Wat is er nieuw

KH en GH gemeten, kan dit kloppen?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Angelawiersma17
  • Startdatum Startdatum
A

Angelawiersma17

Guest
Hallo,

Ik heb zojuist mijn KH en GH gemeten omdat de computer van mijn CO2 systeem vraagt om de KH waarde ivm het instellen van een auto-ph modus.

De KH is 11 en de GH is 6.
Mijn PH is altijd best hoog, en ik meen mij te herinneren dat hoe hoger de KH hoe lastiger de PH ook naar beneden te krijgen is.

Is het mogelijk om een KH van 11 te hebben als de GH 6 is?
Ik filter al over turf dus misschien zakt de KH in de loop der tijd nog?
 
hoe lang filter je al over turf?

en volgens mij kan dat wel een KH van 11 en een GH van 6
 
In theorie kan dit, maar het is toch een uitzonderlijke en volgens mij ongezonde situatie.

Doorgaans is de KH enkele punten lager dan de GH.
Deze waarden lijken me eerder een meetfout of een interpretatiefout.
 
Ja,

je hebt dan de verkeerde zouten in je water..
 
De KH en GH zijn niet in verhouding. Normaal is de GH altijd hoger dan de KH.

Ik weet vrijwel zeker, dat uw water uit een water ontharder komt. Dit water is dus deels ontdaan van Calcium en Magnesium.

Deze onthard het water met een kationen wisselaar. Dus alles Calcium en Magnesium worden uitgewisseld voor Natrium.

Normaal heb je dus Magnesium carbonaat, Caliciumcarbonaat en andere Mg en Ca zouten.
Nu wordt dit dus Natriumcarbonaat en Natriumcarbonaat en andere Natrium zouten.
Je KH meet carbonaat.
Je GH meet Calcium en Magnesium, dit is deels weggehaald, dus wordt lager dan je KH.

Ik zou dit water niet gebruiken.

Indien het een huis instalatie betreft. Water aftappen voor de ontharder.
Indien het via de waterleverancier komt. Osmose water maken, en aanzouten met aquariumzout.
 
Ik filter sinds begin juni over turf.

Deze waarden heb ik gemeten met een druppeltestset van Colombo.

Ik woon in een huur huis en het water wordt geleverd door Vitens.
De KH van het kraanwater is 13! Het turf heeft al wel iets gedaan dus.

De planten willen ook maar niet groeien, dit zal dan hier ook wel aan liggen.

(dit omdat ik volgens mij verder zoveel mogelijk doe om ze wel te laten groeien als in: nieuwe TL verlichting, CO2 systeem, vloeibare plantenvoeding �n kleisticks + regelmatig water verversen)

Marcel, volgens jou doe ik er dus zeer verstandig aan om in een osmose apparaat te investeren? Ik zie er verschillende op internet staan in verschillende prijs klassen.

Ik heb een aquarium van 240 liter (Juwel Rio 240) Waar moet ik op letten?
 
Hoeveel water per week ververs je nu?
Dat is mede bepalend welk Osmose apparaat je kunt aanschaffen, ook de prijs welke je er voorover hebt bepaald natuurlijk in grote mate.

Er bestaan ook Osmose tappunten, waar je voor een euro of 3 zo'n 100 liter Osmose kunt kopen, doen de glazenwassers ook.

edit:

persoonlijk net een nieuwe gekocht, voor een RIo 125 (100/150 liter) en was voor 80 euro klaar.

4 fase filter:

Fase 1: Sedimentfilter
Fase 2: Koolfilter
Fase 3: RO Membraan (filmtec)
Fase 4: DI

Hier komt wateruit met een EC van 0, pure osmose voorzover ik kan meten.
Ongeveer 10 liter per 2 / 3 uur gewoon op kraan, zonder booster (4bar pomp)
 
Ik doe nu 20 liter per week.
Elke 6 weken ververs ik 75% van het water.

Ik wil er best iets aan uitgeven omdat ik nu ook veel kosten maak met het telkens kopen van nieuwe planten. Wel moet ik rekening houden met m'n portemonnee omdat ik ook "maar" een student ben 😛 Ik ga liever niet hoger dan �100

Gozer; bedankt voor je tip m.b.t. die tappunten! Ik vroeg me wel gelijk af, hoe vervoer je die 100 liter water? :juggle:


EDIT: Na het lezen van jouw edit, Gozer, besef ik dat ik mij nog maar even goed moet verdiepen in zo'n osmose apparaat... Al die fasen, filter soorten en een booster??? Het zegt mij nog niets 😛

Sluit je zo'n osmose apparaat gewoon aan op je kraan trouwens?
 
Precies,dat was ook deels mijn probleem met de tappunten 😉.
Het zijn professionele tappunten dus ik verwacht dat deze niet met een liter per minuut vullen maar eerder per 10 of meer liter per minuut een jerrycan vullen...

Ik heb dus maar gekozen voor bovenstaand, zonder DI filter (verwijderen van o.a. silicaat) kan ook en dat scheelt je toch een euro of 20 zo iets.

Kijk anders eens bij osmoseapparaat.nl ben ik ook geslaagd (geen reclame overigens).

Edit :

Stukje uitleg.... 🙂 sorry..

Fase 1: Sedimentfilter
Fase 2: Koolfilter
Fase 3: RO Membraan (filmtec)
Fase 4: DI

Fase 1 haalt alle "grove" delen uit het water,
Fase 2 kleur/reuk/chloor enz....,
Fase 3 zorgt er voor dat alleen water doorgelaten word
Fase 4 voor o.a. silicaat.

Aansluiten uit een buiten- of wasmachine kraan middels een slang en uit apparaat komen twee slangen.
1 met vuilwater en 1 met osmose.

Boosterpomp is om meer rendementen te halen en dus sneller osmose te kunnen maken maar dat is niet nodig voor 20% verversen (50/60 liter) per week. Dat kan elk apparaat leveren..

Lees de website dit ik aangaf maar eens en als je vragen hebt stuur of een PM bericht of post in dit topic. Wil je absoluut helpen waar ik kan.
 
Ah ik zal eens een kijkje nemen!

Tevens doe ik morgen even een belletje naar Vitens om te vragen hoe het zit.
Hierbij zal ik het stukje tekst met uitleg van Marcel gebruiken, hopelijk weet ik het goed over te brengen 😛

Als ik het goed heb begrepen haalt een waterontharder Calcium en Magnesium uit het water en ruilt deze in voor Natrium.

Natrium is "hetzelfde" als zout toch? Dus eigenlijk heb ik dan vooral zout in m'n water?
En met een osmose apparaat wordt al dit Natrium er ook uitgefilterd?

Dan begrijp ik niet helemaal waarom ik daarna alsnog aquariumzout moet toevoegen als ik het zout juist heb verwijderd d.m.v. het osmose apparaat.. ??

Antw. op Edit Gozer: De uitleg van de fasen heb je helder omschreven, bedankt! Ik zal zeker eens kijken op de website en mocht ik vragen hebben dan zal ik je wel even een PM sturen 😀 Bedankt voor je hulp tot nu toe in ieder geval 😉
 
Je kunt met je postcode op vitens je waterkwaliteit opvragen.
Kijk hierbij naar de hardheid en de CO3 of HCO3 waarde.
Dan kun je zien of dit met je metingen overeen komt.

Osmose apparaten kun je in veel varianten kopen. Ik heb zelf pas een andere gekocht. Met filterhuizen ipv patronen.
Een DI filter is niet perse nodig. Osmose water is al zacht genoeg.

Osmose apparaat moet je aansluiten op een wasmachine kraan. Ook een afvoer in de buurt.
Het beste kun je hem permanent aangesloten laten, dus moet niet in de weg hangen.
Je hebt ook een vat nodig. Om je osmose water op te vangen. Je hebt namelijk maar een aantal liter per uur.

Je kunt geen puur osmose water gebruiken. Vandaar een aquarium zout toevoegen om de juiste KH te krijgen.
Dan zijn ook je andere mineralen weer in balans.
 
Nou ik heb even gebeld voor de zekerheid en het komt inderdaad langs een water ontharder. De mevrouw van Vitens wees mij ook op de website en daar heb ik mijn postcode ingevuld met onderstaand resultaat:

water_vitens.jpg


De Hardheid is 6,5 en wordt aangegeven door Duitse graden hardheid (�dH) ?

Is dit hetzelfde als de Gh?
 
Ja is hetzelfde. Dus jou meting klopt.

Het is jammer dat een waterbedrijf zich alleen focust op de Hardheid. En niet op de samenstelling daarvan.
Klinkt leuk. Zacht water.
Maar voor de aquaristiek is het water niet erg goed.
 
Angelawiersma17 zei:
Is dit hetzelfde als de Gh?
dH is de eenheid (vergelijk het met mm, cm, meter, km) waarin wordt uitgedrukt.
KH en GH zijn grootheden (in bovenstaande vergelijk: afstand), dus wat wordt er gemeten.

In de tekst van Vitens staat: calcium en magnesium. KH gaat alleen over calcium.
 
Mascha&Ivo zei:
Angelawiersma17 zei:
Is dit hetzelfde als de Gh?
dH is de eenheid (vergelijk het met mm, cm, meter, km) waarin wordt uitgedrukt.
KH en GH zijn grootheden (in bovenstaande vergelijk: afstand), dus wat wordt er gemeten.

In de tekst van Vitens staat: calcium en magnesium. KH gaat alleen over calcium.

Dit is niet geheel waar.

dH is een eenheid en betekent duitse graden hardheid.

Zowel de GH en KH gebruiken de eenheid dH.

GH is de gezamelijke hardheid. Calicium en Magnesium.

De KH is GEEN Calcium. Maar Carbonaat. Daarom heet het ook Carbonaat hardheid.

Zie onderstaande link, die het een en ander duidelijk maakt.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... h-en-de-gh
 
Ja, terechte verbetering. Te snel getypt.

Basis van het antwoord blijft ongewijzigd: dH is de eenheid, KH of GH is de grootheid.
 
Ik heb zojuist een osmose apparaat besteld!

Marcel, jij noemde dat ik nog wel aquariumzout moest toevoegen.
Moet dit specifiek een bepaald zout zijn? Kan ik dit ook online bestellen?

En moet ik daarna nog andere dingen toevoegen aan het osmose water?
 
Ik koop bij onlineaquariumspullen Gh+ mineral om osmose aan te vullen. Verder hoef je niks toe te voegen dacht ik zelf. Ik gebruik het bij de TB garnalen.
 
Het ligt eraan wat je precies wilt gaan doen. Indien je puur osmose water gaat gebruiken, dan heb je een compleet mineraalzout nodig. Een zogeheten remineral, daarin zitten verschillende zouten.

Ga je ongeveer 50% osmose gebruiken. Sturen op KH van 4-5, dan kun je zoals John aangeeft een GH plus zout kopen.
Hierin zit dan voornamelijk Calcium en Magnesium.
De mineralen die jouw water leverancier er voor je uit heeft gehaald.

De hoeveelheid die je toe gaat viegen hangt af van je vis bzetting.
Kijk eens of ze graag harder of zachter water wensen.

Maar ik zou wel zorgen dat je GH net een fractie hoger is als je KH. Dat is wat meer natuurlijker.
Dus bijv een KH van 4-5 met een GH van 6-8.

Mijn water wordt niet deels onthard. Dus ik gebruik alleen 60% osmose water. Dit om een KH van 4 te krijgen.
 
Bedankt voor de antwoorden 🙂

Vissenbestand:

6 maanvissen
6 corydoras trilineautus
1 altisponosa
1 diamantzalm
3 espei
1 L-240

*wellicht zijn de vreemde getallen jullie al opgevallen, deze vissen zijn overgebleven na ziekte en uitval en mogen in mijn bak oud worden. Ze zullen verder niet worden aangevuld.

Ik heb nu een KH van 13 (kraanwater) en het osmose water zal dan een kh van 4-5 hebben?
Ben zo benieuwd of dan straks eindelijk m'n planten goed gaan groeien...

Als dit niet gaat werken dan weet ik het ook niet meer.
 
kh en gh zijn bij osmose water altijd 0 geloof ik.

dus osmose + aangevuld met een deel kraanwater kom je op die kh van 4-5
 
Bedankt voor je uitleg Richard!



@Marcel:

Met het osmose water wil ik bereiken dat mijn planten beter gaan groeien.
Welke KH en GH zijn dan wenselijk?

Het kraanwater heeft een KH van 13

Doe ik er dan verstandig aan om een deel kraanwater te gebruiken en een deel osmose water?


En begin ik dan met 1 keer per week 20 L verversen met osmose water?
 
Even kijken je hebt een rio 240. Denk dat daar ongeveer 210 liter water inzit.

20% van 210 = 42 liter. Dus ik zou wekelijks 40 liter water verversen.
Als je dan 15 liter kraanwater gebruikt en 25 liter osmose water.
Dan krijg je dus: (15 x 13) + (25 x 0) = 4,9 KH
Je GH wordt dan: (15 x 6) = (25 x 0) = 2.3 GH

Ik zou zelf een GH van 7 aanhouden in dat geval. Hiertoe zul je een x aantal gram GH+ zout moeten toevoegen.
Let er daarbij op dat je alleen een GH+ zout hebt, dat niet de KH be�nvloed.

Dit GH+ is alleen maar nodig omdat deze zouten er door de centrale waterontharder eruit zijn gehaald. (Vitens)

Ik zou gewoon wekelijks die 40 liter verversen. Zo kan het aquarium langzaam wennen aan het nieuwe water.
Niet met puur osmose water, maar met het meng water. Aangevuld met GH+.
 
Oke! Ah die 25 liter is dan wel vervelend, heb net een jerrycan gekocht van 20L haha 😛

Ik ga nu ook dat GH+ mineral bestellen welke John ook gebruikt 😀
 
Angelawiersma17 zei:
Bedankt voor de antwoorden 🙂

Vissenbestand:

6 maanvissen
6 corydoras trilineautus
1 altisponosa
1 diamantzalm
3 espei
1 L-240

*wellicht zijn de vreemde getallen jullie al opgevallen, deze vissen zijn overgebleven na ziekte en uitval en mogen in mijn bak oud worden. Ze zullen verder niet worden aangevuld.

Ik heb nu een KH van 13 (kraanwater) en het osmose water zal dan een kh van 4-5 hebben?
Ben zo benieuwd of dan straks eindelijk m'n planten goed gaan groeien...

Als dit niet gaat werken dan weet ik het ook niet meer.

Als het goed is dan is de kh van osmose 0-1. Eigenlijk onmeetbaar dus met testen. Als je handig bent neem je van de Gh+ mineral een grote pot want die van 90 gram gaan vrij snel op als je wekelijks zoveel ververst. Je hebt ze ook in potten van rond de 230 gram of groter. En dat is nog voordeliger ook.
 
Angelawiersma17 zei:
Oke! Ah die 25 liter is dan wel vervelend, heb net een jerrycan gekocht van 20L haha 😛

Ik ga nu ook dat GH+ mineral bestellen welke John ook gebruikt 😀

Je moet dat water ook verplaatsen is het niet. Ik werk tegenwoordig met 2 10 liter gieters.
Een mooie blauwe voor het osmose water en een groene voor het vuile aquariumwater of het kraanwater.
Soms als ik een grote wissel wil doen, dat zet ik alle gieters vol met osmose water.
Samen met mijn 35 liter jerrycan heb ik dan 65 liter osmose water. Ja heb ook nog een grijze gieter voor de luchtbevochtiger. :stars: :help:



Edit:

Als je bak goed stabiel is, zou je ook iets minder kunnen verversen. Maar 20% wekelijks is wel een algemeen geaccepteerde hoeveelheid.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan