichten
78
Leeftijd
34
goede middag,

ik heb een 20 liter aquarium.

Mijn kh blijft zeer stug op 10 staan na 4 keer waterverversing van +- 1 liter terwijl het kraantwater 8 kh is. zelfs na 2 liter gedestileerd water blijft de waarde 10.

mijn stelling: kh 10 accepteren en co2 verhogen of zijn er andere (low maintance) oplossingen?
Screenshot_20180904-172921_JBL PROSCAN.jpg
 
Niet enkel de kh hoor maar alle waarden op deze manier gemeten zijn niet echt nauwkeurig helaas.
 
Strips zijn in het algemeen erg onnauwkeurig.

Edit, beide Johnen waren me voor.
 
nee maar een lagere kh laat co2 wel verhogen :) aangezien er kh8 uit de kraan komt vraag ik mij af of ik die 10 terug moet willen brengen naar 8 of dat ik nu gewoon iets co2 wil gaan verhogen. verwacht iemand dat dit nog gaat dalen/stijgen of blijft dit vaak wel stabiel?
 
Aan de hand van deze uitslag kan je niks doen in principe,beste is om gewoon met druppels te testen en dan is de kans groot dat de kh in je bak ook gewoon hetzelfde is als vanuit de kraan.
 
nee, alleen grint en een voedingsbodem. heb nog nagevraagd bij de verkoper of de voedingsbodem de oorzaak kan wezen. hij gaf aan van niet. verder alleen kienhout en planten.
 
het waren de jlb teststrips. nieuw pakje had droog een andere kleur als de oude. slecht pakje. triest.
 
Breng gerust de dGh en de dKh naar beneden, zodat de Co2 ook naar beneden zal gaan. Allee, aldus deze app dan.

Verder prettig om te weten dat die 'stabiele 10 dKh' eigenlijk lag aan de verouderde strips.
 
Ik blijf erbij dat je eigenlijk geen betrouwbaar oordeel kan vellen met die stripjes maar stel dat het klopt hoe kan dan de kh in je bakje 15 worden terwijl het uit de kraan 8 is?

Er is grind wat kalk bevat, waar heb je dit vandaan?

Heeft misschien met de vraag van Richard te maken,zou je daar nog antwoord op kunnen geven Peter?
 
Ik zou ook niet zo vertrouwen op de JBL scan want daar hebben enkele leden af minder goede ervaringen mee. Als je de kh verlaagt dan zal zover ik weet de ph ook zakken want die staan in verband met elkaar namelijk.
 
die gh is inderdaad heel vreemd en deel je mening dat die strips niet nauwkeurig zijn. ik blijf ze gebruiken om te zien of er in de toekomst waardes drastisch veranderen. mocht dat zo wezen dan kan ik altijd nog betere tests halen. de waarden blijven nu redelijk hetzelfde, geen alg, tevreden vis (betta), goede plantengroei, en schoon water. bedankt voro alle tip's!
 

Terug
Bovenaan