Wat is er nieuw

Kh drastisch gezakt

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fredtill
  • Startdatum Startdatum
F

Fredtill

Guest
Ik heb vorige week een nieuwe pomp gekocht eheim 4 en opeens zakt de kh als een baksteen ph is redelijk geen echte planten halve bak gewisseld

250 liter bak
2 maanvissen 2 zoenvissen en 4 gorami in de bak nog

Help

Compleet nieuw filter? Geen oude filtermedia? Ook geen oud filter mee laten draaien?
Turf in je filter gedaan?

Hoe hoog was je kh en wat is die nu?

heb je de meting gecontroleerd
ververs water al gecontroleerd
hoe gemeten
van een nieuw filter gaat je kh dacht ik niet naar beneden
of je moet toevoegingen in het filter hebben gedaan net als Albert al aangeeft

Alle vissen dood kh ook niet omhoog met kh plus maar bedankt voor alle info

Alle vissen dood kh ook niet omhoog met kh plus maar bedankt voor alle info
Oei....

Maar vissen kunnen niet doodgaan door ietje lagere kh lijkt me....

Heb je ammoniak en nitriet ook gemeten? Wat waren je andere waterwaardes? Zie je nog wat aan je vissen? Foto?🙂

Alle andere waarden waren gisteren nog redelijk vandaag nitriet te hoog . Gaan alles eruit halen en opnieuw beginnen. Kh was 3

Alle andere waarden waren gisteren nog redelijk vandaag nitriet te hoog . Gaan alles eruit halen en opnieuw beginnen. Kh was 3
Daar zijn ze dan aan dood gegaan lijkt me....

Maar die kh os nog een raadsel...

Waarmee test je? Wat waren je andere waardes, en heb je nog wat in de bak gedaan? Wat zijn de waardes van het water waarmee je ververst?🙂

dat lijkt me ook Ruben
zo jammer dit
wordt info gevraagd wordt niet gegeven niet over hoe of wat alleen de volgende morgen dat de vissen dood zijn
zit me trouwens af te vragen of er wel een bodem bedekking in de vorm van zand of anders in de bak zit
als je ditl eest geen echte planten vrees ik het ergstezou me trouwens niet verbazen als het een ammoniak vergiftiging is geweest

Ja beetje apart zo,hier kan je natuurlijk helemaal niks mee.

Je koopt een nieuw filter en zat de media er bij ? zoals Biomech en Mechpro en Substrate pro ?
Je hebt deze nieuwe media gereinigd onder de kraan voor gebruik of heb je de oude media van het oude filter in je nieuwe filter gedaan ?

KH kan niet zomaar zijn gedaald tenzij je Turf of osmose water hebt gebruikt.

Wat ik vermoed heb je het oude filter eraf gehaald en meteen de nieuwe erop gezet, nu heeft het nieuwe filter geen nuttige bacterien dus je vissen zijn vergiftigt door amoniak van hun eigen uitwerpselen omdat ze niet worden afgebroken.
Na een week zijn er wat bacterien gegroeid die amoniak afbreken en omzetten naar nitriet die nog een schepje er boven op heeft gedaan en de vissen die zich al brak voelde zijn hier aan overleden dus een dubbele vergiftiging.
Je hebt geen planten dus ook geen biologische effect die nog wat hadden kunnen opnemen om de boel te redden.

Wat de relatie is van een plots dalende KH kan ik niet helemaal verklaren dan enkel Turf of osmose water maar dit kan niet gekomen zijn door een nieuw filter of biogene ontkalking door de planten omdat je geen planten hebt .

Zonde maar ik weet niet de reden waarom je zomaar een nieuw filter installeert dat nog geen bacterien bevat en dan meteen de oude hebt verwijdert of de oude filtermedia waar nog wel bacterien in zaten niet hebt gebruikt in het nieuwe filter.

Misschien een les voor de volgende keer ?

beetje bot om dat zo te zeggen maar zie geen andere verklaring waarom je vissen dood zijn gegaan. niet door een KH waarde van 3 in ieder geval.

Wat ik vermoed heb je het oude filter eraf gehaald en meteen de nieuwe erop gezet, nu heeft het nieuwe filter geen nuttige bacterien dus je vissen zijn vergiftigt door amoniak van hun eigen uitwerpselen omdat ze niet worden afgebroken.
Na een week zijn er wat bacterien gegroeid die amoniak afbreken en omzetten naar nitriet die nog een schepje er boven op heeft gedaan en de vissen die zich al brak voelde zijn hier aan overleden dus een dubbele vergiftiging.
Je hebt geen planten dus ook geen biologische effect die nog wat hadden kunnen opnemen om de boel te redden.

Dit is ook mijn vermoeden.Wel erg jammer natuurlijk dat dit is voorgevallen.

Ik vrees dat Edje helemaal gelijk heeft.

Dit is natuurlijk wel heel erg sneu. Maar een hagelnieuw filter, doet helemaal niets. Alleen deeltjes filteren.

Het is weer een leermomentje zeg maar😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan