Wat is er nieuw

KH en GH

ME86

Well-known member
Lid geworden
12 november 2017
Berichten
185
Leeftijd
38
Hoi allemaal

Ik sta even voor een raadsel.
Sinds een maand is de GH verhoogt van 6 naar 15!
De KH blijft 1 🤔🤔

Het aquarium is 500 liter en ik gebruik regenwater.
Sinds enkele weken voeg ik Preis mineralen toe met de bedoeling de KH te verhogen om een buffer te hebben voor de pH.

Kan de GH zo verhogen zonder de KH te veranderen?
Wat kan ik het beste doen?

Overige waterwaarden:
pH 6
NO3 10
NO2 0
NH3 0

Alvast bedankt!
 
Ververs je met 100% regenwater?
Ik denk dat je bij het verversen ook wat leidingwater moet gaan gebruiken.
Als je de KH van je leidingwater weet, dan kan je het percentage leidingwater uitrekenen om op je KH streefwaarde uit te komen.
Je kan ook natrium bicarbonaat toevoegen om de KH te verhogen.
Ik denk dat Preis er voor zorgt dat je GH is gestegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
inds enkele weken voeg ik Preis mineralen toe met de bedoeling de KH te verhogen om een buffer te hebben voor de pH.

Kan de GH zo verhogen zonder de KH te veranderen?
Ja zeker. Juist door zelf mineralen toe te voegen verhoog je de GH en niet zozeer de KH. Tenminste.. Het is een lang verhaal maar alles wat je wil weten kun je op onderstaande website lezen. Vooral het stukje bij "Hoe de KH en GH onafhankelijk van elkaar te beinvloeden zijn" is handig om even door te nemen. Wat er precies in die Preis Mineralen zit wordt niet helemaal duidelijk, ook niet op de website van Preis zelf. Wil je de kH verhogen dan zijn daar overigens prima middeltjes voor, meestal aangeduid met "kH +"

https://www.aquainfo.nl/de-kh-en-de-gh
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Ververs je met 100% regenwater?
Ik denk dat je bij het verversen ook wat leidingwater moet gaan gebruiken.
Als je de KH van je leidingwater weet, dan kan je het percentage leidingwater uitrekenen om op je KH streefwaarde uit te komen.
Je kan ook natrium bicarbonaat toevoegen om de KH te verhogen.
Ik denk dat Preis er voor zorgt dat je GH is gestegen.
Inderdaad 100% regenwater omdat oo ons leidingwater een ontkalker staat. Kan dit kwaad om toe te voegen?
 
Of je gh-test is te oud en dan meet je ook rare waardes, voordat je nou begint met allerlei fratsen toe te voegen zou je beter een nieuwe gh-test kunnen kopen, denk eerder dat dat de oplossing is, die testen reageren namelijk met zuurstof, dus zodra ze eenmaal geopend zijn geweest is de houdbaarheid beperkt en iedere keer dat je hem opent beperk je de houdbaarheid nog meer
 
Of je gh-test is te oud en dan meet je ook rare waardes, voordat je nou begint met allerlei fratsen toe te voegen zou je beter een nieuwe gh-test kunnen kopen, denk eerder dat dat de oplossing is, die testen reageren namelijk met zuurstof, dus zodra ze eenmaal geopend zijn geweest is de houdbaarheid beperkt en iedere keer dat je hem opent beperk je de houdbaarheid nog meer
Dat klopt, heb pas een nieuwe set gekocht. De nieuwe test van colombo geeft 15 aan.

Een oudere test van JBL gaf zelfs 19.
 
Inderdaad 100% regenwater omdat oo ons leidingwater een ontkalker staat. Kan dit kwaad om toe te voegen?
Onthard water bevat teveel natrium (zout), en is dus niet bruikbaar voor het aquarium.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan