KH en GH te laag?


Remco787

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2012
Berichten
82
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Hallo allemaal,

Na jaren bezig te zijn met aquaria probeer ik het steeds beter aan te pakken. Op dit moment heb ik een Dubai 80 en sinds vandaag heb ik de Colombo waterwaarden druppel tests. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de staat van mijn aquarium. Mijn Japonica garnalen zijn al 5 jaar oud (vanaf dat ik ze kocht) en de platy's zijn zeer actief en hebben al veel nakomelingen. Daarnaast heb ik Otocinclussen, Vuur Neon's en Neon Tetra's. Toch wil ik even de meetresultaten controleren.

De resultaten zijn:

Zuurgraad (pH): 7
Carbonaathardheid (KH): 4
Totale Hardheid (GH): 5
Ammonia (NH3/NH4): 0
Nitriet (NO2): 0,5
Nitraat (NO3): 10
Fosfaat (PO4): 1

Volgens verschillende bronnen zijn de KH en GH aan de lage kant, maar net acceptabel. Maar ik vindt ook (op deze site) dat en GH voor platy's tussen de 16-20 zou moeten zijn. Ik heb in het verleden best wat Platy's verloren, maar is dit niet absurd hoog? Wat zijn jullie gedachten hierover?
 
Heb t gevoel dat t voor veel nakweek weinig uitmaakt. Als ze t verder goed doen zou ik me daar geen zorgen over maken.

Hoelang draait deze bak al? Want de no2 behoort niet meetbaar te zijn (0)
 
Fijn om te horen! Het aquarium draait nu precies 1 jaar.
 
Ja, ik heb vorige week de schuimfilters vervangen. Dit doe ik ongeveer elk half jaar en hieraan heb ik (nog) geen extra bacteriën toegevoegd.
 
dat zou de reden kunnen zijn voor een verhoging van de no2.

no2 van 0.5 is zeker niet meteen schadelijk (op de lange termijn wel)

wat ik zou doen:

nu of morgen even 50% waterwissel uitvoeren en over een paar daagjes nog is een no2 test uitvoeren.
zou dan 0 of iig al meer richting de 0 gegaan moeten zijn.
 
Ik ga gedurende de komende dagen veel water verversen, maar 50% op 1 dag lijkt mij erg veel. Is het aangeraden om een filterstarter toe te voegen, zoals dit? of is dat alleen nodig voor nieuw opgezette aquaria?
 
in welke zin is 50% in 1x teveel? zijn hier leden die dat wekelijks doen (waaronder ik)

die starter zou ik zelf achterwege laten, met een beetje geduld moet het weer goedkomen.
 
Ja, ik heb vorige week de schuimfilters vervangen. Dit doe ik ongeveer elk half jaar en hieraan heb ik (nog) geen extra bacteriën toegevoegd.

In je filter materiaal hoopt zich vuil op waar bacterien in gaan leven.
Deze zeer nuttige bacterien gaan voor je aan het werk.
Zonder deze bacterien zouden de schadelijke stoffen die ontstaan door bijvoorbeeld de ontlasting van de vissen, niet kunnen worden omgezet in goede en onschadelijke stoffen.

Als jij nu vorige week bijna al je filtermateriaal hebt vervangen door nieuw spul, heb je dus eigenlijk alle nuttige bacterien in de kliko gegooid.
Het gevolg is dat de schadelijke stoffen nu niet meer worden afgebroken en er ontstaat o.a. het schadelikjke nitriet.


Wat je in het vervolg beter kan doen is het volgende: (al weet ik niet precies wat voor filter je hebt maar in principe geld dit voor alle filters)

  • maak pas je filter open indien de waterstroom aan het afnemen is (de waterdruk/stroming)
  • neem en emmer en vul deze met je water dat je uit je aquarium haalt
  • haal de aller fijnste spons/watten (meestal is deze wit) uit je filter en spoel deze schoon in je emmer met aquariumwater
  • doe de schone spons/watten weer terug in je filter
  • kijk of de stroming weer goed is
  • is de stroming nog niet goed, dan kun je kijken naar de op 1 na fijnste spons, en spoel je die schoon

Je kunt ook preventief 1 keer in de maand even kijken naar het filter en alleen de fijnste spons/filterwatten even uitknijpen en schoonmaken in de emmer met aquariumwater

Indien je keramische pijpjes, bolletjes driehoekjes of whatever ook in je filter hebt zitten, laat deze dan gewoon zitten.
Tussen deze steentjes leven de nuttige bacterien ook in het vuil wat zich daar ophoopt.
Desnoods spoel je eens per paar maanden 1 mandje met steentjes wat schoon in de emmer met aquariumwater


Wat kun je beter NIET doen:
  • maak NOOIT al je filtersponsen/watten/matten/steentjes tegelijk schoon (zie uitleg hierboven)
  • spoel je filtermateriaal NIET schoon onder de stromende kraan (het kraanwater zal de nuttige bacterien doden)
  • laat de zwarte koolstofspons die er bij aankoop meestal standaard inzit er uit NIET inzitten (deze is absoluut niet nodig en kun je later eventueel gebruiken om medicatie uit het water te filteren)
  • laat de natuur zijn gang gaan en ga niet kloooien met allerlei chemische middeltjes om bacterien toe te voegen, dit is onnodig en enkel een verkoop iets (alleen bij een nieuw opgestart aquarium of na een medicijnkuur en filteren over kool kun je dit als noodoplossing toepassen)

Heel veel succes en vooral plezier van je bak! :D

p.s. ik zal niet volledig zijn dus als leden aanvullingen hebben leef je uit ! :D
misschien wel handig om dit eens op een soort A4 te zetten (dat wil ik wel doen) als een standaard gebruiksaanwijzing???
of bestaat dit al op het forum wellicht.
 
Bedankt Sanneke, voor je uitgebreide reactie!
Ik heb de ferplast bluwave 05. Ik spoel deze filters al om in een emmer met aquarium wanneer de stroming verminderd. Maar ongeveer elk half jaar verstoppen deze filters (De blauwe sponsen) steeds sneller en daarom koop ik daar nieuwe voor. Deze keer heb ik ook het zwarte koolstoffilter vervangen, maar ik begrijp dat deze overbodig is bij normale omstandigheden. Hoe raad jij aan om de blauwe filters af een toe te vervangen? Het zijn er twee, dus het is waarschijnlijk niet verstandig geweest om deze tegelijk te vervangen.
 
Bedankt Sanneke, voor je uitgebreide reactie!
Ik heb de ferplast bluwave 05. Ik spoel deze filters al om in een emmer met aquarium wanneer de stroming verminderd. Maar ongeveer elk half jaar verstoppen deze filters (De blauwe sponsen) steeds sneller en daarom koop ik daar nieuwe voor. Deze keer heb ik ook het zwarte koolstoffilter vervangen, maar ik begrijp dat deze overbodig is bij normale omstandigheden. Hoe raad jij aan om de blauwe filters af een toe te vervangen? Het zijn er twee, dus het is waarschijnlijk niet verstandig geweest om deze tegelijk te vervangen.

Graag gedaan, ik deed het in het begin ook harstikke verkeerd en heb hier op het forum zo ontzettend veel geleerd!

Ik heb even het plaatje van jouw filter erbij gezocht, want deze kende ik zelf nog niet ;)

BluWave05-op.jpg


Wat ik zou doen is 1 x in de maand 1 blauwe spons goed uitknijpen in de emmer.
ALs het nodig is 1 keer per twee weken.
Na een maand (of de 2 weken) kun je dan de andere blauwe spons schoonmaken.

Mochten ze volledig verstoppen na een half jaar dan kun je makkelijk een nieuwe spons erin doen.
Maar dus niet alle 2 tegelijk ;)

Ik weet niet of je ook het filtermateriaal in vakje 3 en 4 hebt zoals op het plaatje, maar deze kun je het beste zo veel mogelijk met rust laten.
Hooguit wanneer het helemaal vol zit met prut, dan pas even onderdompelen in de emmer.
En dan ook weer niet beide vakken tegelijk.

In vakje 5 zie ik idd een zwarte spons zitten en als dat idd een koolstof spons is, zou je deze kunnen vervangen door bijvoorbeeld witte watten of een hele fijne spons.
 
Graag gedaan, ik deed het in het begin ook harstikke verkeerd en heb hier op het forum zo ontzettend veel geleerd!
Ruim zes jaar geleden heb ik mijn eerste vissen gekocht, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik net begin. Er is ook zo veel te leren in deze hobby :!
Bedankt voor de toelichting, ik ga mijn aanpak erop aanpassen :thumbs:

Edit: Vakje 3 en 4 zijn bij mij identiek als in de afbeelding.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan